متن قطعنامه شورای حکام آژانس درباره توافقنامه پادمانهای NPT با ایران منتشر شد
امروز قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس علیه ایران که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده بود، تصویب شد.

قطعنامه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره توافقنامه پادمانهای NPT با جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل است:
مصوب ۱۲ ژوئن ۲۰۲۵ در جلسه ۱۷۶۹
شورای حکام،
الف) با تقدیر از تلاشهای حرفهای، مستقل و بیطرفانه مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و دبیرخانه، از جمله بازرسان آن، برای اجرای توافقنامه پادمانهای NPT ایران و حل مسائل پادمانی دیرینه در ایران،
ب) با تأکید بر نقش ضروری و مستقل آژانس در راستیآزمایی پایبندی ایران به تعهدات پادمانی NPT،
پ) با تأکید بر ضرورت پایبندی ایران به تعهدات پادمانی و اهمیت همکاری کامل و بهموقع ایران با آژانس برای روشنسازی و حل مسائل پادمانی دیرینه مندرج در گزارش مدیرکل به شماره GOV/2025/25 و گزارشهای پیشین،
ت) با یادآوری قطعنامههای شورای حکام مورخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰(GOV/2020/34)، ۸ ژوئن
۲۰۲۲ (GOV/2022/34)، ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ (GOV/2022/70)، ۵ ژوئن ۲۰۲۴ (GOV/2024/39) و ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴ (GOV/2024/68) که از ایران خواستند بهطور کامل با آژانس همکاری کند و تصمیم گرفتند که ضروری و فوری است ایران برای اطمینان از عدم انحراف مواد هستهای، به تعهدات قانونی خود عمل کرده و بدون تأخیر اقدامات مشخصشده را انجام دهد،
ث) با ابراز تأسف از اینکه ایران، با وجود قطعنامههای فوق و فرصتهای متعدد ارائهشده توسط مدیرکل از سال ۲۰۱۹، همکاری لازم را طبق توافقنامه پادمانی خود ارائه نکرده، فعالیتهای راستیآزمایی آژانس را مختل کرده، مکانها را پاکسازی کرده و بهطور مکرر توضیحات فنی معتبر درباره وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در چندین مکان اعلامنشده ارائه نداده یا اطلاعاتی درباره مکان فعلی مواد هستهای و/یا تجهیزات آلوده ارائه نکرده است، و در عوض، برخلاف یافتههای آژانس، ادعا کرده که تمام مواد و فعالیتهای هستهای موردنیاز تحت توافقنامه پادمانی خود را اعلام کرده است،
ج) با توجه به نتیجهگیری مدیرکل در GOV/2025/25 مبنی بر اینکه ایران مواد هستهای و فعالیتهای مرتبط را در سه مکان اعلامنشده (لاویزان-شیان، ورامین و تورقوزآباد) اعلام نکرده و به دلیل نبود پاسخهای فنی معتبر از سوی ایران، آژانس قادر به تعیین این نیست که آیا مواد هستهای در این مکانهای اعلامنشده مصرف شده، با مواد اعلامشده دیگر مخلوط شده یا همچنان خارج از پادمانها است،
چ) با نگرانی از نتیجهگیری آژانس که این مکانهای اعلامنشده بخشی از یک برنامه ساختارمند اعلامنشده بودند که ایران تا اوایل دهه ۲۰۰۰ اجرا میکرد و برخی از این فعالیتها از مواد هستهای اعلامنشده استفاده کردهاند،
ح) با نگرانی از نتیجهگیری آژانس که ایران مواد هستهای ناشناخته و/یا تجهیزات بهشدت آلوده و سایر داراییهای ناشی از برنامه هستهای ساختارمند اعلامنشده سابق را در تورقوزآباد بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸نگه داشته و پس از آن اقلام از این مکان منتقل شدهاند، بدون اینکه مکان فعلی آنها مشخص باشد،
خ) با توجه به نتیجهگیری مدیرکل در GOV/2025/25 که تراز مواد در آزمایشهای تولید فلز اورانیوم اعلامنشده در آزمایشگاههای جابر بن حیان(JHL) بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ شامل مقداری مواد هستهای است که هنوز حسابرسی نشده و آژانس قادر به تعیین این نیست که آیا این مواد مصرف شده، با مواد اعلامشده دیگر مخلوط شده یا همچنان خارج از پادمانها است،
د) با یادآوری امتناع مداوم ایران از اجرای کد اصلاحی ۳.۱، برخلاف تعهدات قانونی پذیرفتهشده در سال ۲۰۰۳ که طبق ماده ۳۹ توافقنامه جامع پادمانی نمیتواند بهصورت یکجانبه اصلاح یا تعلیق شود، و عدم ارائه اطلاعات طراحی و پیشطراحی درباره تأسیسات هستهای جدید و برنامهریزیشده توسط ایران، طبق الزامات کد اصلاحی ۳.۱، که مانع از شفافیت فعالیتهای مرتبط با پادمانها شده و اجرای مؤثر پادمانها را تضعیف میکند،
ذ) با توجه به اینکه عدم همکاری مکرر ایران در تسهیل اجرای پادمانها، در حالی که اقداماتی مطابق با تلاشهای پنهانکاری، از جمله پاکسازی گسترده و ارائه توضیحات نادرست، انجام داده، مانع قابلتوجهی برای توانایی آژانس در روشنسازی و راستیآزمایی اظهارات ایران و ماهیت کاملاً صلحآمیز برنامه هستهای آن ایجاد کرده است،
ر) با نگرانی از نتیجهگیری مدیرکل، اخیراً در GOV/2025/25، که این مسائل ناشی از تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمانهای NPT است و تا زمانی که ایران به آژانس در حل این مسائل کمک نکند، آژانس قادر به ارائه اطمینان از ماهیت کاملاً صلحآمیز برنامه هستهای ایران نخواهد بود،
ز) با توجه به نگرانی جدی مدیرکل درباره انباشت سریع اورانیوم با غنای بالا توسط ایران، تنها کشوری بدون سلاح هستهای که چنین موادی تولید میکند، که مدیرکل خاطرنشان کرده آژانس نمیتواند با توجه به پیامدهای احتمالی اشاعه، آن را نادیده بگیرد،
س) با ابراز تأسف از عدم ارائه توضیحات فنی معتبر توسط ایران درباره مواد هستهای اعلامنشده، با وجود تلاشهای مداوم مدیرکل برای پیشرفت در حل مسائل پادمانی و بهبود همکاری با آژانس، از جمله از طریق دیدارهای سطح بالا در تهران در آوریل ۲۰۲۵ و اجرای کامل بیانیه مشترک بین آژانس و ایران در ۴ مارس ۲۰۲۳، با یادآوری اینکه هر دو طرف اذعان کردهاند چنین تعاملاتی میتواند راه را برای توافقات گستردهتر بین طرفها هموار کند،
ش) با ابراز نگرانی از اینکه ایران همچنان همکاری لازم، کامل و صریح را به آژانس ارائه نکرده و اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامههای ژوئن و نوامبر ۲۰۲۴ شورای حکام را انجام نداده، که در نتیجه مسائل پادمانی همچنان حلنشده باقی ماندهاند، با وجود تعاملات متعدد با آژانس از سال ۲۰۱۹، که پیامدهای جدی برای توانایی آژانس در اطمینان از عدم انحراف مواد هستهای تحت توافقنامه پادمانهای NPT ایران به سلاحهای هستهای یا سایر دستگاههای انفجاری هستهای دارد،
ص) با نگرانی از اینکه آژانس در حل این مسائل به بنبست رسیده است،
۱. عمیقاً ابراز تأسف میکند که ایران، با وجود درخواستهای مکرر شورای حکام و فرصتهای متعدد ارائهشده، همکاری کامل با آژانس، طبق توافقنامه پادمانی خود، انجام نداده است؛
۲. قاطعانه از آژانس حمایت میکند و از مدیرکل درخواست میکند تلاشهای خود را برای اجرای کامل توافقنامه پادمانهای آژانس با ایران و این قطعنامه و قطعنامههای پیشین ادامه دهد و هرگونه تحولات قابلتوجه را به شورای حکام گزارش دهد؛
۳. تشخیص میدهد که ناکامیهای متعدد ایران در عمل به تعهدات خود از سال ۲۰۱۹ برای ارائه همکاری کامل و بهموقع با آژانس درباره مواد و فعالیتهای هستهای اعلامنشده در چندین مکان اعلامنشده در ایران، مندرج در GOV/2025/25، نقض تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمانی با آژانس طبق ماده XII.C اساسنامه آژانس است؛
۴. همچنین تشخیص میدهد که طبق ماده ۱۹ توافقنامه جامع پادمانی ایران(INFCIRC/214)، آژانس قادر به راستیآزمایی عدم انحراف مواد هستهای تحت توافقنامه به سلاحهای هستهای یا سایر دستگاههای انفجاری هستهای نیست؛
۵. همچنین تشخیص میدهد که ناتوانی مدیرکل، طبق GOV/2025/25، در ارائه اطمینان از ماهیت کاملاً صلحآمیز برنامه هستهای ایران، سؤالاتی را ایجاد میکند که در صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل، بهعنوان نهادی با مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بینالمللی، طبق ماده III.B.4 اساسنامه آژانس است و نگرانی عمیق خود را در این خصوص ابراز میدارد؛
۶. از مدیرکل درخواست میکند تلاشهای خود را برای اجرای این قطعنامه و قطعنامههای پیشین ادامه دهد و مجدداً گزارش دهد، از جمله هرگونه تحولات بیشتر درباره مسائل مطرحشده در GOV/2025/25. شورای حکام زمانبندی و محتوای گزارش موردنیاز طبق ماده XII.C اساسنامه آژانس و ماده ۱۹توافقنامه جامع پادمانی ایران و همچنین اطلاعرسانی موردنیاز طبق مادهIII.B.4 اساسنامه آژانس را بررسی خواهد کرد؛
۷. تصمیم خود را تأیید میکند که ضروری و فوری است ایران برای اطمینان از عدم انحراف مواد هستهای، به تعهدات قانونی خود عمل کند و برای روشنسازی تمام مسائل پادمانی باقیمانده، بدون تأخیر اقدامات زیر را انجام دهد:
i. ارائه توضیحات فنی معتبر برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در دو مکان اعلامنشده در ایران،
ii. اطلاعرسانی به آژانس درباره مکان فعلی مواد هستهای و/یا تجهیزات آلوده،
iii. ارائه تمام اطلاعات، اسناد و پاسخهای موردنیاز آژانس برای این منظور،
iv. ارائه دسترسی به مکانها و موادی که آژانس برای این منظور نیاز دارد، و همچنین نمونهبرداری به تشخیص آژانس؛
۸. بر تعهد قانونی ایران به اجرای کد اصلاحی ۳.۱ و ارائه تمام اطلاعات طراحی و پیشطراحی لازم به آژانس تأکید میکند؛
۹. تأکید میکند که ارائه این اطلاعات و دسترسی توسط ایران و راستیآزمایی بعدی توسط آژانس طبق توافقنامه پادمانهای NPT ایران برای گزارش دبیرخانه مبنی بر حلوفصل مسائل باقیمانده و حذف نیاز به بررسی و اقدام شورای حکام در این مسائل ضروری است؛
۱۰. از ایران میخواهد فوراً نقض تعهدات توافقنامه پادمانی خود را با انجام تمام اقدامات لازم به تشخیص آژانس و شورای حکام جبران کند تا مدیرکل بتواند اطمینان لازم را درباره صحت و کامل بودن اظهارات ایران طبق توافقنامه پادمانی ارائه دهد؛
۱۱. از راهحل دیپلماتیک برای مشکلات ناشی از برنامه هستهای ایران، از جمله مذاکرات بین ایالات متحده و ایران، که به توافقی منجر شود که تمام نگرانیهای بینالمللی مرتبط با فعالیتهای هستهای ایران را برطرف کند، حمایت میکند و همه طرفها را به مشارکت سازنده در دیپلماسی تشویق میکند؛
۱۲. تصمیم میگیرد متن این قطعنامه و گزارشهای مدیرکل در این موضوع را در دسترس عموم قرار دهد؛
۱۳. تصمیم میگیرد این موضوع را همچنان در دستور کار خود نگه دارد.