سینماگران مشغول کارند
نسل پیشکسوتان سینمای ایران در سالهای اخیر، هرچند با تجربه و اعتبار تاریخی خود شناخته میشوند، اما همچنان با شوق و اشتیاقی تازه پشت دوربین قرار گرفتهاند و پروژههای جدیدی را در دست تولید دارند.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت:
فیلمسازان پیشکسوت در مسیر تولیدات تازه
نسل پیشکسوتان سینمای ایران در سالهای اخیر، هرچند با تجربه و اعتبار تاریخی خود شناخته میشوند، اما همچنان با شوق و اشتیاقی تازه پشت دوربین قرار گرفتهاند و پروژههای جدیدی را در دست تولید دارند. به امید اینکه سینمای ایران علاوه بر حفظ میراث سینمایی خود با ترکیب تجربه و خلاقیت بتواند در مسیر جهانی شدن نیز قدم بردارد.
اصغر فرهادی و تجربهای بینالمللی
اصغر فرهادی تازهترین ساختهاش، «داستانهای موازی» را با حضور ستارگان برجسته فرانسوی مانند ایزابل هوپر، ونسان کسل، ویرجینی افیرا، پی یر نینی و همچنین کاترین دونو را نیمه شهریورماه جلوی دوربین برد. همچون اغلب کارهای فرهادی، هایده صفییاری تدوین فیلم را بر عهده دارد و بودجه فیلم ۱۲میلیون یورو است. جدیدترین ساخته فرهادی محصول مشترک فرانسه، آمریکا، ایتالیا و بلژیک است. با وجود این، اگر اکران این فیلم در سینماهای ایران ممکن شود، میتواند جزو پرفروشترین آثار فرهادی در کشور نیز باشد.
حمید نعمتالله
و اتمسفری متفاوت در «بُت»
حمید نعمتالله با فیلم جدیدش «بُت» قرار است تجربهای متفاوت در ژانر درام اجتماعی ارائه دهد. این فیلم با بازی لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن، لیلی رشیدی، بانیپال شومون، نوید پورفرج و... فضایی تازه در سینمای ایران ایجاد میکند. با این حال، نعمتالله تأکید کرده، تا تکلیف نمایش فیلم قبلیاش «قاتل و وحشی» مشخص نشود، «بُت» را به جشنواره فجر نخواهد داد؛ موضوعی که نشان از حساسیت او نسبت به مسیر اکران آثارش دارد.
سروش صحت و همکاری خانوادگی در «استخر»
سروش صحت با فیلم «استخر» بار دیگر وارد سینما شده است؛ پروژهای که اولین همکاری او با پسرش سورنا صحت محسوب و برای حضور در جشنواره فجر آماده میشود. این فیلم سومین اثر بلند سینمایی صحت است که جهانی مشابه دو فیلم قبلی او دارد و ترکیبی از تجربه و خلاقیت شخصی این کارگردان محسوب میشود. امین حیایی، سحر دولتشاهی، کاظم سیاحی، پانتهآ پناهیها، علیرضا خمسه، بیژن بنفشهخواه، مجید یوسفی و مهران مدیری از بازیگران «استخر» هستند.
علیرضا داوودنژاد و پرونده واقعی «مار در آستین»
علیرضا داوودنژاد بعد از هشت سال، پروژه جدید خود «مار در آستین» را آماده میکند. این فیلم که براساس پروندهای واقعی در حوزه ساخت و تعمیرات صنعتی است، در فضایی مشابه «کلاس هنرپیشگی» ساخته خواهد شد و علاوه بر داستان جذاب، امکان بهرهبرداری از تجربههای پیشین داوودنژاد در سینمای معاصر را فراهم میکند.
کیانوش عیاری با «خر لنگ» در تاریخ
کیانوش عیاری که سالها تجربه ساخت آثار مؤلف و بحثبرانگیز را دارد، با پروژه «خر لنگ» بازگشته است. داستان این فیلم به دوره قاجار و کشف اولین چاه نفت در خاورمیانه بازمیگردد. عیاری همزمان با تحقیق و نگارش فیلمنامه، بخشهایی از لوکیشنها را در مسجدسلیمان بازدید کرده و با همکاری شرکت ملی نفت ایران، مقدمات تولید را فراهم
کرده است.
سامان مقدم و سومین سری «نهنگ عنبر»
سامان مقدم با پروژه «نهنگ عنبر ۳» بازگشته است. رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی قرارداد بسته و حضور برخی بازیگران اصلی سریهای قبل به دلیل مهاجرت منتفی شده است. این پروژه، با توجه به موفقیتهای دو سری قبل، از نظر جذب مخاطب و بازگشت به سینمای پرفروش ایران اهمیت ویژهای دارد.
مسعود کیمیایی و «عشق در انفرادی»
مسعود کیمیایی که تجربه بیش از سه دهه فیلمسازی مؤلف و تأثیرگذار دارد، با پروانه ساخت «عشق در انفرادی» وارد فاز تولید شده است. کیمیایی با تأکید بر دغدغههای اجتماعی و ملی خود، همچنان قصد دارد با سینمایش پیامهای فرهنگی و اجتماعی را منتقل کند؛ اثری که میتواند به عنوان یکی از پروژههای مهم نسل پیشکسوتان سینمای ایران مطرح شود.
تلاقی تجربه و نوآوری در سینمای ایران
بخش دوم این گزارش نیم نگاهی دارد به پروژههای تازه فیلمسازان آزمون پسداده که با ترکیبی از بازیگران شناختهشده و موضوعات متنوع، توجه مخاطبان سینما را جلب کردهاند. از تجربه مشترک نوید محمدزاده و رضا عطاران در «دانههای انگور» تا آثار جنایی، معمایی و بینالمللی. این فیلمها شاید در نگاه امیدوارانه نشانههایی باشد بر اینکه سینمای ایران در مسیر خلاقیت و جسارت حرکت کند.
نوید محمدزاده و رضا عطاران
در اولین تجربه مشترک جدی
فیلم سینمایی «دانههای انگور» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در مراحل پیش تولید و آمادهسازی است. نوید محمدزاده و رضا عطاران، دو بازیگر اصلی، برای اولین بار در یک اثر جدی در کنار هم ظاهر میشوند. پیش از این قرار بود هدیه تهرانی و پیمان معادی نیز در این اثر حضور داشته باشند، اما در لحظات آخر این برنامه منتفی شد. ابراهیمیان با آثار پیشینش مانند «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» و «عادت نمیکنیم» شناخته شده و این فیلم با حمایت ابراهیم عامریان، احتمالاً برای جشنواره فجر آماده میشود.
همزمان، رضا عطاران در فیلم کمدی «خانم والده» به کارگردانی سهیل موفق، حضور یافته و در چند سکانس هم در نقش مادر خود ظاهر شده است. این پروژه نیز محصول دفتر عامریان است و علاوه بر عطاران، عباس جمشیدیفر و ایمان صفا در آن بازی دارند. «خانم والده» داستان دو برادر بدهکار را روایت میکند که برای تسویه قرضهای خود با چالشها و موقعیتهای طنزآلود روبهرو میشوند.
روایت پرچالش یوسف حاتمیکیا
از جهان شوتیها
یوسف حاتمیکیا پس از اولین تجربه کارگردانیاش «شمش طلا» در فیلم تازهاش با عنوان «اسکورت» سراغ یک روایت اجتماعی پرتنش و معاصر یعنی پدیده شوتیها رفته است؛ سوژهای که همواره در مرز میان واقعیت تلخ اجتماعی و تصویر دراماتیک قرار دارد و کمتر فیلمسازی به سراغ آن رفته است. این فیلم با تهیهکنندگی محمدرضا منصوری با روایتی پرکشش و پرحادثه تلاش کرده جهان شوتیها را از زاویهای تازه و انسانیتر به تصویر بکشد. در این میان، حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین در نقشهای اصلی، ترکیبی چشمگیر برای جذب مخاطب شکل داده است.
از تهران تا هالیوود؛ بهراد، شمس
و پیمان معادی در پروژههای ملی و جهانی
امید شمس فیلمبرداری «زوزه» را آغاز کرده است؛ پروژهای که با بازی امیر جدیدی و طبق اخبار غیررسمی بهنوش طباطبایی همراه است و دومین تجربه سینمایی شمس پس از «ملاقات خصوصی» محسوب میشود. احتمالاً اولین نمایش «زوزه» در جشنواره فجر خواهد بود.
علی بهراد نیز با «بُنسای» یکی از پر بازیگرترین فیلمهای امسال سینمای ایران را جلوی دوربین برده است. پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، مهتاب ثروتی و پیمان معادی از بازیگران اصلی هستند. زمزمههایی از حضور شروین حاجیپور، به عنوان اولین تجربه عرصه بازیگری شنیده شد اما بعدها در حالی که عکس مشترکی از پریناز ایزدیار و شروین حاجیپور در کنار علی بهراد منتشر شد اعلام شد که حضور این خواننده به عنوان بازیگر در این فیلم قطعی نیست. بهراد که پیشتر فیلمهای «تصور» و «تهران کنارت» را ساخته، در این پروژه همچنان دنبال ترکیب فانتزی و روایت شهری است. پیمان معادی چهره پرکار این روزهای سینمای ایران همچنین در پروژه بینالمللی «جنایت ۱۰۱» حضور دارد؛ فیلمی با ستارگان هالیوود مثل مارک رافالو و کریس همسورث که به مخاطب ایرانی امکان میدهد حضور بازیگر مطرح خود را در سطح جهانی دنبال کند.
جنایی و معمایی با دانشی و بهرامی
کاظم دانشی با فیلم «زندهشور» به جشنواره فجر بازمیگردد. در این اثر که به جنبههای جنایی و معمایی میپردازد، بهرام افشاری در نقش معاون دادستان ظاهر میشود. پیش از این در خبرهای غیررسمی عنوان شده بود که حامد بهداد، سحر دولتشاهی و سارا بهرامی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. دانشی پیشتر با کارگردانی «علفزار» و تهیهکنندگی و نویسندگی «بیبدن» و این روزها سریال آماده پخش «کوری» نشان داده علاقه و توانایی خاصی در ژانر جنایی دارد.
احمد بهرامی با «بالاتر از سیاهی» همکاری خود را با پیمان معادی ادامه میدهد. معادی علاوه بر تهیهکنندگی، نقش اصلی فیلم را بازی میکند. این پروژه پس از سهگانه «خاموش» که بازتاب بینالمللی داشت، در مرحله پستولید است و برای حضور در جشنوارههای خارجی آماده میشود. آثار بهرامی همواره با دغدغه انسانی و بازتاب سکوت و فروبستگی جامعه همراه بودهاند.
فرنوش صمدی و بازگشت به سینمای بلند
فرنوش صمدی از دومین تجربه بلند سینماییاش «رؤیا و امید» در جشنواره تورنتو رونمایی کرد. او که عمده شهرتش به واسطه فیلمهای کوتاه بینالمللی است، در این پروژه بلند با تهیهکنندگی ابراهیم عامریان حضور دارد. صمدی که پیشتر با «خط فرضی» تجربه اکران عمومی در ایران را داشته در فیلم تازهاش با فرشته حسینی و صدف عسگری همکاری کرده است.
ورود تازهنفسها به سینما:
تجربه اول، نگاه نو
نسل تازه کارگردانان ایرانی با اولین تجربههای سینمایی خود، فضاهای نو و روایتهای متفاوتی به پرده سینما میآورند. چند سالی است که فیلم اولیها به بخش کنجکاویبرانگیز سینمای ایران بدل شدهاند. این پروژههای سینمایی چند نمونه از آثار این نسل هستند که همزمان با حضور بازیگران شناختهشده توجهها را به خود جلب کردهاند.
کارگردانی پارسا پیروزفر با «خانم شین»
پارسا پیروزفر بهزودی اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی میکند. «خانم شین» با مضمون اجتماعی، نیمه دوم امسال جلوی دوربین میرود و نکته قابل توجه، ایفای نقش اصلی توسط خود پیروزفر در کنار کارگردانی است. او که سابقه طولانی در تئاتر دارد، برای اولین بار تجربه کارگردانی در سینما را تجربه میکند. تهیهکنندگی این پروژه را محمد یمینی بر عهده دارد.
بازگشت عطاران و زارعی
به همکاری تاریخی
اولین ساخته مانی مقدم، «خواب»، داستان مردی را روایت میکند که در خوابهای دنبالهدار خود با اتفاقات عجیب روبهرو میشود. رضا عطاران نقش اصلی را ایفا میکند و مریلا زارعی و هدی زینالعابدین از دیگر بازیگران «خواب» هستند. این پروژه اولین همکاری دوباره عطاران و زارعی پس از ۱۴ سال و فیلم «خوابم میاد» است. فیلمبرداری توسط مسعود سلامی انجام میشود و فیلم اولین تجربه کارگردانی مقدم است.
بازیگران سرشناس
در داستان جنجالی دهه ۸۰
محمد داودی با فیلم «اردوبهشت» اولین تجربه کارگردانی خود را آغاز کرده است. داستان این فیلم که در اوایل دهه ۸۰ میگذرد، با موضوعی جنجالی به جشنواره فجر امسال خواهد آمد. حامد بهداد، شهرام حقیقتدوست و طناز طباطبایی بازیگران اصلی هستند. داودی پیش از این نویسندگی آثاری چون «قصر شیرین» و «بیهمهچیز» را بر عهده داشته و برای آنها سیمرغ بهترین فیلمنامه را دریافت کرده است.
روایت ملتهب زنانه در فیلم اولی
فیلمبرداری «آرامبخش» به کارگردانی سعید زمانیان با موضوعی ملتهب درباره زنان، در تهران به پایان رسیده است. الناز شاکردوست نقش اصلی زن را بر عهده دارد و صابر ابر نقش اصلی مرد را ایفا میکند. این دو بازیگر پس از «یادگار جنوب» برای دومین بار با هم همکاری میکنند. تهیهکنندگی پروژه برعهده مجتبی رشوند است و احتمالاً فیلم برای جشنواره فجر آماده نمایش خواهد شد.
رسول صدرعاملی و همکاری دوباره
با پیمان قاسمخانی
رسول صدرعاملی که سالهاست آثارش در سینمای ایران جایگاهی ویژه دارند، تازهترین فیلم خود «تهران» را وارد مرحله پیشتولید کرده است. این پروژه که فیلمنامهاش را پیمان قاسمخانی نوشته، همکاری ۲۷ ساله گذشته میان صدرعاملی و قاسمخانی را یادآوری میکند؛ همکاری که در دهه هفتاد با فیلم «دختری با کفشهای کتانی» تجربه شد و به دلیل موضوع جسورانه فرار یک دختر نوجوان از خانه مورد توجه قرار گرفت. در کنار این همکاری دوباره، حضور سحر دولتشاهی و احتمال بازیگری پیمان قاسمخانی خود عاملی است که توجه مخاطبان را جلب میکند. گفته میشود فیلمبرداری توسط آرمان فیاض انجام خواهد شد و هدف، حضور احتمالی در جشنواره فجر است.
بهمن فرمانآرا و اقتباس
از رمان کلاسیک ایرانی
بهمن فرمانآرا 9 سال پس از «حکایت دریا» با «چشمهایش» به سینما برگشته است. اقتباس از رمان بزرگ علوی و روایت تهران سال ۱۳۱۷، این پروژه را به یکی از آثار تاریخی و ادبی قابل توجه سینمای ایران بدل کرده است. حضور بهناز جعفری، علی شادمان، پانتهآ پناهیها و ژاکلین آواره در کنار مهدی پاکدل، لاله مرزبان، علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی در کنار طراحی صحنه امیرحسین قدسی، نشان از تولیدی پرجزئیات و پربازیگر دارد. فیلمبرداری این کار به دلیل عدم تخصیص بهموقع بودجه مورد نیاز در دورهای متوقف شد اما طبق آخرین خبرها قرار است با تهیهکننده جدید پس از پیشتولید دوباره آغاز شود و امکان دارد نسخه سینمایی آن پیش یا در کنار جشنواره فجر، عرضه شود.
آیدا پناهنده و سینمای تاریخی
در «جادوی سفید»
آیدا پناهنده پس از سریال هشت قسمتی «جادوی سفید»، طبق شنیدهها نسخه سینمایی این پروژه را نیز آماده نمایش در سینماها کرده است. برخلاف آثار پیشین او که در زمان معاصر و میان طبقه متوسط شهری میگذشت، این بار داستان در دوران قاجار جریان دارد و وقایع از سال ۱۲۵۰ تا چهار دهه بعد روایت میشوند. حضور پارسا پیروزفر، سحر گلدوست، علی شادمان، پردیس پورعابدینی و... به همراه ساخت دکورهایی در شهرری و شیراز، اهمیت این پروژه را به عنوان اولین محصول سینمایی یک پلتفرم برجسته میکند.
محمدحسین مهدویان
و روایت جنگ ۱۲روزه
محمدحسین مهدویان پس از چهار سال دوری، با فیلم «نیمهشب» به سینما بازگشته است؛ فیلمی بر اساس رویدادهای واقعی و جنگ ۱۲روزه اسرائیل علیه ایران. این اثر که بعد از «ایستاده در غبار» دومین همکاری او با حبیب والینژاد است، با فیلمنامهای به قلم مهدی یزدانیخرم و اعظم بهروز تولید شده و بازیگر اصلی آن الناز ملک است. علاوه بر این فیلم، مهدویان تولید سریالی به نام «کلاغ» را برای شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است که احتمال حضور برخی بازیگران «زخم کاری» در آن وجود دارد.
رضا میرکریمی و روایت تاریخی
«رئیسعلی دلواری»
رضا میرکریمی که یکی از کارگردانان تأثیرگذار و معتبر سینمای ایران است، پروژه جدیدش را بر اساس زندگی رئیسعلی دلواری آغاز کرده است. این مینیسریال قرار است داستان مبارز مشروطهخواه ایرانی را در جنگ جهانی اول روایت کند و امکان دارد نسخه سینمایی آن نیز برای اکران در سینماها آماده شود. میرکریمی که چهار سال پیش «نگهبان شب» را ساخته بود، با این پروژه اهمیت ویژهای برای تاریخ معاصر و سینمای ایران قائل شده است.
«غذای نیمروز» مجید مجیدی
در سینمای جنوب ایران
مجید مجیدی که تجربههای بینالمللی بسیاری دارد، با فیلم تازهاش، «غذای نیمروز»، بار دیگر به فضای جنوبی ایران و مناطق بومی بازگشته است. این پروژه که بدون حضور چهرههای شناختهشده و با بازیگران محلی و فیلمبرداری هومن بهمنش تولید شده مراحل فنی را پشت سر میگذارد. «غذای نیمروز» یکی از کنجکاویهای بزرگ جشنواره امسال فیلم فجر است؛ فیلمی که پس از «خورشید» باز هم کودکان و نوجوانان را محور داستان قرار داده است.