به روز شده در
کد خبر: ۳۰۵۰۲

برنامه ۱۰ ساله جهش صنعت هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تدوین برنامه ۱۰ ساله «جهش صنعت هوایی» با مشارکت روسیه و چین خبر داد و تأکید کرد: «مذاکرات برای خرید هواپیماهای نو آغاز شده و نوسازی ناوگان با جایگزینی هواپیماهای فرسوده، اولویت اصلی است

برنامه ۱۰ ساله جهش صنعت هوایی
ایران

روزنامه ایران گفتگوئی را با حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده است:

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تدوین برنامه ۱۰ ساله «جهش صنعت هوایی» با مشارکت روسیه و چین خبر داد و تأکید کرد: «مذاکرات برای خرید هواپیماهای نو آغاز شده و نوسازی ناوگان با جایگزینی هواپیماهای فرسوده، اولویت اصلی است. در کوتاه‌مدت نیز پروازهای اربعین با نرخ مصوب ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان و استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر و MD انجام می‌شود.»

در سال‌های اخیر، کمبود ناوگان، مهم‌ترین علت ناهماهنگی عرضه و تقاضا و افزایش نرخ بلیت در بخش هوایی عنوان شده است. طبق آماری که سازمان هواپیمایی اعلام کرده کمتر از 200 هواپیما در کشور به طور معمول سر پا است و بقیه ناوگان موجود، عموماً به‌خاطر مشکل تأمین قطعه غیرفعال است. حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به ناوگان فعال هوایی گفت: «در حال حاضر 180 هواپیمای فعال داریم و برای پاسخ به تقاضا در نهایت نیاز ما 200 هواپیما است.»

نیاز واقعی

پیش از این، بارها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد ناوگان مورد نیاز برای برابری عرضه و تقاضا 500 تا 550 فروند اعلام شده بود. اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این آمار را دقیق و درست ندانست و گفت: «ما ارزیابی‌های مداومی انجام داده‌ایم و طبق این ارزیابی‌ها نیاز ما در مواقع عادی 200 هواپیما است و در مواقع اوج تقاضا مانند نوروز یا حج و اربعین، برای پاسخ به تقاضای بالا در زمانی محدود، 20 هواپیما باید به ناوگان اضافه شود.»

وی افزود: «ما نیاز و تقاضای پرواز مبتنی بر تمام استان‌ها از سال 1401 تا کنون را رصد کرده‌ایم. طبق این رصد، الان می‌دانیم چند ساعت پرواز و چه تعداد هواپیما برای این پروازها نیاز داریم. در حالت نرمال به 200هواپیما و در زمان افزایش تقاضا به 20 هواپیمای زاپاس نیاز داریم. موضوعی که در این سال‌ها از آن غافل بوده‌ایم؛ تعداد هواپیما مهم نیست، مهم این است که هواپیماهای در اختیار فعال باشد یعنی هر هواپیما طبق استاندارد باید روزی 6 پرواز انجام دهد. اگر هواپیما نتواند این تعداد پرواز روزانه را انجام دهد به مشکل کمبود ناوگان برخورد می‌کنیم.»

پورفرزانه در پاسخ به این سؤال که اگر ما کمبودی در تعداد هواپیماهای فعال نداریم چرا تهیه بلیت بخصوص در مسیرهای پرتقاضای داخلی، هموار نیست و مردم برای خرید بلیت با محدودیت مواجه می‌شوند؟ گفت: «محدودیت عرضه بلیت را قبول ندارم و بلیت پروازها برای همه در دسترس است.»

با توجه به اینکه در روزهای پیش رو، با فرا رسیدن ایام اربعین، یکی از پیک‌های تقاضای سفر هوایی را در کشور خواهیم داشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید کرد عرضه بلیت برای سفر به عتبات در ایام اربعین بدون هیچ مشکلی خواهد بود و هر متقاضی می‌تواند بلیت را تهیه کند و کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

جوان‌سازی ناوگان

نوسازی ناوگان هوایی برای افزایش بهره‌وری و به روز شدن خدمات هوایی، همواره از برنامه‌های توسعه صنعت بوده است. اما به‌خاطر مسائل اقتصادی و موضوع تحریم این صنعت، نوسازی ناوگان با هواپیماهای سن بالا انجام شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اکنون از نوسازی ناوگان با هواپیماهای سن پایین و نو خبر می‌دهد. هر چند به گفته پورفرزانه، «در استانداردهای جهانی، سن هواپیما موضوعی با درجه اهمیت بالا نیست و در ایمنی و امنیت پروازها عوامل متعددی دخیل هستند، اما در برنامه ارتقای صنعت هوایی واردات هواپیماهای نو نیز میسر خواهد شد.»

وی در توضیح برنامه سازمان هواپیمایی برای نوسازی و جوانسازی ناوگان گفت: «ما طرح بزرگی برای جهش صنعت هوایی داریم، این طرح با دو کشور چین و روسیه به پیش می‌رود، هم با چین و هم با روسیه مذاکرات متعددی انجام شده است.»

وی افزود: «به لحاظ فنی نه به لحاظ ملاحظات دیگر، باید کاری کنیم که نوسازی ناوگان به صرفه باشد. در حال حاضر مانع اصلی خرید هواپیماهای نو برای ایرلاین‌ها، موضوع بازگشت سرمایه و به‌صرفه بودن آن است. با قیمت‌های کنونی نرخ بلیت، خرید هواپیمای نو برای شرکت‌ها به صرفه نیست. اما ما به عنوان سیاست‌گذار صنعت هوایی برنامه‌ای داریم تا از نظر تکنیکال و اقتصادی خرید هواپیمای نو برای شرکت‌ها متناسب باشد و این دو هم همدیگر را پوشش دهند و هم نیاز کشور مرتفع شود.»  پور فرزانه افزود: «شاید هنوز زود باشد که مثلاً برای واردات هواپیمای نو تاریخ دقیقی را مشخص کنیم ولی بزودی در این خصوص جمع‌بندی می‌شود و سیاست‌گذاری ۱۰ ساله ارتقای صنعت هوایی و نوسازی و جوانسازی ناوگان را اعلام می‌کنیم. تلاش ما این است که برگشت سرمایه خرید هواپیمای نو برای ایرلاین‌ها با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت، میسر شود. در این برنامه 10 ساله، به تدریج هواپیماهای نو و جدید جایگزین هواپیماهای پیر می‌شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: «واردات هواپیما شروع شده و از ابتدای سال تعدادی ناوگان به صنعت اضافه شده است اما به دلایلی نمی‌توانم تعداد دقیق آنها را اعلام کنم ولی واردات همچنان ادامه دارد.»

 

بــــرش

فروش بلیت پروازهای اربعین از 8 مرداد

روز گذشته مراسم تجلیل از خدمتگزاران حج در هواپیمایی جمهوری اسلامی برگزار شد. در حاشیه این مراسم، حسین خانلری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: «این شرکت برای مشارکت در عملیات اربعین، اقدام به پیش‌فروش بلیت هواپیما از مورخ ۲۵ تیرماه کرده است که همچنان ادامه دارد.»

وی افزود: «برابر ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری، بازه زمانی پروازها برای فروش بلیت ۱۷ لغایت ۲۶ مرداد ماه است و سازمان هواپیمایی کشوری نرخ مصوب را برای مسیر تهران- نجف و برعکس ۱۳ میلیون تومان (به عبارتی هر مسیر ۶.۵ میلیون تومان) و از مشهد به نجف و برعکس را ۱۵ میلیون تومان (هر مسیر ۷.۵ میلیون تومان) اعلام کرده است. چنانچه آژانس‌های طرف قرارداد با هما گران‌فروشی کنند، به‌شدت برخورد خواهیم کرد.»

خانلری خاطرنشان کرد:‌ «برای عملیات اربعین امسال هواپیماهای پهن‌پیکر در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود روزانه ۱۰ پرواز داشته باشیم.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به پروازهای اربعین گفت: «با رفع ابهامات ایجاد شده با طرف عراقی، از هواپیماهای MD نیز برای پوشش مراسم اربعین سال ۱۴۰۴ و جابه‌جایی زوار استفاده خواهد شد.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار