مهندسان ایرانی برای بازسازی نیروگاههای خاموش به میدان آمدند
نیروگاه هایی که به لحاظ دانش فنی با مشکل تأمین قطعه و تعمیرات روبرو شده و یا زمینگیر هستند، به همت مهندسان داخلی بازسازی می شوند و به مدار تولید بازمی گردند.

روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت:
یکی از نمونه های بارز این قبیل واحدهای مولّد برق در ایران، نیروگاه ۹۹۰ مگاواتی گازی خلیج فارس متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و ۱۱ کیلومتری میدان گازی سرخون است که چندی قبل به دلیل دانش منحصر به فرد توربین های گازی با مشکل تعمیرات روبرو شد.
این نیروگاه شامل شش واحد ۱۶۵ مگاواتی توربین گازی از نوع GT۱۳E۲ساخت شرکت آلستوم فرانسه است که خروج آن از مدار تولید، ۴۵ درصد مصرف برق تابستانه و ۹۰ درصد برق زمستانه استان هرمزگان را با مشکل روبرو می کند.
با نزدیک شدن به دوره پیک مصرف برق تابستانی، وزارت نیرو از طریق شرکت برق حرارتی ایران برای جبران بخشی از ناترازی انرژی الکتریکی استان هرمزگان، برای نخستین بار بازسازی قطعات اصلی توربین های منحصر به فرد این نیروگاه را به متخصصان داخلی سپرد و اینک نیروگاه خلیج فارس پس از تعمیرات اساسی و بازسازی قطعات با بالاترین سطح استاندارد وارد مدار تولید شده است.
اصغر حکیمی مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار دیروز در تشریح فرایند بازسازی این نیروگاه بزرگ گفت: ایران جزو پنج کشور سازنده توربین گاز در جهان است.
به گفته وی توربین های گاز که در صنایع نیروگاهی، صنایع نفت و گاز و برخی شبکه های حمل و نقل کاربرد دارند فقط در چندکشور بازسازی و ساخته می شود که مهندسان ایرانی نیز به این توانایی دست یافته اند .
حکیمی گفت: هم اینک اغلب توربین های گازی در کشور تحت برند مپنا (ایران)، جنرال الکتریک (آمریکا) یا زیمنس (آلمان) هستند ولی توربین های گازی نیروگاه خلیج فارس ساخت شرکت آلستوم فرانسه هستند که در شرایط تحریمی تأمین قطعات یذکی و دسترسی به خدمات تعمیری آنها دشوار است.
با این وجود به دلیل اهمیت بازسازی این نیروگاه برای تولید برق در سال ۱۴۰۴، از اواخر پارسال فرآیند ساخت قطعات آن در مجتمع توربین سازی شهریار آغاز شد و اینک با گذشت ۹۰ روز از شروع تعمیرات نیروگاه مذکور با بهترین کیفیت در مدار تولید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این شرکت توانمندی تعمیر قطعات توربین داغ به شمار می رود، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد بار شبکه روی توربین های نیروگاهی است که تعمیر قطعات آنها نقش مهمی در پایداری شبکه برق دارد.
حکیمی از تعمیر بیش از ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی از سال گذشته برای پیک بار امسال خبر داد که همه برنامه های تعمیراتی برای پیک امسال به پایان رسیده است.
وی با بیان اینکه تعمیر و بازسازی قطعاتی که در این شرکت انجام شده ۱۰۰ میلیون یورو صرفه جویی به همراه داشته است، به فعالیت این شرکت در بازسازی قطعات نیروگاه های عراق و سوریه اشاره کرد که چهار میلیون یورو درآمد ارزی به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار از رایزنی با کشورهای ونزوئلا و روسیه برای همکاری در حوزه توربین ها خبر داد و خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد بازسازی تعمیرات توربین ها توسط این شرکت انجام می شود.
وی همچنین از تعمیر حدود ۶ هزار قطعه در توربین های شرکت های نفت و گاز خبر داد و چالش عمده این شرکت تامین مواد اولیه دانست.
حکیمی گفت: شرکت قطعات توربین شهریار از سال ۱۳۷۹ راهاندازی شده که در ابتدا سالانه ۵۳ (معادل ست) تعمیرات انجام میداد ولی امسال پیش بینی میشود ۷۵۰ (معادل ست) قطعات توربینهای گازی را تولید و تعمیر و نگهداری کنیم.
حکیمی در مورد اهمیت شرکت قطعات توربین شهریار گفت این شرکت زیر مجموعه شرکت برق حرارتی قرار دارد و اگر تامین قطعات توربینهای حرارتی گازی به موقع انجام نشود به ویژه در ایام پیک و اوج مصرف برق با مشکل قطعی برق نیروگاهها مواجه خواهیم شد.
وی تاکید کرد، برای پیک تابستان امسال همه قطعات توربینهای حرارتی تامین و تعمیر شده و در جایگذاری شده از و در حال حاضر برای پیک سال آینده در حال برنامهریزی هستیم.
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار گفت: ما از نظر قطعات و تعمیرات آن ۱۰۰ خودکفا هستیم اما از نظر مواد اولیه ۶۰ درصد به بازارهای خارجی وابسته ایم.
حکیمی گفت ما توان تعمیر توربینهای هواپیما را هم داریم، اما آنها مجموعههای تخصصیتر دارند و هنوز سفارشی از آنها دریافت نکردهایم.
وی گفت هر کدام از قطعات توربینهای گازی که تجهیزات گران قیمتی هستند بعد از تعمیرات بین ۱۰ تا ۱۵ هزار ساعت یعنی به میزان یک و نیم تا دو سال کار میکنند و این قطعات ۸۰۰۰ ساعت گارانتی دارند.
مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار همچنین گفت: بابت ارائه خدمات فنی و مهندسی که به نیروگاهها و شرکتهای نفت و گاز ارائه کردهایم ۱۵۰ میلیارد تومان از این شرکتهای زیر مجموعه برق حرارتی مطالبه داریم.