به روز شده در
کد خبر: ۱۴۱۴۸

وضعیت خودرو در کشور ما علاج‌ناپذیر است!

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی گفت: اینکه تصور کنیم، دولت صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، تصوری است که با واقعیت همخوانی ندارد در نتیجه نقصان صنعت خودرو علاج ناپذیر است.

وضعیت خودرو در کشور ما علاج‌ناپذیر است!
اطلاعات

 "اطلاعات آنلاین" گفتگوئی را با آلبرت بغزیان منتشر کرده است:

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» در واکنش به اینکه  «زیان ایران خودرو و سایپا به ۱۶۱ هزار میلیارد تومان رسید» اظهار داشت: دلیل زیان ده بودن ایران خودرو و سایپا را می توان به سیطره دولت در مدیریت این شرکت ها و بی توجهی به مداخله بخش خصوصی در صنعت خودروسازی ربط داد. این در حالی است که شرکت های خودروسازی در ایران با این هدف راه اندازی شده بودند که با الگو گرفتن از صنعت خودروسازی کشورهای ژاپن و آلمان به دستاوردهای بزرگی برسیم. اما اصرار به مدیریت غیرکارشناسی نه تنها هدف را دور از دسترس کرد، بلکه اقتصاد ایران را از این بابت متوجه ضرری هنگفت کرد.

عضو سابق هیات تجدیدنظر شورای رقابت در ادامه گفت: اگر تصمیم به این گرفته شود که ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شوند، می تواند در نهایت تاثیر مثبتی در مناسبات اقتصادی به جا بگذارد و همچنین مقدمات رشد و تحول در صنعت خودروسازی را فراهم خواهد کرد. بغزیان ادامه داد: اصرار به مدیریت دولتی در شرایطی است که نه تنها در تامین نیازهای داخلی با ناکارآمدی و عدم توفیق به جایی نرسیده ایم که در کمال تعجب با تداوم مدیریت غلط و متناقض با واقعیت های موجود، همچنان خودروهای بی کیفیتی را تولید می کنیم و آن را چند برابر قیمت جهانی به مردم می فروشیم تا اینطور نتیجه گیری کنیم که حضور در بازار جهانی برای صنعت خودروی ایران امری محال است.

او با اشاره به گمانه زنی ها پیرامون واگذاری سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا به خریدار و سرمایه گذار چینی افزود: حرف و حدیث ها درباره سرمایه گذاری چینی ها در صنعت خودروی ایران در حالی است که باید بررسی شود چنین حالتی چه تبعات منفی و مثبتی می تواند داشته باشد. آنهم در حالی که چین در بازار روز جهانی خودرو حرف های زیادی برای گفتن دارد و به همین دلیل تصور اینکه انگیزه ورود به صنعت خودوری ایران را داشته باشند، تصوری متناسب با واقعیت است. چرا که آنها قصد در دست گرفتن بازار جهانی را نیز دارند. بنابراین حضور در بازار خودروی ایران هم به عنوان فرصتی در همین راستا می تواند مورد توجه چینی ها قرار بگیرد. البته باید اذعان داشت، اگر شرایط برای ورود چینی ها به صنعت خودروی ایران مهیا شود، اتفاق خوبی است که می تواند به تولید خودروی با کیفیت منجر شود.

بغزیان یادآور شد: اینکه تصور کنیم دولت صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، تصوری است که با واقعیت همخوانی ندارد در نتیجه نقصان صنعت خودرو علاج ناپذیر است.

 

 

برچسب ها

ارسال نظر

آخرین اخبار