به روز شده در
کد خبر: ۶۵۹۵

برنامه وزارت راه برای زیرساخت‌های ۱۴۰۴ اعلام شد

در سال ۱۴۰۴، وزارت راه و شهرسازی همچون سال‌های گذشته تلاش کرده با رویکردی توسعه‌محور، گام‌هایی مؤثر در راستای تقویت تولید ملی و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه زیرساخت بردارد.

برنامه وزارت راه برای زیرساخت‌های ۱۴۰۴ اعلام شد

تمرکز این وزارتخانه بر اجرای سیاست‌های کلان سال با شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» به خوبی در چند محور کلیدی نمایان است: توسعه شبکه ریلی، تکمیل پروژه‌های آزادراهی، کاهش هزینه‌های لجستیکی تولید و راه‌اندازی سامانه‌های دیجیتال برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری.

از مهم‌ترین دستاوردهای سال گذشته، جذب و تخصیص ۴۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پروژه‌های حمل‌ونقل بوده است. این منابع که از ظرفیت شبکه بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین شده، در مسیر تکمیل زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی به کار گرفته می‌شود؛ اقدامی که هدف نهایی آن، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل برای صنایع و تولیدکنندگان است.

در حوزه آزادراه‌ها نیز، در کنار بهره‌برداری از مسیرهایی همچون کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر ماهشهر، اکنون ۳۴ آزادراه به طول بیش از سه هزار کیلومتر با مشارکت عمومی و خصوصی در حال بهره‌برداری هستند. این شبکه آزادراهی ضمن صرفه‌جویی سالانه ۸۷۶ میلیون لیتر سوخت، از نظر اقتصادی ارزشی معادل ۶۶۸ میلیون دلار ایجاد می‌کند.

توسعه حمل‌ونقل ریلی، به‌ویژه در استان‌های کمتر برخوردار مانند اردبیل و چهارمحال و بختیاری، نیز در اولویت قرار دارد. پروژه‌هایی نظیر خط‌آهن سرخس–چابهار با هدف گسترش جریان توسعه به مناطق جنوب‌شرقی کشور طراحی شده‌اند.

همچنین برنامه‌هایی برای اتصال شهرک‌های صنعتی، معادن و بنادر به شبکه‌های ریلی و جاده‌ای دنبال می‌شود تا حمل بار با هزینه‌ای کمتر و کارآمدتر انجام گیرد.

در کنار این پروژه‌ها، یکی از گام‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۴، راه‌اندازی «سامانه جامع سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل و مسکن» است. این سامانه قرار است فرآیند سرمایه‌گذاری را شفاف‌تر، سریع‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر کند؛ به‌گونه‌ای که زمین، مجوز و سایر مقدمات اجرای پروژه‌ها با سهولت بیشتری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی تنها به توسعه فیزیکی زیرساخت‌ها اکتفا نکرده، بلکه با نگاهی راهبردی به دنبال تبدیل ایران به یک هاب لجستیکی در منطقه است؛ کشوری که در آن هزینه تولید پایین است، سرمایه‌گذاری تسهیل شده و زیرساخت‌ها پاسخگوی نیاز اقتصاد ملی‌اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار