اجرای طرح ۳ نرخی کردن گازوئیل ۶ ماه به تعویق افتاد
رئیس سابق انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی از توقف 6 ماهه در اجرای طرح ۳ نرخی کردن گازوئیل بخش حملونقل خبر داد.

بهنام فرامرزیان، رئیس سابق انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی، در گفتوگو با آوش درباره تاثیر توقف تصمیم دولت در سه نرخی کردن گازوئیل بیان کرد: فعلا طبق چیزی که شنیدیم، توقف تغییر نرخ گازوئیل مورد تایید قرار گرفته است. این تصمیم اقدامی مثبت بود.
او افزود: اما اینکه نرخ سوخت در آینده چقدر باشد که اقتصاد را شکوفا کند و در محاسبات اقتصادی سود واقعی را برای فعالان حوزه حمل و نقل داشته باشد، موضوعی است که به نظر من نیازمند کار کارشناسی است.
فرامرزیان تاکید کرد: برای قیمتگذاری سوخت باید راهکار درستی در نظر گرفته شود. سیاستگزاری باید به نحوی باشد که نه سوخت ما از کشور قاچاق بشود و نه اینکه به نحوی باشد که ما در بازار رقابتپذیری خود را از دست بدهیم.
او گفت: شنیدهام یک توقف 6 ماهه برای سه نرخی کردن گازوئیل در نظر گرفته شده ولی تاکید میکنم در این دوره تنفس، نیازمند کار جدی روی قیمتگذاری درست برای سوخت ناوگان داخلی و بین المللی هستیم. باید خیلی جدی روی این موضوع متمرکز شویم.
حمل و نقل جادهای روال عادی خود را طی میکند
رئیس سابق انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی درباره شرایط حمل و نقل جادهای توضیح داد: شرایط حمل و نقل در حوزه جاده روند عادی خود را طی میکند. البته نمیدانیم که اکنون چه تعداد شرکت کار میکنند و چه تعداد کامیون تخلیه و بارگیری میشود. هر شرکت میتواند در حوزه خود اظهار نظر کند. آمار دقیق را باید سازمان راهداری یا گمرک ارائه کند.
او ادامه داد: در حال حاضر بر اساس اطلاعاتی که دارم در مرز آستارا و بیلهسوار عملیات ترخیص انجام میشود. معطلی نداریم. در گمرکات مقصد هم با توجه به اینکه نیروها بهطور کامل مستقر نیستند و برخی نیروهای گمرکات شیفت دارند اما خللی در حوزه حمل و نقل جادهای به خصوص برای کامیونهایی که از روسیه و بلاروس بارگیری میکنند و کالاها را از مرز آستارا و بیله سوار وارد میکنند، دیده نمیشود.
فرامرزیان با تاکید بر اینکه هیچ تراکم و صف طولانی در گمرکات برای تخلیه بار وجود ندارد، یادآور شد: البته بخشی از مشکلات به فعالیت بخش خصوصی باز میگردد. مثلا در زمان رسیدن بار نماینده بخش خصوصی سرکار نیست و یا شرکتها تعطیل هستند. کم کاری در حوزه بخش خصوصی هم مشاهده میشود.
او افزود: اگر در یک گمرک تراکمی بهوجود میآید به این خاطر است که نماینده شرکت در محل حضور ندارد که فرآیند عملیات گمرکی شامل تخلیه، قبض انبار و اعلام وصول را انجام دهد. این کار باید کارشناسی شود تا سهم شرکتهای حمل و نقل و نمایندگان بخش خصوصی در این اختلال مشخص شود.
رئیس سابق انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی گفت: خیلی اوضاع حمل و نقل جادهای بد نیست و مطمئن هستم که در تمام مرزهای کشور هم روندی مشابه مرز آستارا و بیلهسوار وجود دارد.