پاسخ گوگل به نگرانیها در خصوص افت بازدید سایتها با رویکارآمدن هوش مصنوعی
گوگل میگوید ویژگیهای مبتنیبر هوش مصنوعی آمار بازدید وبسایتها را کاهش نمیدهند و باعث کلیکهای باکیفیتتر میشوند.

لیز رید، رئیس بخش جستوجوی گوگل، میگوید: قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی AI Overviews و AI Mode تاثیری روی افت بازدید وبسایتها ندارند و حتی نقش اصلی را برای هدایت کاربران بهسوی وبسایتها ایفا میکنند.
گوگل آمار دقیقی ارائه نداد، ولی اعلام کرد که حجم کلی کلیکهای ارگانیک از گوگل بهسمت صفحات وب، در مقایسه با سال گذشته تقریباً ثابت مانده است. لیز رید گفت افزایش توانایی هوش مصنوعی باعث میشود تا کاربران سوالات بیشتری بپرسند و همین مورد یعنی تعداد لینکهای نمایشدادهشده بیشتر از گذشته میشوند.
گوگل میگوید: کیفیت متوسط کلیکها نسبتبه سال گذشته بهبود یافته است و شاهد بازدیدهای باارزشتری از سوی کاربران هستیم. چنین چیزی یعنی کاربران بلافاصله به صفحهی نتایج برنمیگردند و از محتوای مدنظرشان رضایت دارند.
مقامات گوگل گفتند: «پاسخهای مبتنیبر هوش مصنوعی ممکن است دید کلی بدهند، اما کاربران برای کاوش عمیقتر روی لینک وبسایتها کلیک میکنند و این بازدیدها ارزش بالاتری دارند.»
گوگل گزارشهایی را که ادعا میکنند هوش مصنوعی بازدید وبسایتها را کاهش میدهد ناقص میداند و میگوید: «برخی از این تحلیلها بر روشهای نادرست، نمونههای محدود، یا تغییرات ترافیکی پیش از راهاندازی قابلیتهای هوش مصنوعی استوار هستند.»
طبق یافتههای گوگل، تمایل افراد به سمت وبسایتها و محتواهای تعاملی مانند انجمنها، ویدیوها و پادکستها افزایش یافته است.
گوگل تاکید کرد که افراد حالا جذب وبسایتها و مطالبی میشوند که تحلیلهای عمیق، دیدگاههای منحصربهفرد یا روایتهای شخصی ارائه میدهند.