طرح جامع امداد هوایی در راه، زیرساختها در صف
معاون سازمان مدیریت بحران از بررسی پیشنویس اولیه طرح جامع امداد هوایی کلانشهر تهران و آماده بودن نسخه نهایی این طرح برای تصویب در حالی خبر داده که تهران همچنان از مقدماتیترین زیرساختها برای فرود بالگردهای اورژانس رنج میبرد.

بر اساس برنامههای توسعهای قرار بود که تعداد بالگردها در استان تهران تا سال ۱۴۰۰ به ۴ فروند برسد اما به گفته رییس مرکز اورژانس تهران این تعداد تاکنون فقط به ۲ عدد رسیده است.
چندی پیش رییس اورژانس تهران در گفتوگو با آوش از کمبود جدی زیرساختها برای ارائه خدمات اورژانس هوایی سخن گفته بود.
قادری با اشاره به اهمیت زیرساختها گفت: یکی از مشکلات جدی کمبود پدهای فرود بالگرد در تهران است. بسیاری از بیمارستانها فاقد این امکان هستند؛ در حالی که پایتخت باید دستکم ۱۰۰ پد فعال داشته باشد. اگر بحرانی مانند زلزله رخ دهد، امکان جابجایی زمینی تقریباً از بین میرود و تنها راه امدادرسانی، بالگردها خواهند بود اما در صورت نبود پد مناسب این خدمت نیز با اختلال مواجه میشود.
او ادامه داد: چند سال پیش با همکاری شهرداری تهران تعدادی پد در سطح شهر ایجاد شد، اما این تعداد کافی نیست. برای توسعه این زیرساختها، همه دستگاهها اعم از نظامی و شهرداری باید همکاری کنند. اورژانس به دلیل هزینههای بالای نگهداری و تأمین قطعات بالگردها، امکان تأمین مستقل این زیرساختها را ندارد.
رئیس اورژانس هوایی استان تهران درباره چشمانداز توسعه ناوگان هوایی تهران اظهار کرد: طبق برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله، قرار بود تعداد بالگردهای تهران از یک فروند در سال ۱۴۰۰ به چهار فروند برسد. تاکنون این عدد به ۲ فروند افزایش یافته و امسال نیز مراحل اداری استقرار سومین بالگرد در منطقه پردیس در حال تکمیل است. این بالگرد علاوه بر پردیس، محورهای پر تردد شرق استان از جاجرود تا فیروزکوه را تحت پوشش قرار خواهد داد.
قادری یادآور شد: در کنار این دو بالگرد، دو هواپیمای بالثابت نیز در استان تهران فعال هستند که خدماترسانی ملی انجام میدهند.
هنوز جزییاتی از طرح سازمان مدیریت بحران منتشر نشده اما با توجه به اینکه تهران با توجه به موقعیت جغرافیایی پتانسیل بحرانهایی نظیر زلزله را دارد، این پرسش مطرح میشود که در این طرح چرا تا کنون ارائه و تصویب نشده و آیا در آن خبری از تجهیز بیشتر و آمادهسازی فوری زیرساختها وجود دارد؟