به روز شده در
کد خبر: ۳۳۱۳۰
آوش گزارش می‌دهد؛

تهران برای عابران پیاده امن نیست/ ۸ قربانی در هفت روز

هشت تصادف مرگبار تنها در یک هفته، زنگ هشدار عبورهای غیرمجاز از بزرگراه‌های پایتخت را دوباره به صدا درآورد.

تهران برای عابران پیاده امن نیست/ ۸ قربانی در هفت روز
گروه اجتماعی آوش

درست در هفته‌ای که تهران زیر گرمای مردادماه به سختی نفس می‌کشید، هشت خانواده با خبر تلخ از دست دادن عزیزانشان روبه‌رو شدند؛ هشت تصادف مرگبار تنها در هفت روز، آن هم اغلب برای عابران پیاده‌ای که شاید فقط می‌خواستند چند ثانیه زودتر به مقصد برسند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از ثبت هشت حادثه منجر به فوت در هفته دوم مرداد ۱۴۰۴ خبر داده است؛ حوادثی که در سطح معابر پایتخت به‌ویژه در بزرگراه‌ها رخ داده‌اند و بیشتر قربانیان آن‌ها، عابران پیاده‌ای بوده‌اند که در شرایط نامناسب اقدام به عبور عرضی از بزرگراه کرده‌اند.

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام جزئیات این رویدادها گفت: عبور غیرمجاز و شبانه از عرض بزرگراه، لغزندگی، نبود دید کافی و همچنین استفاده نکردن از لباس‌های شب‌تاب، یکی از دلایل اصلی این سوانح بوده است.

جزئیات حوادث مرگبار هفته دوم مرداد

شنبه ۱۱ مرداد، ساعت ۰۰:۰۱ – بزرگراه شهید متوسلیان

یک وانت آریسان که با سرعت بالا در حال حرکت بود، پس از عبور از یک سرعت‌گیر فاقد علائم ایمنی، با کامیون کشنده‌ای که در حاشیه بزرگراه متوقف شده بود برخورد کرد. شدت حادثه به‌قدری بود که راننده وانت در همان لحظه جان خود را از دست داد.

یکشنبه ۱۲ مرداد – دو حادثه مرگبار

در نخستین حادثه، حوالی ساعت ۱۷:۵۰، در بزرگراه شهید محلاتی، موتورسیکلتی با یک عابر پیاده برخورد کرد و راکب آن در دم جان باخت. ساعاتی بعد، در ساعت ۲۰:۰۲، در بزرگراه آزادگان، برخورد پژو پارس با یک عابر پیاده باعث مرگ عابر شد.

سه‌شنبه ۱۴ مرداد، خیابان مسعودیه

یک خودروی پراید به علت سرعت بالا کنترل خود را از دست داد و ابتدا با دیوار و سپس با یک زن سالخورده که در حال عبور از خیابان بود، برخورد کرد. این زن حدوداً ۸۰ ساله، پیش از رسیدن نیروهای امدادی، جان باخت.

چهارشنبه ۱۵ مرداد – سه حادثه مرگبار در یک روز

۰۲:۲۲ بامداد، بزرگراه شهید کریمی،  برخورد یک سواری با عابری که به‌صورت غیرمجاز از عرض بزرگراه عبور می‌کرد را شاهد بود.

۰۳:۲۰ بامداد، در بزرگراه آزادگان در محدوده خیابان دستواره نیز  پژو پارس با عابر دیگری برخورد کرد و حادثه منجر به فوت شد.

ساعت ۱۷:۴۰، در  لاین کندروی بزرگراه آزادگان،  واژگونی موتورسیکلت به دلیل لغزندگی مسیر و استفاده نکردن از کلاه ایمنی باعث مرگ راکب شد.

موتور

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد، بامداد – بزرگراه شهید چمران

یک عابر پیاده ابتدا با خودروی سواری برخورد کرد و پیش از اینکه کسی بتواند برای کمک اقدام کند، خودروی پژو ۲۰۷ از راه رسید و برخورد ثانویه با عابر داشت. شدت ضربات به حدی بود که جان عابر در محل گرفته شد.

هشدار دوباره پلیس به عابران پیاده

سرهنگ جوانبخت با اشاره به الگوی تکراری و نگران‌کننده عبورهای غیرمجاز، از شهروندان درخواست کرد برای حفظ جان خود، از پل‌های عابر پیاده استفاده کنند.

او گفت: در ساعات تاریک شب، حتی چند قدم عبور اشتباه می‌تواند به بهای جان تمام شود. استفاده از لباس‌های روشن یا شب‌تاب و پرهیز از عبور غیرمجاز از بزرگراه‌ها، حداقل کاری است که می‌تواند جلوی یک تراژدی دیگر را بگیرد.

image.png (28)

سهم شهرداری در مرگ‌های خاموش بزرگراه‌ها

با وجود اینکه مدیریت تصادفات در حیطه مسئولیت پلیس راهور تعریف می‌شود، اما سهم شهرداری در پیشگیری از این سوانح، نادیده‌گرفتنی نیست. ساخت پل‌های عابر پیاده، نصب علائم هشداردهنده، ایمن‌سازی سرعت‌گیرها، تأمین روشنایی بزرگراه‌ها و طراحی شهریِ معابر، از جمله وظایف شهرداری است که مستقیماً بر میزان تصادفات عابران پیاده اثر می‌گذارد.

بسیاری از نقاط پرحادثه شهر یا فاقد زیرساخت مناسب برای عبور ایمن هستند یا اگر هم دارند، آن‌قدر در دسترس نیستند که مورد استفاده قرار گیرند.

از سوی دیگر، نبود آموزش‌های عمومی و موثر برای عابران پیاده به یک ضعف جدی در مدیریت شهری تبدیل شده است. در حالی که رانندگان در فرآیند اخذ گواهینامه ملزم به گذراندن آموزش‌های نظری و عملی هستند، عابران، به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، هیچ برنامه منسجم و مستمری برای آگاهی از حقوق و خطرات تردد شهری ندارند. این در حالی است که شهرداری‌ها با در اختیار داشتن بسترهای تبلیغاتی گسترده (بیلبورد، رسانه‌های محلی، خانه‌های فرهنگ و...) می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

ضرورت دارد که شهرداری تهران به‌جای واکنش مقطعی به سوانح، به تدوین یک برنامه‌ جامع برای ایمن‌سازی معابر، جانمایی مجدد پل‌های عابر، آموزش شهروندی در مدارس و محله‌ها و همکاری منسجم‌تر با پلیس راهور روی بیاورد. تکرار مرگ‌های خاموش در گوشه‌وکنار شهر، نه فقط یک آمار ناراحت‌کننده، بلکه نشانه‌ای از شکاف عمیق میان توسعه فیزیکی شهر و ایمنی انسانی آن است.

ارسال نظر

آخرین اخبار