انجام ۴۰ هزار مأموریت ماهانه/ موتورلانسها چگونه تهران را نجات میدهند؟
در خیابان های پرهیاهوی پایتخت، جایی که ثانیهها به قیمت جان آدمها معامله میشود، تکنسینهای موتورلانس با شجاعت و سرعت، میان بوقها و هیاهو برای نجات زندگیها میتازند.

در دل خیابانهای قفلشده تهران، وقتی صدای آژیر در میان بوق خودروها گم میشود، تکنسینهای موتورلانس با دو چرخ و یک جعبه کمکهای اولیه از لابهلای ترافیک عبور میکنند و ثانیهها را میخرند تا جانها را نجات دهند.
موتورلانسها در تهران روزانه دهها ماموریت انجام میدهند؛ از ایست قلبی و سکته مغزی تا تصادف و سوختگی؛ اما پشت این ماموریتهای پرسرعت، مشکلاتی هم هست که کمتر دیده میشود؛ از جمله محدودیت تجهیزات، خطر تصادف، فرسودگی موتورها و فشار روانی.
این گزارش، روایتی است از دنیای پرتنش و پرهیجان تکنسینهای موتورلانس؛ قهرمانان ناشناختهای که هر روز با شجاعت و سرعت، درپی بهدست آوردن یک ثانیه بیشتر برای زندگی میجنگند.
۲۶۰ موتورلانس عملیاتی برای کاهش زمان رسیدن به بیمار
سیدحمیدرضا حسینی، رئیس اداره موتورلانس اورژانس استان تهران، در گفتوگو با آوش میگوید: در استان تهران ۲۶۰ موتورلانس عملیاتی فعال است. نقاط پرتماس و پرترافیک شناسایی شده و در آنجا موتورلانسهای بیشتری مستقر شدهاند تا زمان رسیدن به بیمار کاهش یابد. با وجود اینکه در سراسر استان فعالیت داریم، بیشترین تمرکزمان اما در مرکز تهران است.
او هدف اصلی موتورلانسها را کاهش زمان ارائه خدمات اورژانسی میخواند و عنوان میکند: طبق استاندارد و ابلاغ سازمان اورژانس کشور، زمان ایدهآل رسیدن از لحظه تماس با اورژانس، ۱۲ دقیقه است. ما با استفاده از موتورلانس توانستیم این زمان را محقق کنیم و چون این موتورها اولین وسیلهای هستند که بالای سر بیمار میرسند و تکنسین حرفهای و تجهیزات کامل دارند، بیشترین نفع را بیماران بدحال میبرند.
ماهانه ۴۰ هزار مأموریت موتورلانسی
رئیس اداره موتورلانس اورژانس استان تهران اعلام میکند: موتورلانسهای اورژانس تهران ماهانه بهطور میانگین ۴۰ هزار مأموریت انجام میدهند. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این مأموریتها برای بیماران بدحال است؛ کسانی که زمان برایشان حیاتی است. در این موارد گاهی موتورلانسها با اقدامات اولیه، وضعیت بیمار را پایدار نگه میدارند تا آمبولانس برسد و بیمار به بیمارستان منتقل شود.
از نگاه تردید تا اعتماد مردم
طرح موتورلانس از سال ۱۳۹۶ آغاز شد. در ابتدا بسیاری از مردم با این طرح آشنایی نداشتند و منتظر آمبولانس میماندند. حسینی میگوید: مردم اما بعد از مشاهده خدمات بهموقع و مؤثر، کمکم پذیرفتند اعزام موتورلانس کارآمدتر است. حالا حتی خود مردم برای مأموریتهای فوری درخواست موتورلانس میدهند. البته هنوز هم بعضی مواقع درخواست آمبولانس وجود دارد، اما از آنجایی که در ۸۰ درصد مأموریتها موضوع همانجا رفع میشود و بیمار یا به صورت سرپایی درمان میشود یا نیاز به انتقال نیست، مردم دریافتند که حضور مورتورلانس موثرتر خواهد بود.
فرسودگی ناوگان و تلاش برای نوسازی
حسینی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون این ناوگان فعال است، از مشکل فرسودگی ناوگان خبر میدهد و اظهار میکند: با حمایت رئیس سازمان اورژانس استان تهران، ۳۵ دستگاه را تقویت و از برندهای معتبر استفاده کردیم. تعمیر و پشتیبانی هم انجام میشود، اما همچنان نیاز به توسعه و جایگزینی ناوگان وجود دارد که این امر در دستور کار است.
آسیبهای جسمی و روحی تکنسینها
کار در موتورلانس فقط سرعت نیست؛ خطر و فشار روانی همواره همراه این تکنسینهاست. او در این باره میگوید: تکنسینهای موتورلانس گاهی دچار آسیبهای فیزیکی و روحی میشوند. همه موتورلانسها بیمه کامل دارند و تمامی حقوق قانونی این همکاران پرداخت میشود. همچنین سازمان اورژانس در همه امور از آنها حمایت میکند تا پس از درمان راحتتر به کار بازگردند.
رئیس اداره موتورلانس اورژانس استان تهران ادامه میدهد: اما خوشبختانه نسبت به حجم بالای ماموریتها تصادفهای شدیدی را شاهد نیستیم و اغلب تصادفات همکارانمان جزئی است.
ICU سیار روی دو چرخ
حسینی تأکید میکند: موتورلانسها تجهیزات کاملی دارند، دستگاه احیای شوک، تنفس مصنوعی و نوار قلب؛ یعنی تقریباً هرآنچه در ICU هست در این موتورها وجود دارد. هیچگاه به دلیل نقص و کمبود تجهیزات موتورلانس، آمبولانس اعزام نمیشود و اگر آمبولانس اعزام میشود، یا برای کمک به همکار است یا انتقال بیمار بدحال به مراکز درمانی.
راهکار ویژه اورژانس برای ترافیک بازار بزرگ تهران
حسینی معتقد است ترافیک سنگین بازار تهران حتی برای موتورلانس هم مشکلساز است و میافزاید: در این مناطق پرتردد، از طرح اورژانس دونده استفاده کردهایم. نیروهای اورژانس با کولههای مجهز در بازار مستقر میشوند تا سریعتر به بیمار برسند. با این روش زمان رسیدن در بازار را به ۹ دقیقه رساندیم.
مأموریت در هوای آلوده و بارانی
در روزهای بارانی و هوای آلوده، تکنسینهای موتورلانس با تدبیر عمل میکنند. او در این باره توضیح میدهد: هر دو تکنسین یک آمبولانس رزرو را برای ماموریت آماده میکنند و به محل حادثه میروند. اما اگر شدت بارندگی کم باشد و بنا برتشخیص تکنسین برای حضور به موقع بر بالین بیمار، بعضی مأموریتها همچنان با موتور انجام میشود.
پایان راه، آغاز زندگی
تکنسینهای موتورلانس در خیابانهای شلوغ و پرتنش تهران، با سرعت و دقت میجنگند تا زندگی بیماران به پایان نرسد؛ قهرمانانی که شاید دیده نشوند، اما هر روز جان انسانهای بسیاری را نجات میدهند.