سفرهای بیبرگشت در کمین مسافران تاکسیهای غیرمجاز
بعد از خبر کشته شدن الهه حسیننژاد حالا نگاهها به سمت خودروهایی رفته است که بدون مجوز فعالیت میکنند.

«خودروهای شخصی بدون مجوز» این عبارتی است که در روزهای گذشته با اعلام خبر قتل دختر گمشده ایران، به صدر اخبار رسانهها راه یافته است، از سیاستمداران ، حقوقدانان و مدیران شهری گرفته تا مردم عادی، همه درباره نقشی که عدم ساماندهی این وسایل نقلیه در گسترش جرم و جنایت دارند صحبت می کنند، اما برای ساماندهی آنها چه طرح و نقشه ای وجود دارد؟ آیا اظهار نظرها تنها برای کاهش التهابات جامعه بیان می شود و بعد از چند روز مثل همیشه، مثل روزهای بعد از جنایتهای خفاش شب، خفتگیران جنایتکار جاده خاوران، جنایتهای عقرب سیاه و ...به فراموشی سپرده میشود یا آنکه راه حلهایی وجود دارد که سرانجام به زنجیره وحشت «مسافرکشان سیاه» پایان میدهد؟
فعالیت خودروهای بدون مجوز ممنوع است
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به عنوان مدیر بزرگترین شبکه مجاز حمل و نقل مجوزدار شهری، با بیان اینکه حملونقل مسافر با خودروی شخصی بدون مجوز ممنوع است می گوید: رانندگان تاکسی و سامانههای هوشمند باید طبق ضوابط مشخص، فعالیت و علائم متمایز را روی خودرو نصب کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در این باره می گوید: قانونگذار به دلیل اهمیت امنیت شهروندان و مدیریت حمل و نقل شهروندان در ماده ٢٠٣ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب هیات وزیران ، حمل و نقل مسافر با وسیله نقلیه پلاک شخصی فاقد مجوز قانونی را ممنوع اعلام کرده و برهمین اساس، تاکسیرانان دارای شغلی ثبت شده و با شرایط معین بوده و اطلاعات ایشان به صورت کامل در اختیار سازمان تاکسیرانی و به خواسته مراجع قضایی و امنیتی، در اختیار ایشان قرار داده میشود، از این رو، درصد تخلفات تاکسیرانان بالاخص در جرایمی همچون موضوع مشابه الهه حسین نژاد نزدیک به صفر است.
نمایندگان مجلس چه میگویند؟
محمد بیات، دبیر اول کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، با اشاره به ماجرای قتل الهه حسیننژاد به دست یک راننده مسافرکش شخصی در تهران و راهکار پایان چنین جنایت هایی می گوید: شهرداری تهران باید تدابیر ویژهای برای ساماندهی ناوگان حملونقل درونشهری اتخاذ کند تا هر فردی بدون هویت مشخص و مجوز نتواند در این حوزه فعالیت داشته باشد.
او همچنین به این نکته اشاره می کند که در تهران، مردم سوار هر نوع خودرویی میشوند و ضروری است آگاهسازی عمومی صورت بگیرد و مردم تنها از خودروهایی استفاده کنند که مورد تأیید شهرداری هستند.
محمدتقی نقدعلی؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: کلیه وسایل نقلیه با پلاک شخصی در زمان ارائه خدمات هوشمند مسافر باید به گونهای دارای علامت مشخصه باشند که برای سایرین به راحتی قابل تشخیص باشد و وزارت کشور با همکاری شهرداریها مکلف به پایش برخط اطلاعات مربوطه و نیز بازرسی میدانی و نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز رانندگان و وسایل نقلیه تحت پوشش آنها باشند.
فعالیت خودروهای پلاک شهرستانی در تهران ممنوع
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در رابطه با تاکسیهای بدون مجوز اعلام کرده است که نه تنها خودروهای مسافرکش بدون مجوز که حتی فعالیت خودروهای تاکسی پلاک شهرستانی نیز در تهران ممنوع است.
در حالی که در فضای مجازی برخی مخاطبان ادعا می کنند که عامل قتل الهه حسیننژاد برای یک تاکسی اینترنتی کار میکرده، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران همچنین اعلام کرده اگر قرار باشد ساماندهی در مورد مسافربرهای اینترنتی صورت گیرد؛ حتماً باید فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهایی که در این شرکتها خدمات ارائه میدهند توسط سازمانهای تاکسیرانی در کشور صورت بگیرد. به گفته او برای اینکه پروانه تاکسیرانی برای یک متقاضی صادر شود ضوابط بسیار سختگیرانهای وجود دارد و حتی مدت زمان صدور پروانه تاکسیرانی، دارای اعتبار محدودی است یعنی بعد از مدت زمانی باید این فرآیندها دوباره طی شود و همه این فرآیندها به جهت این است که قانونگذار برای حفظ امنیت مسافران در زمان استفاده از تاکسی، حساسیت ویژهای دارد.
با رانندگان مسافرکش غیرمجاز مقابله کنیم
در حالی که حمل و نقل عمومی حتی با وجود خودروهای مسافرکش غیرمجاز، با اختلال و دشواری صورت میگیرد اما راهکارهایی وجود دارد تا نهادهای قضایی، امنیتی و پلیس بتوانند با کنترل این خودروها، از میزان آسیب هایی که کم هم نیستند بکاهند ، افزایش نظارت و بازرسی محسوس و نامحسوس و استفاده از فناوریهای نوین برای شناسایی و برخورد با رانندگان غیرمجاز، در لبه این مبارزه قرار دارد.
اطلاع رسانی به شهروندان از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه زیادی شود. آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان درباره خطرات استفاده از ماشینهای شخصی و گذری میتواند نقش مهمی در کاهش حوادث و فجایع اینچنینی داشته باشد.
از سوی دیگر قوانین تنبیهی وتشدید مجازاتهای قانونی برای افرادی که ناشناس و بدون مجوز قانونی مسافر جابهجا میکنند از دیگر مواردی است که میتواند در این باره کمک کننده باشند.
بیش از همه لازم است تا با عزمی ملی برای ساماندهی این نوع از خودروها وارد عمل شده و یکبار برای همیشه جلوی جنایت هایی مانند ماجرای الهه حسین نژاد را که قلب و روح جامعه ایرانی را می آزارد را گرفت.