تئاتر عروسکی باید مستقل شود
با استقلال تئانر عروسکی و عضویت جوانان در انجمن یونیما میتوان تئاتر عروسکی را به عرصههای بینالمللی کشاند.

خراسان رضوی رئیس انجمن یونیمای خراسان با اشاره به تاریخچه و اهمیت تئاتر عروسکی از جنگ جهانی تاکنون گفت: تئاتر عروسکی، هنری که در پناهگاههای جنگ جهانی متولد شد و امروز ایران را به صحنه جهانی میبرد.
محمد برومند در گفتوگو با ایسنا در خصوص تاریخچه شکلگیری انجمن «یونیما» اظهار کرد: در زمان جنگ جهانی، هنرمندان تئاتر عروسکی وقتی دیدند مردم برای ساعتها در پناهگاهها میمانند، تصمیم گرفتند با اجرای تئاتر عروسکی در این مکانها، کودکان و حتی بزرگسالان را خوشحال کنند و از استرس، ترس و نگرانی آن دوران بکاهند. این حرکت نه تنها باعث شادی و نشاط شد، بلکه به مرور در کشورهای مختلف که درگیر جنگ بودند، گسترش یافت.
رئیس انجمن یونیمای خراسان عنوان کرد: با گذشت زمان هنرمندان تئاتر عروسکی در سراسر جهان به این نتیجه رسیدند که بهتر است یک نهاد مستقل و مردمنهاد تشکیل دهند که وابسته به دولتها، احزاب یا مذهب نباشد و صرفاً هدف آن گسترش صلح، دوستی، شادی و آموزش از طریق تئاتر عروسکی باشد.
برومند افزود: این نهاد که یونیما نام دارد، به عنوان تنها انجمنی که توسط هنرمندان تئاتر عروسکی تشکیل شده در سراسر جهان فعالیت میکند.
وی در خصوص نقش و جایگاه ایران در یونیما بیان کرد: ایران نیز سالها عضو یونیما است و تلاش میکند هنرمندان تئاتر عروسکی را گرد هم آورد تا با وحدت و یکپارچگی، کیفیت آثار را ارتقا داده و تئاتر عروسکی را گسترش دهد.
رئیس انجمن یونیمای خراسان اضافه کرد: این انجمن به هنرمندان این امکان را میدهد تا از تجربیات بینالمللی بهرهمند شوند، در جشنوارهها و ورکشاپهای جهانی شرکت کنند و با استادان برجسته ارتباط برقرار کنند.
ضرورت عضویت هنرمندان ایرانی در یونیما
وی تصریح کرد: عضویت در یونیما برای هنرمندان تئاتر عروسکی ایران بسیار حیاتی است، زیرا یونیما تنها انجمنی است که مستقل از دولتها و سیاستها عمل میکند، امکان دسترسی به آموزشهای تخصصی، جشنوارهها و کارگاههای بینالمللی فراهم میشود، ارتباط و تبادل تجربه با هنرمندان سراسر جهان تسهیل میشود و میتوان از حمایت و همکاری اعضای خانواده جهانی تئاتر عروسکی بهرهمند شد.
برومند با اشاره به تجربههای موفق جشنوارهها و کارگاههای یونیما اضافه کرد: در کشورهای مختلف مانند هند(کلکته، چنای، بمبئی، دهلی نو)، ترکیه، تونس و بوسنی، جشنوارهها و کارگاههای متعددی با همکاری یونیما برگزار شده است که باعث رشد، همافزایی، وحدت و تبادل تجربیات هنرمندان شده است. این رویدادها فرصتهای بینظیری برای یادگیری و ارتقای سطح کیفی تئاتر عروسکی فراهم کردهاند.
عملکرد ضعیف یونیما در ایران
رئیس انجمن یونیمای خراسان با اشاره به چالشها و فرصتهای پیش رو در ایران گفت: متأسفانه عملکرد یونیما در ایران در سالهای گذشته ضعیف بوده و ارتباطات لازم با شبکه جهانی به خوبی برقرار نشده است. اما با گسترش فضای مجازی و اینترنت، این ارتباطات اکنون بسیار آسانتر شده و میتوان از طریق ایمیل و شبکههای اجتماعی، اطلاعات و فراخوانهای یونیما را به صورت مستقیم دریافت کرد.
وی گفت: از مهمترین چالشهای فعلی میتوان به نبود سالنهای اختصاصی تئاتر عروسکی در بسیاری از شهرها مانند مشهد اشاره کرد از طرفی با ضعف در آموزش و آشنایی با تکنیکهای روز تئاتر عروسکی جهان مواجه هستیم.
رئیس انجمن یونیمای خراسان نبود وحدت و همبستگی کافی بین هنرمندان تئاتر عروسکی در ایران و مشکلات اقتصادی و عدم حمایت مناسب از هنرمندان این حوزه را دیگر چالش عنوان کرد.
راهکارها و چشمانداز آینده
وی اظهار کرد: برای رفع این چالشها، لازم است هنرمندان تئاتر عروسکی ایران عضو یونیما شوند و از فرصتهای آموزشی و ارتباطی آن بهرهمند گردند و با همکاری و همدلی، انجمنهای قوی و فعال در سراسر کشور تشکیل دهند.
برومند اضافه کرد: یکی دیگر از موارد جهت رفع چالشها این است که هنرمندان برنامهریزیهای منسجم برای ارتقای کیفیت آثار و توسعه تئاتر عروسکی داشته باشند و به جای انتظار از یونیما، خودشان فعالانه در پیشبرد اهداف و توسعه این نهاد جهانی مشارکت کنند.
وی ضمن دعوت به همکاری و عضویت در این انجمن گفت: از همه جوانان علاقهمند به تئاتر عروسکی دعوت میکنم که عضو یونیما شوند، در کارگاهها و رویدادهای آموزشی شرکت کنند و با همکاری یکدیگر، تئاتر عروسکی ایران را به قطبی بزرگ در سطح ملی و بینالمللی تبدیل کنند.
برومند افزود: آنچه مسلم است با حمایت و همکاری همه هنرمندان سال جاری سالی پر از موفقیت و پیشرفت برای یونیما در خراسان و ایران خواهد بود.
منبع: ایسنا