زیرساختهای تئاتر در کشور در حد صفر است
کارگردان نمایش «بولوف زودرس» با انتقاد از وضعیت زیرساختهای تئاتر در ایران گفت: تنها محرک فعالیت در این عرصه، علاقه فردی است و سرمایهگذاری در تئاتر توجیه اقتصادی ندارد.

کارگردان نمایش «بولوف زودرس» گفت: زیرساختهای فرهنگی نیاز به توضیح ندارد و محلی برای بازگو کردن دلایلش نیست، چراکه زیرساختهای تئاتر در کشور در حد صفر است.
عرفان شیرنگی شامگاه ۲۸ اردیبهشت، در نشست خبری نمایش «بولوف زودرس» که در پردیس تئاتر مستقل برگزار شد، اظهار کرد: مشهد تهیهکنندگان کمی در عرصه تئاتر دارد. امیدوارم افراد بیشتری در این شهر انگیزه پیدا کرده و به سمت تهیهکنندگی تئاتر رو بیاورند.
او در خصوص وضعیت زیرساختهای تئاتر در مشهد بیان کرد: زیرساختهای فرهنگی نیاز به توضیح ندارد و محلی برای بازگو کردن دلالیش نیست، چراکه زیرساختهای تئاتر در کشور در حد صفر است. اولویت افرادی که توزیع ثروت دارند، فرهنگ نیست. تنها موردی که محرک ساخت تئاتر در کشور محسوب میشود، فقط علاقه است. حتی افرادی که رویکرد تجاری نسبت به تئاتر دارند، کار در این زمینه برایشان عقلانی محسوب نمیشود.
کارگردان تئاتر «بولوف زودرس» خاطرنشان کرد: اگر اندک زیرساختی وجود دارد و کاری انجام میشود به دلیل علایق افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند.
محمد سلیمانی، تهیهکننده تئاتر «بلوف زودرس» نیز در این نشست خبری در مورد تبلیغات ضعیف این نمایش در سطح شهر مشهد عنوان کرد: مارکتینگ تئاتر آنقدر قوی نیست که هزینه کردن برای آن صرفه اقتصادی داشته باشد.
او با اشاره به مباحث زیرساختی در حوزه تئاتر یادآور شد: زیرساختها فقط دولتی ایجاد نمیشود، بلکه بخش خصوصی هم باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد. در این شهر تعداد سالنهای تئاتر خصوصی انگشتشمار است. سرمایهگذاران مشهدی در عرصه تئاتر با سرمایهگذاران تهرانی رقابت میکنند، اما واقعیت این است که سرمایهگذاران با تئاتر به سختی جوش میخورند.
تهیهکننده تئاتر «بلوف زودرس» با اشاره به اینکه نمیتوان مارکت و بازار تئاتر را بزرگ کرد، گفت: بلیت تئاتر در سال گذشته تقریبا ۲۰۰ هزار تومان بوده و در حال حاضر نیز قیمت همینقدر است؛ به همین دلیل است که اقتصاد تئاتر همیشه کوچک مانده است.
سلیمانی ادامه داد: بهترین و پرمخاطبترین تئاتر در مشهد شاید ۱۵ هزار مخاطب داشته باشد. برای چنین میزان مخاطبی نمیتوان هزینههای کلان تبلیغاتی انجام داد.
او با اشاره به اینکه تهیهکنندگان تئاتر در مشهد رنج میبرند، تصریح کرد: سالن تئاتر اصلی شهر را نتوانستیم بگیریم، اما برای همین اجرا قرار بود یک بلک باکس بزرگ بسازیم که این کار را به هزار دلیل مختلف انجام ندادیم، چون تئاتریها برایشان سخت بود که غریبهها را در کنار خود ببینند و با آنان کار کنند.
منبع: ایسنا