به روز شده در
کد خبر: ۱۶۴۹۲

چهره‌های تئاتری به صحنه بازگشتند

یک اتفاق خوب برای نمایش

چهره‌های تئاتری به صحنه بازگشتند
ایران

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:

بازگشت حسین پاکدل پس از ده سال

از آخرین نمایش حسین پاکدل نزدیک به ده سال می‌گذرد. پس از نمایش «کابوس حضرت اشرف» که بهمن و اسفند سال ۹۵ روی صحنه سالن استاد ناظرزاده کرمانی رفت، پاکدل بیشتر در عرصه تصویر و به عنوان بازیگر فعال بود، اما اکنون با نمایش «امر ملوکانه» مجدداً با نمایشی تاریخی که در بستر قاجار روایت می‌شود، به تماشاخانه ایرانشهر بازگشته است. البته پاکدل این نمایش را پیش‌تر در سال ۱۳۹۴ در کافه کتاب کرج به صحنه برده است اما با این همه نمایشی که امروز اجرا می‌شود بسیار نزدیک به زبان حال جامعه است. داستان به نامه‌نگاری‌های یکی از دختران از خیل بی‌شمار دختران ناصرالدین شاه با شوهرش که از او دور شده است، مربوط می‌شود. در واقع به این بهانه چند دهه از تاریخ پرحادثه کشور و اقدامات حاکمان و سیاستمداران آن دوره مرور می‌شود. نامه‌ها عاشقانه است، ولی از بطن آنها مفاهیمی عجیب از مناسبات و زدوبندهای درباری بیرون می‌زند.

نمایش «امر ملوکانه» هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

 

رضا بهبودی روی صحنه‌ای «قرمز»

سال‌هاست که رضا بهبودی با رنگ بخشیدن به شخصیت‌های گوناگون و متنوع مخاطبان بسیاری را متحیر کرده است. اما از آخرین بار که در تئاتر، به شخصیتی جان بخشید، سه سال می‌گذرد. آخرین بار در نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی که خرداد و تیر ۱۴۰۱ در پردیس تئاتر باغ کتاب اجرا می‌شد، روی صحنه ‌رفت و پس از آن تصمیم گرفت تا مدتی از صحنه دور بماند و تدریس به بازیگران جوان را پی بگیرد. اکنون قرار است که از چند روز دیگر با نمایش «قرمز» دوباره روی صحنه بیاید و به ما قدرت واقعی هنر بازیگری را نشان دهد. نمایش «قرمز» درباره مارک روتکو، نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی و رابطه او با دستیار جوانش کن است که از ۵ خرداد هر شب ساعت ۲۱ در سالن شماره سه تماشاخانه لبخند روی صحنه می‌رود.

 

صابر ابر: از بازگشت تا رکوردشکنی

پس از شش سال دوری از صحنه تئاتر، صابر ابر با نمایش تک‌نفره «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی خود، در فروردین ۱۴۰۳ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب به صحنه بازگشت. این نمایش که بر اساس رمان «نازنین» نوشته فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی اقتباس شده بود، با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار تئاتر ایران تبدیل شد. در ادامه، قسمت دوم از سه‌گانه «امشب به صرف بورش و خون» با عنوان «امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین» از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ به روی صحنه رفت. این نمایش نیز با بازی صابر ابر و الهام کردا هر شب ساعت ۲۱ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب اجرا می‌شود.

 

بازگشت همایون غنی‌زاده با «ددالوس و ایکاروس»

در میان بازگشت چهره‌های تأثیرگذار تئاتر ایران، همایون غنی‌زاده نیز بار دیگر نام خود را با نمایشی تازه بر صحنه ثبت کرده است. او که در سال‌های گذشته با آثاری چون «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» و «کالیگولا» نشان داده است که در پرداخت‌های فرمالیستی و مفهومی، چهره‌ای صاحب‌سبک است، حالا با بازتولید نمایش «ددالوس و ایکاروس» پس از ۹ سال، از اول خردادماه در پردیس تئاتر باغ کتاب به صحنه می‌آید. این اثر اولین‌بار در تابستان ۱۳۸۵ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت و به‌عنوان یکی از آثار شاخص تئاتر ایران در دهه ۸۰ شناخته می‌شود. پس از نزدیک به دو دهه، گفته می‌شود که غنی‌زاده این نمایش را با رویکردی نوین و با بهره‌گیری از گروهی از بازیگران جوان بازتولید کرده است. بازگشت «ددالوس و ایکاروس» به صحنه، نشان‌دهنده تداوم علاقه همایون غنی‌زاده به بازخوانی اسطوره‌ها و تلفیق آنها با فرم‌های اجرایی مدرن است؛ رویکردی که در آثار پیشین او نیز مشهود بوده است.

 

بازگشت اشکان خیل‌نژاد با «برادران کارامازوف»

آخرین تجربه اشکان خیل‌نژاد در سمت کارگردانی تئاتر، به اجرای نمایش «پسران تاریخ» در سال ۹۶ مربوط می‌شود. اما اکنون او در تازه‌ترین فعالیت خود با اقتباسی تجربی از رمان کلاسیک «برادران کارامازوف» داستایوفسکی، بار دیگر به صحنه بازگشته است. این نمایش که ترکیبی از فرم‌های دراماتیک و حرکت اجرایی است، از ۸ دی ۱۴۰۲ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد و هر شنبه ساعت ۱۵:۰۰ روی صحنه رفته است.

خیل‌نژاد در این اجرا با پشتوانه دراماتورژی و ایده‌پردازی نوین، تلاش کرده تا پیچیدگی‌های روان‌شناختی و مناقشات اخلاقی رمان اصلی را در زبانی اجرایی و شاعرانه بازتعریف کند. صحنه‌پردازی مینیمال اما چندلایه او، نقطه تلاقی حرکت و کلام را پررنگ کرده و مخاطب را به مشارکت فعال دعوت می‌کند.

اجرای «برادران کارامازوف» در تماشاخانه ایرانشهر از مهم‌ترین رویدادهای این فصل تئاتر است که همچنان شنبه‌ها ساعت ۱۵ با زمان هفت ساعت روی صحنه می‌رود و با استقبال مخاطبان نیز همراه است.

 

لیلی رشیدی با «بهتون» باز هم در مسیر تجربه‌گرایی

یکی دیگر از چهره‌های برجسته‌ای که این روزها حضورش در تئاتر پایتخت جلب توجه کرده، لیلی رشیدی است. بازیگری که همواره در انتخاب نقش‌ها نگاهی متفاوت و تجربه‌گرایانه داشته و از همان سال‌های ابتدایی فعالیت خود، تلاش کرده از کلیشه‌ها فاصله بگیرد و در آثار متفاوتی حضور یابد. رشیدی این‌بار پس از چند سال دوری از صحنه، با نمایش «بهتون» به کارگردانی جواد مولانیا به تئاتر بازگشته است؛ نمایشی که روایتی شاعرانه و استعاری از مفاهیم هویت، زنانگی و سرنوشت ارائه می‌دهد. نمایش «بهتون» هرشب در دو سانس ۱۷:۳۰ و ۲۰ در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

 

بازگشت محمد مساوات به تئاتر: از بازتولید آثار تا تجربه‌های نو

محمد مساوات، کارگردان و نمایشنامه‌نویس برجسته تئاتر ایران، پس از چند سال فاصله از صحنه، با مجموعه‌ای از آثار تأمل‌برانگیز به تئاتر بازگشته است. او که پیش‌تر با آثاری چون «خانه وا ده» و «بی‌پدر» بیشتر شناخته شده بود، این بار با بازتولید این دو نمایش و همچنین با نمایشی جدید که خود در آن به ایفای نقش پرداخته، حضوری پررنگ در تئاتر پایتخت را تجربه می‌کند. نمایش «زندانی در دانمارک» تازه‌ترین تجربه مساوات در عرصه نویسندگی و کارگردانی تئاتر است که این روزها با اجرای خود او هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه لبخند روی صحنه می‌رود. این نمایش که بر پایه نمایشنامه «هملت» اثر ویلیام شکسپیر نوشته شده است، با رویکردی نوین و تجربه‌گرایانه، به بررسی مفاهیم فلسفی و انسانی می‌پردازد. حضور خود کارگردان در نقش اصلی این اثر، نشان از بازگشت جدی و پرانرژی مساوات به عرصه تئاتر دارد.

 

برچسب ها

ارسال نظر