خدمات غیرحضوری بانک پاسارگاد چرا فعال نمیشوند؟
حمله سایبری به سامانههای آنلاین بانک پاسارگاد، دسترسی هزاران کاربر را مختل کرده و نگرانیهای زیادی درباره امنیت حسابها ایجاد شده است. بانک در واکنش به این اتفاق از مشتریان خواسته رمزهای خود را تغییر دهند.

بیش از دو هفته است که بانک پاسارگاد با یک حمله سایبری گسترده روبهرو شده است. همین موضوع منجر به از دسترس خارج شدن خدمات غیرحضوری این بانک، از جمله همراهبانک، ویبانک و ویپاد شده است. هرچند مسئولان این بانک اعلام کردند اختلال از ۳۱ خرداد برطرف شده، اما بسیاری از کاربران هنوز هم برای ورود یا انجام تراکنش مشکل دارند و نمیتوانند بهراحتی به حسابهای خود دسترسی داشته باشند.
حفره امنیتی در ویبانک
گزارشها نشان میدهد هکرها از یک ضعف امنیتی در بخش ویبانک استفاده کردهاند. ظاهرا برای برخی تراکنشها نیازی به تایید رمز یکبارمصرف یا همان OTP نبوده و همین باعث شده مهاجمان بتوانند بهسادگی به حسابها نفوذ کنند. برخی منابع مدعی هستند که این دسترسی میتوانسته بدون رمز دوم انجام شود و پولها را به شماره شبای دیگری منتقل کند. البته این ادعا هنوز به صورت رسمی تائید نشده است. اما در صورت تائید چنین ادعایی انتظار میرود بانک پاسارگاد نسبت به توضیح در این زمینه هرچه سریعتر اقدام کند.
راهحل بانک برای بازیابی رمز
بانک پاسارگاد در اطلاعیهای اعلام کرده کاربران برای بازیابی رمز عبور خود باید به سایت رسمی بانک بروند و از گزینه «فراموشی رمز عبور» استفاده کنند. بعضیها میتوانند از قابلیت ورود با اثر انگشت هم استفاده کنند، ولی این امکان هنوز برای همه فعال نشده و برخی با خطای ۵۰۲ مواجه میشوند.
توصیه امنیتی به کاربران
به کاربران بانک پاسارگاد توصیه شده فعلا از انجام تراکنشهای مهم خودداری کنند تا مشکل بهطور کامل برطرف شود. اگر تراکنش مشکوکی در حساب خود دیدید، بهتر است فورا موضوع را به بانک و پلیس فتا اطلاع دهید و کارت یا حساب خود را مسدود کنید. این اتفاق یک زنگ هشدار جدی برای همه بانکها بود تا امنیت سامانههای آنلاین را جدیتر بگیرند.