داغ شدن بازار خودروهای برقی و سرمایهگذاری روی انرژیهای پاک
تولید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴، در چین عمدتاً با رشد خودروهای هیبریدی قابلشارژ همراه بود. میزان تأثیر این خودروها بر کاهش آلایندگی به نحوه استفاده از برق بستگی دارد. دادههای واقعی نشان میدهد که در اروپا، این خودروها اغلب در حالت برقی رانده نمیشوند، اما در چین، مصرف برق برای شارژ و تعویض باتری خودروهای برقی ۵۱ درصد افزایش یافت که نشاندهنده استفاده گسترده از برق در خودروهای هیبریدی است.

به گزارش سرویس اقتصادی آوش، تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در چین طی سال ۲۰۲۴ با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲.۸ میلیون ایستگاه رسید.
با وجود رقابت شدید، قیمت متوسط خودروهای برقی تنها ۸ درصد کاهش یافت و به ۲۴۰ هزار یوان (۳۳ هزار دلار) رسید. صادرات خودروهای برقی نیز ۶.۷ درصد رشد داشت که این افزایش عمدتا ناشی از رشد ۱۹۰ درصد صادرات خودروهای هیبریدی قابلشارژ بود. در حالی که صادرات خودروهای برقی باتریدار ۱۰.۴ درصد کاهش یافت. این کاهش ممکن است به دلیل تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی باشد که شامل هیبریدها نمیشود. بازارهای اصلی صادرات چین شامل برزیل، بلژیک، مکزیک، امارات و اندونزی بودند.
رشد صنعت انرژی خورشیدی
انرژی خورشیدی دومین بخش بزرگ انرژی پاک در اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ بود و ۲.۸ تریلیون یوان (۳۹۰ میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی اضافه کرد. چین ۲۷۷ گیگاوات ظرفیت جدید انرژی خورشیدی نصب کرد که ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل بود. این رشد در استانهای غربی مانند سینکیانگ و مغولستان داخلی، که پایگاههای بزرگ انرژی پاک هستند و همچنین در مناطق صنعتی سواحل شرقی چین مانند جیانگسو، ژجیانگ و گوانگدونگ مشاهده شد.
با افزایش قیمت برق تجاری و فشار برای کاهش آلایندگی، سرمایهگذاری در نیروگاههای خورشیدی صنعتی رشد چشمگیری داشت. با این حال، در برخی مناطق، محدودیتهای شبکه مانع توسعه انرژی خورشیدی توزیعشده شد. تولید سلولهای خورشیدی تنها ۱۶ درصد افزایش یافت، که نشاندهنده عرضه بیش از حد در مقابل تقاضا و کاهش بهرهوری خطوط تولید است.
مقایسه با ایران
در حالی که چین با سیاستهای تشویقی، سرمایهگذاریهای کلان و توسعه زیرساختها به قدرت جهانی در صنعت انرژی پاک تبدیل شده، ایران هنوز فاصله زیادی با این سطح از توسعه دارد. توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی در ایران به کندی پیش میرود و موانع سرمایهگذاری در این بخش همچنان پابرجاست. در بخش حملونقل، خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ در ایران هنوز جایگاه قابلتوجهی ندارند. برای بهرهبرداری از ظرفیتهای انرژی پاک، تغییرات اساسی در سیاستهای اقتصادی و انرژی کشور ضروری است.