سهامداران خشمگین از ایرانخودرو شکایت کردند
سهامداران خشمگین ایرانخودرو در پی تنش و درگیری پیرامون برگزاری پرحاشیه مجمع فوقالعاده این شرکت، از مدیران این خودروساز ایرانی شکایت کردند.

به گزارش آوش، مجمع عمومی فوقالعاده شرکت ایرانخودرو، که قرار بود ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ برگزار شود، به دلیل دستور سازمان ایدرو و نامه دادستان کل کشور مبنی بر توقف واگذاری، لغو شد. این تصمیم، خشم سهامداران را برانگیخت و موجب تنش و درگیری در محل برگزاری مجمع شد.
با وجود اعتراضات، این نشست با تأخیری ۷ ساعته آغاز شد. در این میان، حامد نائیجی، رئیس مجمع، اعلام کرد که جواد نجمالدین، مدیرعامل اسبق ایرانخودرو و عضو هیئتمدیره، نقش کلیدی در کارشکنی و لغو اولیه جلسه داشته است. برخی گزارشها نیز حاکی از عدم همکاری مدیران ارشد ایرانخودرو و حتی قطع پخش زنده مراسم بودند.
در نهایت، پس از کشوقوسهای فراوان، این مجمع برگزار شد و ایرانخودرو رسما به بخش خصوصی واگذار شد. با این حال، مدیریت فعلی این خودروساز بزرگ، همچنان نسبت به تصمیمات اتخاذ شده معترض است و آینده این واگذاری همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
انتشار اطلاعیه کذب در کدال
درحالیکه مجمع ایران خودرو در حال برگزاری است مدیران ایران خودرو در کدال اقدام به درج اطلاعیه مبنی بر عدم برگزاری مجمع به دلیل نرسیدن به حد نصاب سهامداران کردند.
ضمن آنکه از سهامداران نیز درخواست کرد اگر به دلیل این تخلف شکایت دارند میتوانند به مقام قضائی مراجعه کنند. این درحالی است که برخی سهامداران در اعتارض به این اقدام مدیریت ایران خودرو به نمایندگان ناظر دستگاه های نظارتی و دولتی حاضر در مجمع مراجعه و شکایت خود را ثبت کردند.
ایرانخودرو همه چیز را گردن کروز انداخت
ایران خودرو در نامههای جداگانه به سازمان اطلاعات سپاه، معاون دادستانی کل، رئیس سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور نحوه برگزاری مجمع دیروز را تشریح و صراحتا از تخلف کروز پرده برداشت.
دیروز ۱۷ بهمن ماه براساس رأی مقام قضائی، شرکت کروز و زیرمجموعههایش حق رأی در مجمع ایرانخودرو را نداشتند و با وجود انتشار اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال مبنی بر موکول شدن برگزاری مجمع به زمان دیگر برای حل ابهامات ناشی از نامه مراجع قضائی، سهام داران وابسته به کروز در اقدامی غیرقانونی به صورت یک جانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیئت مدیره ایران خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند و در نهایت صبا انرژی (سهامی خاص)، شرکت سرمایهگذاری گنجینه ایرانیان (سهامی عام)، شرکت بهینهساز بهمن (سهامی خاص)، شرکت اعتبار آفرین (سهامی عام)، شرکت سرمایهگذاری ملی ایران (سهامی خاص) به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره جدید معرفی شدند. بنابراین سه کرسی از پنج کرسی هیئت مدیره ایران خودرو با نامهای دیگری به شرکت قطعهسازی کروز رسید.
مداخله دولت و خشم سهامداران
مداخله مستقیم دولت در اداره خودروسازان، همواره یکی از دغدغههای اصلی سهامداران بوده است. با وجود سهامداری بخش خصوصی در ایرانخودرو و سایپا، دولت همچنان کنترل هیئتمدیره و مدیران عامل این شرکتها را در اختیار دارد. این امر باعث شده سهامداران عملاً نقشی در تصمیمگیریها نداشته باشند و از این وضعیت به شدت ناراضی باشند.
دولت نهتنها در تعیین مدیران، بلکه در سیاستگذاریهای کلان، قیمتگذاری محصولات و حتی استراتژیهای تولید دخالت دارد. این مسئله، آزادی عمل شرکتها را محدود کرده و به تصمیمگیریهای غیرکارشناسی منجر شده است. نمونه اخیر این دخالت، تعویق مجمع فوقالعاده ایرانخودرو و بحران مدیریتی پیشآمده بود که سهامداران را بیش از پیش ناامید کرد. حالا که این خودروساز به بخش خصوصی واگذار شده، پرسش اصلی این است که آیا دولت واقعاً از این صنعت کنار میرود یا همچنان در پشت پرده، کنترل اوضاع را حفظ خواهد کرد؟