تهران آنتن ندارد
عسل داداشلو- تحریریه آوش

انگار برگشتیم به دورانی که گوشی نوکیا دو صفر را در گوشه گوشه خانهها میگرداندیم تا شاید یک خط آنتنش تبدیل شود به دو خط تا بتوان یک مکالمه کوتاه را انجام داد یا امید داشت که اساماس قدیم و پیام امروز فرستاده شود.
چند ماهی است در هر نقطه تهران که باشید، علاوه بر اینکه روی نقشه در آن نقطه نیستید، اگر بخواهید با تلفن هم حرف بزنید احتمالا خاطره تلفنهای سهدقیقهای سکهای برایتان تداعی خواهد شد. قطع مداوم تماس، شنیدن صدای آدم آهنی به جای طرف مقابل و در مواقع بسیاری برقرار نشدن تماس. اینها تجربه مشترک بسیاری از ساکنان تهران است که بعد از جنگ پررنگتر هم شده.
حالا در این بین، مدیرعامل یکی از اپراتورها از گران شدن تعرفهها سخن گفته و وزیر ارتباطات هم این موضوع را تلویحا خواست طبیعی اپراتورها تعبیر کرده است.
وزیر ارتباطات امروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: «به صورت طبیعی، اپراتورها به دلایل مختلف به دنبال افزایش تعرفهها هستند. بحث افزایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی متخصص، بالا رفتن هزینه تامین تجهیزات با توجه به شرایط کشور و افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش هزینه تامین برق از جمله دلایلی است که برای افزایش تعرفه عنوان شده اما نکتهای که وجود دارد بحث توسعه هم در اپراتورها کند شده و اینکه اپراتورها به موضوع ناتوانی در سرویسدهی اشاره میکنند به دلیل ناترازی در تامین انرژی است و نه برای افزایش تعرفه.»
با توجه به سخنان وزیر ارتباطات این پرسشها مطرح میشود:
آقای وزیر شما از کدام سیم کارت استفاده میکنید که این میزان از اختلال در حتی یک تماس ساده را احساس نمیکنید؟
اصلا چطور ممکن است که اپراتورها از وصل یک تماس ساده ناتوان باشند و درخواست افزایش تعرفه کنند؟
آقای وزیر، برمیگردیم به کمتر از یک سال قبل. آن زمان خواسته مردم رفع فیلترینگ و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت بود و در کمتر از یک سال به اینجا رسیدهایم که خواهشا اجازه دهید یک مکالمه 5 دقیقهای را بدون قطعی و با کیفیت برقرار کنیم.
اینکه با موبایل چند 10 میلیون تومانی و هزینه بالا، یک تماس با کیفیت تلفنهای سکهای را داشته باشیم و بعد هم درخواست اپراتورها را طبیعی بدانیم، مثل این است که یک ژیان را به قیمت مرسدس بنز به مردم بفروشیم.
خلاصه اینکه آقای وزیر، کاش شما هم از سیمکارتهای مردم معمولی استفاده میکردید.