قیمت بستهها افزایش پیدا نکرده فقط حجم بسته عوض شده است
مدیر مخابرات استان تهران درباره افزایش قیمت بستهها توضیح داد: قیمت بستهها افزایش پیدا نکرده است اما طبیعتاً زمانی که حجم بیشتر میشود، هزینه پرداختی هم بیشتر می شود؛ بنابراین فقط حجم بسته عوض شده است.

مدیر مخابرات استان تهران گفت: درحال حاضر حدود ۲۵۲ هزار و ۳۰۰ فیبر ما در خانه مردم است که از این تعداد حدود ۴۶ هزار فیبر فقط سرویس تلفن دارد و حدود ۲۲۰ هزار دیتا از ما گرفته اند. ۲۲ هزار باکس در نقاط مختلف داریم تقریبا یک میلیون و ۷۰ هزار فیبر تا محل مشترک سرویس می دهد.
علی ملک جعفریان - مدیر مخابرات استان تهران در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۲۵۲ هزار و ۳۰۰ فیبر ما در خانه مردم است که از این تعداد حدود ۴۶ هزار فیبر فقط سرویس تلفن دارد و حدود ۲۲۰ هزار دیتا از ما گرفته اند. ۲۲ هزار باکس در نقاط مختلف داریم که تقریبا یک میلیون و ۷۰ هزار فیبر تا محل مشترک سرویس می دهد. در زمینه پروژه هزار تار باید گفت حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشتهایم و ۷۰ درصد از پروژه عقب هستیم که دلایل متعددی داشته است.
وی افزود: مشکل اساسی که در واگذاری فیبرنوری در برخی از برجها پیش می آید، عدم اجازه برخی از هیأت مدیره است؛ بنابراین چنین موانعی باعث می شود کار کند پیش برود که در مخابرات تهران تلاش می کنیم که کار فیبرکشی انجام شود اما مکانهایی هستند که فیبر کشی کند پیش می رود.
او گفت: شهرکهای صنعتی تقریبا دو سال است که همه فیبر دارند. در واقع حدود ۳۲ شهرک صنعتی دولتی داریم که کار فیبر آنها انجام شده البته تعدادی شهرک صنعت خصوصی داریم که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کار فیبر کشی آن انجام شده است. تلاش می کنیم استانداردهای خود را بهتر کرده و کیفیت ارایه فیبر افزایش یابد. در حال حاضر در استان تهران ۵۵ درصد محتوا در داخل کشور تولید می شود.
وی درباره افزایش قیمت بستهها توضیح داد: قیمت بستهها افزایش پیدا نکرده است اما طبیعتاً زمانی که حجم بیشتر میشود، هزینه پرداختی هم بیشتر می شود؛ بنابراین فقط حجم بسته عوض شده است.
ملک جعفریان همچنین درباره وضعیت شبکه اینترنت و سرعت آن و شکایات مردمی از کاهش سرعت اینترنت تصریح کرد: این مشکل به صورت عمده به محدودیتهای فنی و سیاستهای کشور باز می گردد. البته تستهای سرعت نشان میدهد که در بیشتر موارد، سرعت اینترنت در تهران مناسب است و مشکلات عمده ناشی از دستگاههای کاربر یا مشکلات موقتی شبکه است.
وی با بیان اینکه وضعیت و چالشهای توسعه زیرساختهای مخابراتی و اینترنت فیبرنوری در تهران و مناطق اطراف بیشتر به مشکلاتی در فرآیند دریافت مجوزهای لازم از سوی مشتریان و دستگاه های مختلف بر می گردد، تشریح کرد: در ماههای ابتدایی سال که شهرداری همکاریهایی داشت روند توسعه سرعت گرفت، اما هنوز مشکلاتی مانند خرابیهای شبکه و نیاز به اصلاحات وجود دارد که زمانبر است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با تأکید بر اینکه تعرفهها نسبت به دو سال قبل تغییر چندانی نکرده اما هزینهها و قیمت بستههای اینترنت افزایش یافته است، گفت: بهطوریکه حجم مصرف و قیمت بستهها در حال افزایش است. همچنین، مقایسهای با قیمتهای جهانی در کشورهای دیگر مانند عراق، امارات و عربستان صورت گرفته است، که نشان میدهد هزینه اینترنت در ایران نسبتاً پایین است، اما با توجه به توسعه فناوریهایی مانند نسل پنجم اینترنت، نیاز به زیرساختهای قویتر و هزینههای بیشتر احساس میشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت درخواست سرویس فیبرنوری پس از جنگ 12 روزه توضیح داد: درخواست ها در زمینه فیبرنوری زیاد شده است؛ پس از کرونا نیاز مردم به زیرساخت داده زیاد شد و طبیعتا فیبر هم ارتباطات خوبی رابرای مشترکان فراهم می کند و درخواست برای تهیه آن افزایش یافته است. تا پایان سال 560 هزار تار جزو برنامه های ماست و امیدواریم که به این عدد دست یابیم.
به گفته ملک جعفریان هدفگذاری برای پایان سال، افزایش سرعت و پوشش اینترنت در تهران و مناطق مختلف است و برنامههایی برای توسعه فناوریهایی مانند ۵ G شبکه مس جایگزین فیبر در حال پیگیری است. در مجموع، توسعه زیرساختهای مخابراتی و اینترنت در تهران نیازمند همکاریهای بیشتر، اصلاحات ساختاری و سرمایهگذاریهای گسترده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای روزافزون مردم و فناوریهای نوین باشد.
وی در پایان درباره هزینه استفاده از فیبرنوری برای متقاضیان اظهار کرد: هزینه یک مودم حدود ۲ میلیون تومان و هزینه داخلی فیبر حدود ۱.۵ میلیون تومان است و در مجموع هزینه نصب و تجهیزات به حدود ۳.۵ میلیون تومان میرسد که بعضی مودمها تا ۱۰ میلیون تومان نیز قیمت دارند.
منبع: ایسنا