اسپاتیفای به جنگ مافیای مواد مخدر رفت
اسپاتیفای با حذف ۲۰۰ پادکست تبلیغکننده مواد مخدر به جنگ با پدیده اعتیاد رفت.

اسپاتیفای پس از تحقیقات بیزینساینسایدر، پادکستهایی را که فروش مواد افیونی را تبلیغ میکردند، از پلتفرم خود حذف کرد. این پادکستها کاربران را به وبسایتهایی هدایت میکردند که خود را بهعنوان داروخانههای آنلاین جا زده بودند.
تبلیغ فروش داروهای اعتیادآور بدون نسخه
پادکستهای جعلی که بهطور آشکار داروهای بسیار اعتیادآور را تبلیغ میکردند، در اسپاتیفای بهشدت رواج یافته بودند. بیزینساینسایدر توانست ۲۰۰ پادکست را شناسایی کند که فروش داروهایی مانند ترامادول و اکسیکودون را تبلیغ میکردند.
این تبلیغات در بیشتر موارد بدون نیاز به نسخه پزشک صورت میگرفت و صراحتاً قوانین فدرال ایالات متحده را نقض میکرد.
پادکستهایی کوتاه بدون محتوای واقعی
بسیاری از قسمتهای پادکستهایی که توسط بیزینساینسایدر بررسی شدند، کمتر از یک دقیقه بودند و بهجای ارائه محتوای واقعی، صرفاً به تبلیغ محصولات میپرداختند. یکی از اپیزودهای هفتثانیهای با صدایی ضبطشده میگفت:«ترامادول را فقط با یک کلیک از [آدرس حذف شده] بدون نسخه تهیه کنید. ارسال قانونی در ایالات متحده.»
در اپیزود دیگری شنیده میشد:«میخواهید ترامادول ۵۰ میلیگرمی بخرید؟ با روند آسان پرداخت، داروخانههای معتبر و ارسال بیدردسر آشنا شوید. ترامادول را همین امروز بهصورت ایمن آنلاین بخرید.»
نقض قوانین اسپاتیفای و مقررات فدرال
طبق قوانین پلتفرم اسپاتیفای، هرگونه محتوایی که فروش داروهای تحت کنترل یا غیرقانونی را تبلیغ کند، ممنوع است. برخی از این پادکستها پس از آن حذف شدند که یک کاربر در شبکه اجتماعی X موضوع را مطرح کرد و دانیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای را تگ کرد. باقی موارد نیز پس از هشدار بیزینساینسایدر حذف شدند.
سخنگوی اسپاتیفای به این رسانه گفت: «ما بهطور مداوم در حال شناسایی و حذف محتوای ناقض قوانین در سراسر خدمات خود هستیم.»
استفاده از توضیحات اپیزود و کاور برای تبلیغات
برخی از این پادکستها حتی صدایی هم نداشتند. در عوض از بخش توضیحات اپیزود یا حتی کاور برای قرار دادن لینک یا اطلاعات خرید دارو استفاده میکردند.
تبلیغ بیش از ۲۵ نوع دارو
بیزینساینسایدر همچنین بیش از ۲۵ نوع داروی افیونی، بنزودیازپین و داروهای لاغری را در این پادکستها شناسایی کرد. از جمله این داروها میتوان به اوپانا اشاره کرد. یک داروی افیونی قدرتمند که به درخواست سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ از بازار جمعآوری شد بهدلیل پتانسیل بالای سوءمصرف.
وعده ارسال سریع و بدون نسخه
برخی از داروخانههای آنلاین تبلیغشده در این پادکستها مدعی بودند «کارشناسان پزشکی» شرایط مشتری را بررسی میکنند، اما همزمان قول میدادند داروها را «سریع» و «محرمانه» و بدون نیاز به نسخه ارسال کنند. برخی دیگر ادعا داشتند نسخه را از طریق تماس تلفنی صادر میکنند.
تهدیدی برای سلامت عمومی
بر اساس قانون فدرال ایالات متحده، داروهای تجویزی فقط باید توسط پزشکان دارای مجوز و با نسخه معتبر ارائه شوند. فروش داروهای بدون نسخه و خارج از نظارت نهادهای رسمی، ریسکهای جدی برای سلامت عمومی بهدنبال دارد، چراکه ممکن است این داروها تقلبی، آلوده یا تاریخمصرفگذشته باشند.
وبسایتهایی که توسط بیزینساینسایدر بررسی شدند، کاربران را مستقیما به صفحات پرداخت هدایت میکردند. بااینحال، مشخص نیست که آیا واقعا دارویی تحویل داده میشد یا نه. برخی از کاربران در بخش نظرات این وبسایتها نوشته بودند که پول پرداخت کردهاند ولی هیچ دارویی دریافت نکردهاند.
منبع: بیزینساینسایدر