به روز شده در
کد خبر: ۱۴۵۲۰

چت جی‌پی‌تی بهتر است یا جمینای گوگل؟!

ویژگی‌های مشترک چت جی‌پی‌تی و جمینای نشان می‌دهد گرچه گوگل در زمینه جستجو موفق‌تر عمل کرده اما درباره خرید و تحقیقات عمیق‌تر چت جی پی تی و گوگل هر دو خوب عمل می‌کنند.

چت جی‌پی‌تی بهتر است یا جمینای گوگل؟!

صنعت هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به سرعت شکوفا شده است و چندین شرکت در رقابت شدیدی در این حوزه با یکدیگر بوده‌اند. دو شرکتی که به طور خاص پا به پای هم پیش رفته‌اند، اوپن‌ای‌آی و گوگل هستند.

این دو شرکت خدمات زیادی در عرصه هوش مصنوعی ارائه می‌کنند. قابل توجه است که اوپن‌ای‌آی ربات چت جی‌پی‌تی خود و گوگل ابزار جمینای خود را با ویژگی‌های شاخص دارد. با این حال، هر کدام از آن زمان تاکنون خدمات هوش مصنوعی دیگری را نیز عرضه کرده است.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، در ادامه به خلاصه‌ای از عملکردها و ویژگی‌های مشترک چت جی‌پی‌تی و جمینای می‌پردازیم.

جستجو

اوپن‌ای‌آی در اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۲۴، جستجوی چت جی‌پی‌تی را به عنوان یک ویژگی موتور جستجو در چت‌بات خود عرضه کرد که به کاربران امکان می‌دهد پاسخ‌های در لحظه به سوالاتی مانند نتایج ورزشی، اخبار فوری و قیمت سهام دریافت کنند. این ویژگی اساسا برداشت این برند از جستجوی گوگل است که به طور قابل توجهی از سال ۱۹۹۸ وجود داشته است.  این قابلیت به چت جی‌پی‌تی این امکان را می‌دهد تا به سوالات سریع پاسخ بدهد و نتایجی به سبک موتورهای جستجوگر ارائه کند. این شرکت از همکاری با چندین سازمان خبری برای تهیه محتوا، از جمله آسوشیتدپرس، اکسل اسپرینگر، فایننشال تایمز، نیوز کورپ، رویترز، آتلانتیک، تایم و وکس مدیا، خبر داد. در آن زمان، این راه‌اندازی شایعاتی را نیز برانگیخت که اوپن ای‌آی در حال بررسی ساخت مرورگر تحت وب خود است؛ با این حال، این توسعه به نتیجه نرسیده است.

در همین حال، جستجوی گوگل برای ارائه نتایج مورد نظر به کلمات کلیدی متکی است. با این حال، گوگل از آن زمان موتور جستجو را با به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی اشباع کرده است و به آن اجازه می‌دهد جملات متنی را بهتر پردازش کند.

کدام‌یک در جستجو بهتر عمل می‌کند؟ پاسخ: گوگل

خرید با هوش مصنوعی

چت جی‌پی‌تی در اواخر ماه آوریل سال ۲۰۲۵ یک ویژگی خرید را به عنوان افزونه‌ای برای جستجوی خود معرفی کرد که در آن می‌توانید به سادگی نماد جستجو را انتخاب کرده و سپس در مورد کالایی که می‌خواهید خریداری کنید، پرس و جو کنید. این ویژگی برای کاربران رایگان، پلاس و پرو در دسترس است، اما با محدودیت‌های قابل توجهی برای کاربران رایگان مواجه است.

چت جی‌پی‌تی گزینه‌ها برای  خرید را تا پنج مورد و جزئیات اطلاعات مربوطه، از جمله قیمت‌ها، تخفیف‌ها، مشخصات، بهترین وب‌سایت‌های خرید و بهترین مکان‌ها برای خرید در منطقه را با هم ادغام می‌کند. همچنین می‌توانید با کلیک روی هر صفحه وب به صفحات وب بروید یا از چت جی‌پی‌تی سوالات بیشتری در مورد هر محصول موجود در لیست بپرسید.

در مقابل، Google Shopping  یکی دیگر از ویژگی‌های قدیمی است که در سال ۲۰۰۲ با نام Froogle راه‌اندازی شد. این سرویس نسخه‌های زیادی از جمله به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی خود را پشت سر گذاشته و گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کدام برای خرید مناسب‌تر است؟ پاسخ: هردو

هر دو می‌توانند برای تحقیق و مقایسه خوب باشند. اگرچه Google Shopping  به دلیل در دسترس بودن تصاویر، مزیتی بیشتری دارد. احتمالا نسخه‌های پولی  چت جی‌پی‌تی نیز با تصاویر محصولات بیشتری در دسترس باشند. سایر منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که چت جی‌پی‌تی به دلیل نداشتن تبلیغات حمایت‌شده در طرح خود، نسبت به گوگل مزیت دارد.

تحقیقات عمیق

گوگل ابزار تحقیق عمیق خود را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کرد و این ویژگی را به عنوان بخشی از ردیف چت‌بات پیشرفته هوش مصنوعی جمینای پولی خود که ۲۰ دلار قیمت دارد، به مصرف‌کننده‌ها معرفی کرد. این ویژگی در همه ردیف‌ها موجود است و گزینه رایگان دارای محدودیت استفاده پنج گزارش در ماه است.

تحقیق عمیق پس از مراجعه به ده‌ها تا صدها منبع در سراسر اینترنت، تجزیه و تحلیل سطح تخصصی از یک موضوع را ارائه می‌دهد.

جمینای تحقیقات عمیقی را روی پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی موجود خود انجام می‌دهد که به این ویژگی اجازه می‌دهد تا برتری خود را حفظ کند. راه‌اندازی تحقیقات عمیق جمینای، برندهای دیگر را به انتشار ویژگی‌های مشابه سوق داد.

اوپن ای‌آی قابلیت تحقیقات عمیق خود را در ماه فوریه سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی کرد. همزمان با معرفی مدل‌های استدلال جدید خود که این ابزار را پشتیبانی می‌کردند، این برند به سرعت دسترسی به آن را برای مشترکین ChatGPT Plus با قیمت ۲۰ دلار در ماه و سپس برای کاربران رایگان گسترش داد. نکته قابل توجه این است که کاربران رایگان، محدودیت استفاده پنج پرس‌وجو در ماه را دارند، در حالی که کاربران پلاس می‌توانند ۲۵ پرس‌وجو در ماه دریافت کنند و کاربران پرو۲۵۰  پرس‌وجو در ماه دارند.

کدام یک در تحقیقات عمیق بهتر عمل می‌کند؟ پاسخ: هردو

هر دو ویژگی تحقیقات عمیق با یک سوال علمی منحصر به فرد اما غیرممکن مورد آزمایش قرار گرفت: اگر پنج دقیقه با لباس فضایی روی زهره بگذرانید چه اتفاقی می‌افتد؟ نکته قابل توجه این است که در این آزمایش از نسخه رایگان چت جی‌پی‌تی  و پیشرفته جمینای استفاده شد. جستجوی عمیق جی‌پی‌تی خیلی سریع‌تر انجام شد؛ با این حال، در کل مطلب ارائه شده کوتاه‌تر بود.

اما با استفاده از مولد تصویر خود، خلاقیت بیشتری به خرج داد و تصاویر آینده‌نگرانه‌ای از این سفر فضایی سرنوشت‌ساز احتمالی، از جمله ظاهر احتمالی زهره و لباسی که ممکن است یک فرد در سفر بپوشد، ارائه کرد.

جستجوی عمیق جمینای برای تکمیل خیلی بیشتر طول کشید، احتمالا حدود هفت دقیقه، اما نسبتا طولانی‌تر بود و شامل جداول محاسبات ریاضی دقیقی می‌شد. این مقاله بخش‌های مفصلی در مورد ساختار لباس نیز داشتو از چندین بخش تشکیل شده بود که زمان‌بندی رویدادها و جزئیات مربوط به تجربه فضانورد را تجزیه و تحلیل می‌کردند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار