۵ غول استارتاپی آمریکای لاتین را بهتر بشناسیم
این استارتاپها نهتنها به نمادهایی از نوآوری و رشد در آمریکای لاتین بدل شدهاند، بلکه الگوی الهامبخشی برای اکوسیستمهای نوپا در دیگر نقاط جهان هستند.

در سالهای اخیر آمریکای لاتین به یکی از پرشتابترین زیستبومهای استارتاپی در جهان تبدیل شده است. رشد سرمایهگذاری خطرپذیر، نفوذ بالای اینترنت موبایل و نیاز به خدمات دیجیتال فراگیر باعث شدهاند که استارتاپهایی از قلب سائوپائولو تا بوگوتا نهتنها بازار داخلی خود بلکه منطقه را دگرگون کنند. آنها نشان میدهند که فناوری اگر با نیازهای واقعی مردم گره بخورد، میتواند مرزها را درنوردد و زندگی میلیونها نفر را تغییر دهد.
«Nubank» انقلاب بنفش در نظام مالی
این بانک در سال ۲۰۱۳ زمانی که هنوز بسیاری از مردم آمریکای لاتین به خدمات بانکی سنتی وابسته بودند و از کارمزدهای بالا و روندهای پیچیده شکایت داشتند، در برزیل تاسیس شد. سه بنیانگذار این نئوبانک – از جمله دیوید ولز، اقتصاددان کلمبیایی – تصمیم گرفتند بانکی دیجیتال بسازند که تنها با یک اپلیکیشن مدیریت کامل مالی را در اختیار کاربران قرار دهد.
امروز Nubank با بیش از ۹۰ میلیون مشتری فعال در برزیل، مکزیک و کلمبیا نهتنها پرارزشترین نئوبانک منطقه بلکه یکی از بزرگترین فینتکهای دنیا به شمار میآید. این شرکت در سال ۲۰۲۱ وارد بورس نیویورک شد و ارزش بازار آن تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
«Rappi» سوپراَپ مورد علاقه آمریکای لاتینیها
اگر بخواهیم نمونهای از یک سوپراپلیکیشن موفق در خارج از چین نام ببریم Rappi یکی از بهترین مثالهاست. این استارتاپ کلمبیایی در سال ۲۰۱۵ با ایده تحویل غذا متولد شد، اما بهسرعت خدماتش را گسترش داد. از خرید خواروبار و دارو گرفته تا خدمات مالی و پرداختهای درونبرنامهای از خدمات این سوپراپلیکیشن بود.
Rappi به کاربرانش اجازه میدهد تا با یک اپلیکیشن زندگی روزمره خود را مدیریت کنند. این شرکت اکنون در ۹ کشور فعالیت دارد و ارزشگذاری آن بیش از ۵ میلیارد دلار است. موسسان آن میگویند هدفشان «آسان کردن زندگی مردم در هر روز و هر لحظه» است. شایعاتی هم درباره ورود قریبالوقوع آن به بورس شنیده میشود.
«QuintoAndar» بازتعریف خرید و اجاره خانه
بازار مسکن در برزیل همواره با بینظمی، کاغذبازی و نبود شفافیت روبهرو بوده است. QuintoAndar در سال ۲۰۱۲ با هدف سادهسازی فرآیند اجاره و خرید خانه وارد میدان شد. این استارتاپ با ایجاد یک پلتفرم شفاف برای مالکان و مستاجران کاری کرد که فرآیند اجاره مسکن تنها با چند کلیک انجام شود.
ویژگی منحصربهفرد QuintoAndar تضمین اجاره برای موجران و پشتیبانی حقوقی برای مستاجران است. این مدل باعث شده میلیونها نفر به این پلتفرم اعتماد کنند. QuintoAndar حالا در چند کشور دیگر آمریکای لاتین نیز فعال است و ارزش آن از ۵ میلیارد دلار فراتر رفته است.
«Creditas» فینتکی برای وامهای معیشتی
در کشوری که نرخ بهره برای وامهای شخصی گاهی به ۳۰۰ درصد میرسد، ورود Creditas بهمثابه نجاتی برای طبقه متوسط برزیل بود. این شرکت در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و هدفش حذف واسطههای بانکی و کاهش نرخ بهره برای وامهای مصرفی بود.
کاربران میتوانند با وثیقهگذاری داراییهایی مانند خودرو یا خانه وامهایی با نرخ پایینتر دریافت کنند. Creditas بهمرور سبد محصولاتش را گسترش داده و امروز از وامهای تحصیلی تا بیمه و حتی خرید اقساطی موبایل را پوشش میدهد. این فینتک اکنون بیش از ۲ هزار کارمند دارد و ارزش آن نزدیک به ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
«Nuvemshop» شاپیفای آمریکای لاتین
راهاندازی فروشگاه آنلاین در کشورهای آمریکای لاتین همواره با مشکلات فنی، زیرساختی و پرداختی همراه بوده است. Nuvemshop که در بازارهای اسپانیاییزبان با نام Tiendanube شناخته میشود، از سال ۲۰۱۱ تلاش کرده این مسیر را برای کسبوکارهای کوچک و متوسط هموار کند.
این استارتاپ آرژانتینی-برزیلی با فراهم کردن زیرساختی مشابه Shopify به هزاران کسبوکار امکان داده وارد دنیای تجارت دیجیتال شوند. کاربران میتوانند وبسایت فروش خود را بسازند، درگاه پرداخت داشته باشند و سفارشها را مدیریت کنند. در سال ۲۰۲۱ این استارتاپ توانست بیش از ۵۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کند و به یونیکورنی با ارزش ۳.۱ میلیارد دلار تبدیل شود.