به روز شده در
کد خبر: ۲۰۱۰۲

خسارت برقی را چطور باید پیگیری کرد؟

مشترکانی که به دلیل حوادث ناشی از برق دچار خسارت شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه توانیر و ارائه مدارک لازم، هزینه‌های خود را از محل بیمه پرداخت‌شده، دریافت کنند.

خسارت برقی را چطور باید پیگیری کرد؟

مشترکانی که به‌دلیل حوادث ناشی از شبکه برق دچار آسیب شده‌اند، می‌توانند از طریق یک سامانه اینترنتی و با ارائه مستندات لازم، خسارت خود را دریافت کنند.

این فرآیند تحت پوشش بیمه‌ای است که به‌صورت ماهانه از همه مشترکان دریافت می‌شود.

مبنای قانونی و مبلغ حق بیمه

طبق ماده ۱۲ قانون الحاق ۲ شرکت‌های خدمات‌رسان موظف هستند خسارات ناشی از حوادثی مانند برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی یا انفجار را که منشأ آن‌ها در شبکه برق است، از طریق شرکت‌های بیمه‌گر جبران کنند. این پوشش بیمه‌ای با دریافت مبلغی اندک در قبوض برق فعال شده است.

در سال ۱۴۰۳ مبلغ حق بیمه ماهانه برای مشترکان خانگی ۳۰۰ تومان و برای مشترکان تجاری ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است.

ثبت درخواست خسارت؛ از چه مسیری؟

مشترکان در صورت بروز حادثه باید مدارک لازم شامل گزارش آتش‌نشانی، تصاویر حادثه، و سایر شواهد را در سامانه اینترنتی bime.tavanir.org.ir بارگذاری کنند.

در صورتی که آسیب محدود به وسایل برقی باشد، ابتدا باید به اداره برق منطقه مراجعه کرده و موضوع را گزارش دهند تا منشأ حادثه بررسی شود.

اگر کارشناسان منشأ را در شبکه عمومی برق تأیید کنند، روند پیگیری خسارت توسط شرکت بیمه‌گر آغاز می‌شود.

چه خساراتی قابل پرداخت‌اند؟

تنها خساراتی قابل پرداخت هستند که منشأ آن‌ها در تأسیسات توزیع یا انشعاب برق باشد و منجر به آسیب‌های جدی مانند آتش‌سوزی، انفجار، یا خسارت فیزیکی به ملک و ساکنان شود. خساراتی که به‌دلیل نقص تجهیزات داخلی، نوسانات جزئی یا عوامل غیرمرتبط با شبکه رخ دهند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

روند پرداخت‌ها چگونه است؟

در سال گذشته، شرکت بیمه دانا با قراردادی ۳۱۰ میلیارد تومانی این پوشش را بر عهده داشته است. از حدود ۷۰۰۰ پرونده ثبت‌شده، تاکنون نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان به زیان‌دیدگان پرداخت یا در آستانه پرداخت قرار گرفته است. این مبالغ مستقیماً از خزانه‌داری کشور و بدون دخالت مالی شرکت توانیر یا برق منطقه‌ای پرداخت می‌شود.

قرارداد جدید در راه است

مراحل نهایی مناقصه برای انتخاب بیمه‌گر سال ۱۴۰۳ در حال انجام است و به گفته مدیرکل امور مشتریان توانیر، به‌احتمال زیاد شرکت بیمه دانا بار دیگر این مسئولیت را به‌عهده خواهد گرفت. ثبت و بررسی پرونده‌های جدید نیز پس از نهایی‌شدن قرارداد از سر گرفته خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار