عصر طلایی اقتباس از بازیهای ویدیویی
با افول سینمای ابرقهرمانی، موج جدیدی از اقتباسهای موفق از بازیهای ویدیویی در حال شکلگیری است. در این گزارش، دو نمونه برجسته از این اقتباسها را بررسی میکنیم.

در چشمانداز امروزی صنعت سرگرمی که همگی به دنبال بهرهبرداری از آیپیها هستند، حالا که دوران اوج مارول سپری شده، نوبت به درخشش بازیهای ویدیویی رسیده است.
نسل جدیدی از نویسندگان و فیلمسازان که با بازیهای ویدیویی رشد کردهاند، اکنون درک دقیقتری از ویژگیهای روایی بازیها دارند. در حالی که روند ساخت فیلمهای ابرقهرمانی آهسته شده، اقتباسهای بازیهای ویدیویی با سرعتی فزاینده در حال رشد هستند، چه در قالب فیلمهای سینمایی فصلی و چه سریالها و تولیدات پرشمار پلتفرمهای استریمینگ.
البته فقط این تمرکز بر ساخت آثار پرخرج یا پرستیژدار دلیل موفقیت اقتباسها نیست، در گذشته نیز فیلمسازانی توانستهاند حتی از دل بازیهای کمداستان، سرگرمی بیرون بکشند، چه به قصد جدی و چه با نگاهی طنزآمیز. از گنجاندن عناصر محبوب طرفداران در ساختاری سینمایی گرفته تا بهرهگیری تمامعیار از اغراق و اغواگریهای درونی بازیها، هیچ مسیر واحدی برای یک اقتباس موفق وجود ندارد.
بنابراین، اگرچه واژه «اقتباس از بازی ویدیویی» روزگاری بار منفی داشت، امروز میتوان به فهرستی از ۲۵ فیلم و سریال (چه لایو اکشن و چه انیمیشنی) اشاره کرد که تماشای داستان آنها بهجای بازی کردن، تجربهای ارزشمند و گاه حتی فراتر از انتظار رقم زده است.
در مجموعه مقالات ۲۵ اقتباس برتر سینما از بازیهای ویدئویی، هر بار دو اثر اقتباس شده از بازیهای ویدئویی را معرفی و بررسی میکنیم، با صبا همراه باشید.
۲۵٫ فیلم Five Nights at Freddy’s
• سال ساخت: ۲۰۲۳
• سازنده: Universal Pictures
این فیلم براساس مجموعه بازیهای اولشخص ترسناک و بقا-محور فوقالعاده محبوب Five Nights at Freddy’s ساخته شده و روایت سادهای دارد: یک نگهبان بداقبال باید شبی نفرینشده را در یک پیتزافروشی شبیه Chuck-E-Cheese سپری کند؛ جایی که عروسکهای رباتیکی زنده شدهاند و مصمماند او را تکهتکه کنند.
بازیهای این مجموعه عمدتاً بهصورت پازلهایی ساده ارائه میشوند، جایی که بازیکن باید از طریق مانیتورهای مداربسته محیط را تحت نظر داشته باشد و سطح انرژی را مدیریت کند تا چراغها روشن بمانند یا درها قفل شوند تا مانع ورود رباتها و رویارویی با جامپاسکرهای شوکهکننده شود. فیلم Five Nights at Freddy’s تا حدی موفق میشود حس و حال ترسناک بازی را بازآفرینی کند، اما ماهیت منفعل تماشای فیلم و زاویه دید سومشخص بخشی از ترسهای بازی را کاهش داده است.
بهعنوان یک فیلم ترسناک فانتزی در ردهبندی PG-۱۳، این اثر تقلید نسبتاً موفقی از بازی محسوب میشود و پایهای مناسب برای فرنچایزی کمخون و خانوادگی است که حس ترس را القا میکند، بدون اینکه اضطراب ناشی از کنترل مستقیم مثل ویدئوگیم روی بازیکن باشد.
۲۴٫ فیلم A Minecraft Movie
• سال ساخت: ۲۰۲۵
• سازنده: Warner Bros. Pictures
در حالی که بسیاری از آثار این فهرست بهخاطر توانایی خالقانشان در تبدیل وفادارانهی منبع اصلی اقتباس به یک داستان جذاب موفق شدهاند (یا دستکم اثری سرگرمکننده ساختهاند)، آخرین موفقیت بزرگ هالیوود در اقتباس از دنیای بازیها، بیش از هر چیز روی یک جنبه تمرکز کرده: تجربهی اجتماعی و پرشور جامعهی گیمرها.
فیلم Minecraft به کارگردانی جرد هس، یک کمدی عجیب و غریب کودکانه است که همان انرژی نامتعارفی را دارد که پیشتر باعث شد Napoleon Dynamite در سال ۲۰۰۴ به یک اثر کالت تبدیل شود. اما نه شوخطبعی فیلم و نه نحوهی اجرا، دلیل اصلی موفقیت آن در گیشه نیستند؛ بلکه این اولین اقتباس بزرگ از یک بازی ویدیویی است که با تکیه بر ذهنیت «آنلاین» مخاطبانی که با Minecraft بزرگ شدهاند، موفقیت را برای خود رقم زده است.
فیلم سرشار از ارجاعات و اشارههای ریز و درشت است و بیش از آنکه به شخصیتها یا آیتمهای بازی اشاره کند، بر فرهنگ بازی کردن، استریم کردن و تماشای Minecraft تمرکز دارد. اشاره به یوتیوبرها و شوخیهای اینترنتی باعث شده در سالنهای سینما غوغایی به پا شود؛ جایی که نسل آلفا با شوق فراوان از واکنشهای هیجانزدهی خود هنگام فریاد زدن عباراتی مثل «!Chicken jockey» فیلم میگیرند.