EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۲۴۲۴

کار عجیب ما در «ناتورِدشت» نزدیک شدن به درون آدم‌ها بود

تدوینگر «ناتورِدشت» گفت: در این فیلم تجربه بصری جذاب و قصه‌ای جریان دارد که نمی‌توان از دیدنش رها شد، من فکر می‌کنم هرکسی می‌تواند در جایی از این فیلم خودش را پیدا کند.

کار عجیب ما در «ناتورِدشت» نزدیک شدن به درون آدم‌ها بود

 

حمید نجفی راد با اشاره به چالش‌های تدوین فیلم سینمایی «ناتوردشت» مطرح کرد: چالش‌های تدوین از جنس مشکل نیست بلکه از جنس شناخت، کشف و شهود است و این نکته بسیار در «ناتورِدشت» مشهود بود. در واقع جهانی که فیلمنامه تصویر کرده بود؛ از جنس بازدارندگی نبود و فکر می‌کنم شناخت جهان داستان قصه، ریتم جهان قصه، کاراکترها و پیش بردن داستان چالش‌هایی بود که از ابتدا با آن درگیر بودیم و سعی می‌کردیم بیشتر آن‌ها را بشناسم.

وی ادامه داد: کارگردان این اثر بسیار به قصه و جهان کارگردانی‌اش آگاه بود و فیلمنامه، متن بسیار قدرتمندی داشت. کاری که من باید انجام می‌دادم، پیدا کردن خودم در جهان قصه بود. بعد از اینکه خودم را پیدا کردم، کارم ساده و لذت‌بخش شد. جدا از اینکه کار سختی بود، من بسیار از تدوین «ناتورِدشت» لذت بردم.

نجفی‌راد با بیان اینکه تدوین‌گران خیلی‌وقت‌ها اجازه انتخاب ندارند؛ بلکه انتخاب می‌شوند، عنوان کرد: یک جایی از داستان باید برایم قلاب داشته باشد که بتوانم خودم را در آن پیدا کنم و واردش شوم. طبیعتا جنبه‌های مالی هم در انتخاب‌هایم موثر است. تفکر من این است که آیا من در مسیر فیلم تاثیرگذار خواهم بود و اگر جوابم مثبت باشد، وارد پروژه می‌شوم. البته که گاهی هم به دلیل مسائل مالی مجبور به کاری باشم حتما خودم را در آن کار پیدا خواهم کرد؛ هیچگاه نبوده که من جدا از کار باشم و تاثیر خودم را به عنوان تدوین‌گر نادیده بگیرم.

کار عجیب ما در پست پروداکشن «ناتورِدشت» نزدیک شدن به درون آدم‌ها بود

تدوینگر فیلم سینمایی «ناتورِدشت» درباره استفاده از تکنیک‌های جدید یا نرم‌افزارهای خاص در تدوین کار اظهار ‌کرد: . این کار یک آگاهی نیاز دارد چراکه فیلم درباره سردرگمی کاراکترها و کشف‌ و شهود است، پس نیاز داشتیم به مدل دیگری کار کنیم. ما تیم همدلی بودیم و در نتیجه تدوین، صداگذاری و موسیقی به نوعی به درونیات آدم‌ها وارد شدیم و این اصلا کار ساده‌ای نیست. آنچه «ناتورِدشت» را ماندگار می‌کند، از نظر من همین است.

وی درباره نقش تدوین در فیلم «ناتورِدشت» یادآور شد: نقش تدوینگر در بسیاری از فیلم‌ها اصلاح‌گری است اما در این فیلم نقش تدوینگر مانند عضو جدانشدنی از فیلم بود. اگر عوامل فیلم را به اعضای بدن تشبیه کنیم و تدوینگر را قلب در نظر بگیریم، نمی‌شود آن را حذف کرد. من ایمان دارم یکی از قسمت‌های مهم هویت فیلم، تدوین آن است.

172090518

«ناتورِدشت» من را به سینمایی که از آن دوره شده‌ایم، نزدیک کرد

نجفی‌راد تاکید کرد: چندین سال است به واسطه شرایط فعلی سینما، از فیلم اجتماعی عمیق فاصله گرفته‌ایم و سینمای ما به موجی از کمدی سطحی تبدیل شده. چیزی که برای من جذاب است و ویژگی حساب می‌آید، کار کردن در فیلمی است که به فیلم اجتماعی درست نزدیک است که نسبت به کارهای دیگرم متمایزش می‌کند. امسال در جشنواره تدوینگر فیلم کمدی و دفاع مقدسی هم بودم اما «ناتورِدشت» برایم امتیاز محسوب می‌شود چون من را به سینمایی که از آن دوره شده‌ایم، نزدیک می‌کند.

وی درباره اولین تجربه تدوین خود تصریح کرد: من در سال ۱۳۸۷ اولین بار تدوینگری فیلم بلند را تجربه کردم و بعد از آن وارد دنیایی شدم که انتها نداشت. من در این سال‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ فیلم سینمایی کار کرده‌ام اما هنوز حالم مانند روزهای اولی است که این کار را شروع کردم. من همچنان به دنبال تجربه جدید هستم و هرگز دوست ندارم کاری که انجام می‌دهم مانند کارمندی سینما باشد و این موضوع بسیار برایم جذاب است.

نجفی‌راد خاطرنشان کرد: در «ناتورِدشت» تجربه بصری جذاب و قصه‌ای جریان دارد که نمی‌توان از دیدنش رها شد. اگر آدم‌ها می‌خواهند خودشان را با یک قصه همراه کنند، حتما این فیلم را ببینند. من فکر می‌کنم هرکسی می‌تواند در جایی از این فیلم خودش را پیدا کند.

مبنع: ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار