EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۰۷۹۶

سید علاءالدین یاسینی ماموستاى(استاد) بی بدیل الحان خانقاهی و مقام‌های دف بود

ماموستا سید علاءالدین یاسینی استاد بی بدیل الحان خانقاهی و مقام‌های دف بود. او این هنر و آئین را متعلق به مردم می دانست و هرگز سعی نکرد از این هنری که سینه به سینه از طریق خلیفه ها و مشایخ کُرد به او رسیده بود به عنوان یک دارایی شخصی استفاده کند.

سید علاءالدین یاسینی ماموستاى(استاد) بی بدیل الحان خانقاهی و مقام‌های دف بود

 حمیدرضا اردلان دبیرهجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره جایگاه مرحوم یاسینی گفت: ماموستا سید علاءالدین یاسینی استاد بی بدیل الحان خانقاهی و مقام های دف بود. کسانی که به این درجه از تسلط، دانایی و معرفت در حوزه آئین های خانقاهی می رسند تعدادشان در استان کردستان و شهرهای وابسته به دیگر استان‌هایی که شهرهاى کرُدنشین دارد، بسیار محدود است و استاد یاسینی یکی از معدود افراد شاخص این عرصه بود.

او در ادامه افزود: ماموستا یاسینی استادى بی بدیلی بود که این هنر و آئین را متعلق به مردم می دانست و هرگز سعی نکرد از این هنری که سینه به سینه از طریق خلیفه‌ها و مشایخ کُرد به او رسیده بود به عنوان یک دارایی شخصی استفاده کند.

دبیر هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین عنوان کرد: بنابراین ماموستا یاسینی علاقمند به کسب موقعیت هاى این جهانى از طریق ودایع آئینی نبود؛ او علاقه به نمایش در مکان‌ها و زمان‌هاى غیر اصولی و تعریف نشده در نسبت با حقیقت دف و الحان قدسى نداشت. به همین دلیل او شغلى داشت و از طریق کار یدى امرار معاش مى کرد .بله او یک مکانیک بود. این در حالى است که سید علاء الدین از محبوبیت فراوانى برخوردار است.

اردلان گفت: به لحاظ ویژگی الحان خانقاهی، سید علاءالدین یاسینی، لحن و آواز بیرون گرا داشت. تمام آن چیزی که در درونش بود را می توانستیم در لحظه اجرا درک کنیم و بشناسیم و با آن حیات معنوی پیدا کنیم. در دف نوازی هم افراط و تفریط نداشت. مقام ها را بسیار با قدرت اجرا می کرد و دچار راه هایی در اجرا که حالت های نمایشی را بر تداعى معنا ترجیح مى دهد، نبود. در واقع خلاف اصول دف نوازی که بنیان‌هاى نهاده شده دارد، حرکت نمى کرد.

او درباره برخی ویژگی های اجرای مرحوم یاسینی افزود: ترکیب آواز و دف و تسلط بیکران ماموستا یاسینی به تمام الحانی که در سبک های مختلف خانقاهى اجرا مى‌شود و همچنین دف نوازیش، او را به شخصیتی صاحب لحن، دوست داشتنی، مردمی و قابل قبول در کل استان کردستان و مناطق کُردنشین تبدیل کرده بود. من از صمیم قلب درگذشت این هنرمند را تسلیت می گویم.

این محقق موسیقی همچنین عنوان کرد: دف و آواز خانقاهی یک پدیده جامع و فراگیر است. هر کسی در میان جوان‌های کردستان به جایی در عرصه آواز و دف رسیده حتما تحت تاثیر سیدعلاءالدین یاسینی و دیگر خلیفه های این حوزه آیینی بوده است. اینها دارایی و معرفت شنیداری خودشان را میان یکدیگر تقسیم می کنند.

دبیر هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه افزود: طبیعتا فرزندان و نوادگان این افراد تحت تاثیر لحن آنها قرار می گیرند، منتهی در مکتب دف خانقاهی و آواز کردستان ما چند چهره شاخص داریم؛ یکی خلیفه کریم صفوتی و دیگری خلیفه غوثی است. مرحوم ماموستا صدیق یاسینى پدربزرگوار سید علاالدین و سید متین و سید ماهان فرزندان گرامى ایشان دف نوازان برجسته و مبرز بوده و هستند.

حمیدرضا اردلان ادامه داد: سیدعلاءالدین یاسینى سال‌هاست در جشنواره ملی موسیقی جوان سمت داوری داشت؛ در داوری این دوره از جشنواره که چند روز قبل تشریف آوردند نیز به این دلیل که بسیاری از نوازندگان از شهرهای دیگر می آیند و خانقاه را ندیده اند ما تقاضا کردیم یک آئین خانقاهی بر روی صحنه اجرا شود؛ که در آنجا سیدعلاءالدین یاسینی به عنوان میدان دار در کنار خلیفه سلامیه و آقایان مرادی و علیرضا غوثی آخرین آئین خانقاهی خودش را بر صحنه این جشنواره ملی موسیقی جوان برپا و متجلى کردند.

ارسال نظر

آخرین اخبار