افتتاحیه رکوردشکن «F۱» با فروش ۱۴۴ میلیون دلاری در گیشه جهانی
فیلم اکشن-ورزشی «F۱» به کارگردانی جوزف کوسینسکی و با بازی برد پیت، با فروش ۱۴۴ میلیون دلاری در نخستین هفته اکران، رکورد تازهای برای فیلمهای اوریجینال اپل ثبت کرد.

فیلم اکشن-ورزشی «F۱» (فرمول یک) به کارگردانی جوزف کوسینسکی و با بازی برد پیت، با افتتاحیهای قدرتمند و رکوردشکن به فروش ۱۴۴ میلیون دلاری در هفته نخست اکران دست یافت.
به گزارش ایسنا، فیلم «F۱» با فروش تخمینی ۵۵.۶ میلیون دلار از ۳۶۶۱ سینما در آمریکای شمالی، رکورد افتتاحیهی فیلمهای اوریجینال کمپانی اپل را شکست. توزیع این فیلم از سوی کمپانی برادران وارنر انجام شده است.
«F۱» در سطح جهان نیز فروشی معادل ۱۴۴ میلیون دلار در نخستین آخر هفته خود داشت و رکورد جدیدی برای برد پیت ثبت کرد.
برای مقایسه، فیلم «هجوم» (Rush) محصول یونیورسال در سال ۲۰۱۳ تنها ۲۶.۹ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و «فورد در مقابل فراری» از کمپانی فاکس نیز با اکران نوامبر ۲۰۱۹، به فروش ۱۱۷.۶ میلیون دلار رسید و هر دو با نقدهای مثبت اما عملکرد گیشهای متوسط همراه بودند.
جوزف کوسینسکی، کارگردان فیلم جدید «F۱»، بار دیگر با تهیهکننده «تاپ گان: ماوریک»، یعنی جری بروکهایمر همکاری کرده است. در این فیلم برد پیت و دامسون ادریس نقش یک راننده بازنشسته فرمول یک و یک تازهکار را ایفا میکنند. کری کاندن و خاویر باردم نیز در ترکیب بازیگران حضور دارند. لوئیس همیلتون، قهرمان بریتانیایی فرمول یک که روز یکشنبه در جایزه بزرگ اتریش چهارم شد، نیز از تهیهکنندگان فیلم است.
افتتاحیه قدرتمند «F۱» برای هفتههای آینده نویدبخش است، بهویژه با توجه به اینکه هزینه تولید آن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار گزارش شده است. ماه جولای بهطور سنتی پرفروشترین ماه گیشه سینماست و این فیلم باید سرعت خود را حفظ کند. یونیورسال قرار است چهارشنبه فیلم «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» را اکران کند.
در آمریکا، سه میلیون نفر برای تماشای «F۱» به سینماها رفتند که ۵۶ درصد آنان مرد بودند. این فیلم امتیاز A از سینمااسکور، ۹۷٪ رضایت در راتنتومیتوز و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده است.
به گزارش اسکرین، فیلم ترسناک علمی-تخیلی «مگان ۲»، شروعی ضعیف با ۱۰.۲ میلیون دلار فروش از ۳۱۱۲ سالن داشت. این عملکرد با قسمت اول قابل مقایسه نیست؛ قسمت اول در ژانویه ۲۰۲۳ با فروش ۳۰.۳ میلیون دلار افتتاح شد و در نهایت به ۹۵.۲ میلیون دلار رسید.
در مقابل، یونیورسال با نسخه لایواکشن بازسازیشده از انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» موفقیتی چشمگیر را تجربه کرد. این فیلم در سومین هفته نمایشش با فروش ۱۹.۴ میلیون دلار از ۴۱۲۷ سینما، مجموع فروش خود را به ۲۰۰ میلیون دلار رساند و در جایگاه دوم جدول فروش آمریکا قرار گرفت. این فیلم با فاصله اندکی، دومین عملکرد برتر گیشه در تاریخ ۱۵ ساله این مجموعه انیمیشن محسوب میشود و پیشبینی میشود بهزودی از فروش ۲۱۷.۶ میلیون دلاری نسخه اصلی در آمریکای شمالی فراتر رود.
فیلم «الیو» از استودیو پیکسار و محصول دیزنی، با فروش ۱۰.۷ میلیون دلار در دومین هفته اکران خود از ۳۷۵۰ سالن، در جایگاه سوم گیشه آمریکا قرار گرفت و فروش کلی خود را به ۴۲.۲ میلیون دلار رساند، عملکردی نسبتاً ضعیف که تحلیلگران آن را ناشی از عادت جدید والدین برای تماشای فیلمهای پیکسار در سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس به جای سینما میدانند.
فیلم «۲۸ سال بعد» به کارگردانی دنی بویل هم با عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش جهانی، پرفروشترین فیلم از این مجموعه زامبیمحور لقب گرفت. این فیلم در دومین آخر هفته اکران خود در آمریکای شمالی ۹.۷ میلیون دلار فروخت و مجموع فروش آن را به ۵۰.۳ میلیون دلار رساند.
نسخه لایواکشن «لیلو و استیچ» با فروش ۶.۹ میلیون دلار از ۲۹۰۰ سالن، مجموع فروش خود را به ۴۰۰.۱ میلیون دلار رساند و به موفقترین بازسازی تابستان تبدیل شد.
همچنین فیلم فرعی جان ویک با نام «بالرینا» با بازی آنا د آرماس در چهارمین هفته اکران، ۲.۱ میلیون دلار فروخت و در جایگاه نهم گیشه آمریکا قرار گرفت و مجموع فروش آن به ۵۵.۵ میلیون دلار رسید.
منبع: ایسنا