پیشنویس سیاستهای توسعه حمل و نقل ریلی در دست تهیه است
به گفته قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پیشنویس سیاستهای توسعه حمل و نقل ریلی در دست تهیه است و به محض آماده شدن به معاون اول رئیس جمهور جهت تصویب در هیات وزیران ارائه خواهد شد.
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نقشهراه ریلی بهعنوان یک سند بالادستی و مشخصکننده سیاستهای توسعه حمل و نقل ریلی کشور در دست تهیه است؛ نقشهای که در آن همه موارد مربوط به توسعه متوازن این حوزه دیده شده است.
میرحسن موسوی دیزجی افزود: پیشنویس سیاستهای توسعه حمل و نقل ریلی در دست تهیه است و به محض آماده شدن به معاون اول رئیس جمهور جهت تصویب در هیات وزیران ارائه خواهد شد. این پیشنویس پس از تصویب به نقشهراه ریلی کشور تبدیل میشود.
وی گفت: در این نقشه راه، انواع و اقسام منابع تامین مالی برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور، همچنین بستههای مکمل یکدیگر که میتوانند به صورت متوازن به کمک توسعه ریلی کشور بیاید، دیده شده است تا در نهایت بتوانیم از مزیتی که همواره از آن سخن راندهایم استفاده کرده و سهم ریل را در اقتصاد حمل و نقل افزایش دهیم.
موسوی دیزجی خاطرنشانکرد: توسعه حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش تصادفات رانندگی، در کاهش آلودگی هوا و بهویژه مصرف انرژی تاثیرگذار است و امروز در تلاشیم تا سهم حمل ریلی را که چندین سال است تقریباً ثابت مانده را افزایش دهیم و به تکالیفی که در قانون برنامه هفتم بر عهده ما قرار داده شده جامه عمل بپوشانیم.
وی یادآوری کرد: برای سال افق برنامه هفتم پیشرفت ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش ریلی پیشبینی شده است.
قائم مقام راه آهن گفت: در همه کشورها بهطور مشخص دولتها به سرمایهگذاری در امر زیرساخت میپردازند و کمتر بخش خصوصی به آن ورود میکند. در این برنامه نیز مدلها و مسیرهایی را بهویژه در تکمیل کریدورهای بینالمللی شرق - غرب و شمال - جنوب و همچنین توسعه ناوگان پیشبینی کردهایم.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان زیرساخت داشت اما به ناوگان بیتوجه بود یا برعکس، تصریحکرد: بر این اساس نیازمند یک برنامه بسیار متوازن در این بخش هستیم. برنامهای که سهم بخش خصوصی در آن مشخص باشد.
موسوی اظهار داشت: در ماههای گذشته شاهد مشارکت بخش خصوصی در مباحثی همچون خرید لکوموتیو و ناوگان باری و مسافری بودیم. در بخش زیرساختها نیز شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور برنامههایی در دست اجرا دارد.
وی گفت: در این زمینه اولویتها را در زمینه تکمیل کریدورها، دو خط کردن مسیرها و خطوط جدید ریلی مشخص کردهایم.
این مقام مسئول راه آهن ابراز امیدواری کرد مجلس در موضوع بودجهریزی توجه ویژهای به راهآهن داشته باشد و علاوه بر آن با مبالغی که از محل تهاتر نفت، منابع عمومی و غیره دریافت میشود، بتوانیم به اهداف در نظر گرفته شده در این حوزه بهطور متوازن دست یابیم.
منبع: ایرنا