به روز شده در
کد خبر: ۲۲۰۲۱
یک کارشناس حوزه راه و حمل و نقل؛

انتقال مسافران از مسیر جاده‌ها پیگیری شود

یک کارشناس حوزه راه و حمل و نقل با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی برای انتقال کالاهای فله‌ای، با توجه به شرایط فعلی کشور توصیه کرد: انتقال مسافران از مسیر جاده‌ها پیگیری شود.

انتقال مسافران از مسیر جاده‌ها پیگیری شود
گروه اقتصادی آوش

حمله رژیم صهیونیستی به ایران پرواز در فرودگاه‌های سراسر کشور را متوقف کرد و جابجایی مسافر در این بخش با مشکل مواجه شده است. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌هایی آمادگی خود برای پوشش نیازهای مسافری را اعلام کرده است و در دو مسیر تهران-تبریز و تهران-مشهد، قطارهای فوق‌العاده تعریف کرده است. اما علی ضیایی، کارشناس حوزه راه و حمل و نقل در گفت‌وگو با آوش تاکید کرد: بهتر است بار مسافری به جاده‌ها منتقل شود.

وی درباره جایگزینی ناوگان ریلی برای حمل مسافر گفت: توقف حمل و نقل با سیستم هوایی خیلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و این‌گونه نیست که مسافرت‌های داخلی ما کامل تعطیل شود.

ضیایی اضافه کرد: برای جایگزین متقاضیان سفرهای هوایی، در اولویت اول جاده و بعد ریل است. ریل را به‌عنوان گزینه جایگزین برای حمل مسافر مطرح نمی‌کنیم و تا جای ممکن، نیازمند این هستیم که مسافر از روی ریل کم شود زیرا شبکه ریلی مختص جابجایی بار است.

وی ادامه داد: از بین چهار مدل حمل و نقلی، دریا و ریل مختص حمل و نقل بار هستند. ما اگر بخواهیم بار سنگینی از مسافر را روی ریل بیاندازیم، توان جابجایی بارمان کاهش می‌یابد. مخصوصا که در شرایط کنونی نیازمند این هستیم که برای بحث بار و جابجایی بار تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشیم تا دچار مشکل نشویم.

جبران خلاء جاده‌ای در اعتصابات کامیون‌داران

ضیایی با تاکید بر اهمیت جابجایی بار توضیح داد: حتی قبل از اتفاقات جاری، بحث اعتصابات کامیون‌داران را داشتیم. ریل یک بخش قابل توجهی از بار را متحمل شد و توانست خلاء ناوگان جاده‌ای را جبران کند. به همین خاطر ریل می‌تواند برای حمل مسافر گزینه باشد اما بهتر است که ریل گزینه اول نباشد.

وی درباره امکان حمل یخچالی توسط سیستم ریلی برای کالاهای اساسی فسادپذیر بیان کرد: امکان حمل و نقل یخچالی وجود دارد اما بهره‌وری ریلی ما هنوز راه زیادی دارد که به حد متناسب و مطلوب برسد تا بخواهیم کانیتنرهای یخچالی را روی ریل بگذاریم. کانیتنر یخچالی باید مدت زمان زیادی روی ریل بماند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: درباره اینکه کانتینر یخچالی داریم یا نه، باید راه آهن نظر بدهد اما مدام این کانتینر باید گازوئیل بسوزاند و برق و انرژی مصرف کند. باید زودتر به مقصد برسد ولی یک مقدار چالاکی حمل و نقل در حوزه ریلی وجود ندارد.

وی یادآور شد: هرچند در چند ماه اخیر چالاکی خوبی را شاهد بودیم اما هنوز کار دارد که به وضعیت بهینه برسیم. به همین خاطر حمل کالای یخچالی با ریل توصیه نمی‌شود. البته بخش خیلی کمی از کالاهای اساسی یخچالی هستند و بخش عمده آن کالای فله است و می‌تواند در راه آهن جابجا شود و اصلا راه آهن در وهله اول مختص حمل کالای فله است.

احتمال کمبود لوکومتیو با اولویت‌دهی به مسافر

ضیایی درباره امنیت جاده برای حمل مسافر و وضعیت ترافیک جاده‌ای گفت: در شرایط کنونی گزارشی از اینکه تغییر خاصی در ترافیک جاده‌ای ایجاد شده باشد، در اختیار ندارم. به‌طور کلی در حمل مسافر، ریل خیلی ایمن‌تر است و این را نمی‌توان منکر شد.

وی افزود: ولیکن اگر جمیع جهات را در نظر بگیریم، بنده فکر می‌کنم که بهتر است در جایگزینی حمل و نقل هوایی جاده را در اولویت بگذاریم و در برخی مسیرهای خیلی کم ترافیک که تقاضای حمل بار ندارند، راه آهن می‌تواند بحث مسافر را در اولویت قرار دهد.

این کارشناس راه و حمل و نقل ریلی بیان کرد: اگر در سیستم ریلی مسافر را در اولویت قرار دهیم، بحث کمبود لوکومتیو پیش می‌آید. با توجه به اینکه لوکومتیوهای مسافری ما هنوز به چرخه عملیاتی بر نگشته‌اند، باید از لوکومتیو باری استفاده کنیم که خود این ممکن است حمل و نقل ریلی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی درباره اولویت‌های بارگذاری برای حمل مسافر گفت: بهتر است که راه آهن در این رابطه اظهار نظر کند. ایده‌هایی دارم اما با توجه به اینکه بحث کاملا تخصصی است، خیلی متغیر است و برخی محورها شاید در دو ماه گذشته تقاضای حمل بار نداشته باشد اما با توجه به شرایط کنونی تقاضای حمل بارشان جامپ کند، بهتر است که خود دستگاه تخصصی در این رابطه اظهار نظر کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار