پارکهای فناوری تاکنون بیش از ۱۲۰ همت درآمدزایی داشتهاند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم گفت: پارکهای فناوری که در دهه ۶۰ میلادی شکل گرفتند، در دهه ۷۰ شمسی در ایران بومی شدند و اکنون بیش از ۱۴ هزار هسته فناور و شرکت دانشبنیان فعال هستند که بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کردهاند.

نشست خبری حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم، صبح امروز با حضور نمایندگان رسانههای داخلی آغاز شد.
در این نشست که بیش از ۳۰ رسانه کشور حضور دارند.
حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: متأسفانه کشور ما تجربه جنگ تحمیلی را داشته است؛ همواره در موضع دفاع بودهایم و این دیگران بودهاند که به ما حمله کردند.
وی با اشاره به فرارسیدن روز صلح در روزهای آینده گفت: اسلام همواره بر صلح تأکید دارد و جنگ در اسلام تنها جنبه دفاعی داشته است. ما آغازگر هیچ جنگی نبودهایم و امیدواریم خداوند شر جنگطلبان را کوتاه کند. ملت ایران جنگطلب نیست اما دفاع جانانه را بهخوبی بلد است.
سیمایی با تشریح مسیر تحول دانشگاهها در ایران بیان کرد: دانشگاه در گذشته بیشتر بهعنوان آموزشگاه عالی شناخته میشد اما امروز از آموزش آغاز و تا مرحله فناوری امتداد پیدا میکند. پارکهای فناوری که در دهه ۶۰ میلادی شکل گرفتند، در دهه ۷۰ شمسی در ایران بومی شدند و اکنون بیش از ۱۴ هزار هسته فناور و شرکت دانشبنیان فعال هستند که بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کردهاند.
به گفته وزیر علوم، پارکهای فناوری تاکنون بیش از ۱۲۰ همت درآمدزایی داشتهاند.
وزیر علوم ضمن قدردانی از اصحاب رسانه برای ترویج علم و امیدآفرینی در نسل جوان افزود: این پارکها پیوند دانشگاه و صنعت را تقویت کردهاند و در این مسیر، چهار نسل دانشگاهی را تجربه کردهایم. نسل اول دانشگاهها آموزشمحور بودند و تمرکز چندانی بر پژوهش نداشتند. در نسل دوم، دانشگاهها پژوهشمحور شدند و آزمایشگاههای بزرگ و مراکز تحقیقاتی در کنار کتابخانهها شکل گرفتند.
به گفته سیمایی، پس از انقلاب اسلامی دانشگاههای ایران توانستند این مسیر را با جدیت بیشتری دنبال کنند و به مرحله پژوهش ارتقا یابند.
وی ادامه داد: نسل سوم دانشگاهها، دانشگاه کارآفرین است؛ نسلی که در آن ایدهها به فناوری و ارزش اقتصادی تبدیل میشوند و کاربردهای عملی پیدا میکنند. ایجاد پارکهای علم و فناوری نیز در همین دوره در دستور کار قرار گرفت. در نسل چهارم، دانشگاهها به «مسئولیت اجتماعی» مجهز میشوند؛ به این معنا که دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش، نسبت به بهبود جامعه و حل مسائل آن متعهد است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروز دانشگاههای ایران در سطح یکسانی قرار ندارند اما برخی از آنها همزمان چهار نقش آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی را ایفا میکنند.
وی تأکید کرد که معرفی این دستاوردها و نهادها باید با کمک اصحاب رسانه صورت گیرد تا جایگاه دانشگاه در جامعه بیش از پیش نمایان شود.
وزیر علوم: پرونده محکومیت کیفری دانشجویان مرتبط با سال ۱۴۰۱ نیست؛ نمیتوانیم بدون خواست فرد متقاضی عفو باشیم
سیمایی در پاسخ به آوش درباره پرونده محکومیت کیفری دانشجویان گفت: برخی از دانشجویان محکومیت کیفری پیدا کرده اما این موضوع لزوماً مربوط به حوادث سال ۱۴۰۱ نیست و تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ پروندهای در این زمینه وجود ندارد. در بررسیهای انجامشده نیز بیش از سه یا چهار نفر را پیدا نکردم. پیش از صدور عفو مقام معظم رهبری نیز تلاشهایی برای گرهگشایی از وضعیت چند نفر انجام شد. باید توجه داشت که فرایند عفو تنها با درخواست شخص آغاز میشود. نه من و نه وکیل او نمیتوانیم بدون خواست فرد متقاضی عفو باشیم. اگر فردی به هر دلیلی حاضر به ارائه درخواست نباشد، امکان پیگیری وجود ندارد. کاری که از من برمیآمد، واسطهگری و کمک برای طی شدن مسیر عفو بود.