سریال ناریا موج هیجان یا تکرار کلیشهها؟
سریال ناریا با داستان پرتعلیق یک نخبه ایرانی، برخی را شیفته و برخی را منتقد کرده است. از تمجید کارگردانی تا حاشیههای جنجالی، این سریال چگونه مخاطبان را درگیر کرد؟

در روزهایی که تلویزیون ایران بیشتر به سریالهای خانوادگی و کمدی متمایل بود، شبکه یک با پخش سریال امنیتی- پلیسی «ناریا» رویکردی متفاوت را در پیش گرفت.
این سریال که از ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ روی آنتن رفت، هر شب ساعت ۲۲:۱۵ مخاطبان را با داستانی پرتعلیق و هیجانانگیز همراه میکند. «ناریا» داستانی پرماجرا با محوریت زندگی یک نخبه ایرانی دارد.
این سریال در ۵۰ قسمت ۴۰ دقیقهای به کارگردانی جواد افشار و هادی افشار و تهیهکنندگی محمد مصریپور تولید شده است.
سریال ناریا داستان «هوژان» (با بازی زهرا نادریفر)، دختری نخبه و دانشمند را روایت میکند.
هوژان در تلاش است تا اختراعی استراتژیک خلق کند که ایران را از وابستگی به واردات یک محصول حیاتی بینیاز سازد.
اما این موفقیت بزرگ، توجه باندهای تبهکار داخلی و خارجی را جلب میکند که با توطئه و مانعتراشی سعی در سرقت یا نابودی دستاورد او دارند.
یکی از نقاط عطف داستان، رابطه پیچیده هوژان با یکی از تبهکاران (با بازی سامان صفاری) است که به او علاقهمند میشود، اما گذشته تاریکش سایهای بر این رابطه میاندازد.
این تضاد عاطفی و درگیریهای امنیتی، تعلیق و جذابیت سریال را دوچندان کرده است.
داستان «ناریا» با الهام از واقعیتهای دنیای علم و فناوری، به موضوعاتی چون وطنپرستی، جاسوسی و مبارزه با دشمنان پیشرفت میپردازد و شباهتهایی به سریالهای امنیتی پیشین مانند «گاندو» و «خانه امن» دارد و انگار کلیشهای قدیمی را مشاهده میکنیم.
این سریال فهرستی بلندبالا از بازیگران مطرح و چهرههای جدید، دارد محمدرضا شریفینیا، آشا محرابی، کمند امیرسلیمانی، سپند امیرسلیمانی، نسیم ادبی، ویدا جوان، فریبا متخصص، افسانه چهرهآزاد، رز رضوی، سید جواد هاشمی برخی از جمله بازیگران این سریال هستند.
یکی از نقاط قوت سریال لوکیشنهای گسترده آن است تصویربرداری سریال در تهران و حومه، کرمانشاه، کردستان، استانبول و وان (ترکیه)، و همچنین مناطقی در ارمنستان و لبنان انجام شده است.
برای تسریع در تولید و ضبط پلانهای فصلی، گروه سازنده در مقطعی با دو تیم فیلمبرداری کار کرد که گروه دوم توسط هادی افشار هدایت شد.
فیلمنامهای چندلایه با نگاهی به مسائل روزفیلمنامه «ناریا» توسط حمید رسولپور هدایتی نوشته شده و جواد افشار پرداخت نهایی آن را انجام داده است.
به گفته افشار، این سریال در ژانر گانگستری-جنایی تعریف میشود و نه صرفاً امنیتی، و به مسائل روز ایران، از جمله چالشهای دانشمندان و فعالان صنعتی در برابر هجمههای داخلی و خارجی، میپردازد.
داستان چندلایه سریال، با ترکیب عناصری از علم، اکشن، معما و حتی اشارههایی به موجودات ماورایی، مخاطب را غافلگیر میکند و پایان آن بهسادگی قابل پیشبینی نیست.
بازخوردها و حواشی«ناریا» از زمان پخش با واکنشهای متفاوتی روبهرو شده است. برخی منتقدان، مانند جبار آذین، از کارگردانی حرفهای افشار، بازیهای قوی بازیگران و روایت ملیگرایانه سریال تمجید کردهاند.
یکی از حواشی پررنگ سریال، حضور بازیگران زن ایرانی بدون حجاب در برخی صحنهها بود که در شبکههای اجتماعی بحثبرانگیز شد.
این موضوع، به ویژه در سکانسهایی که در لوکیشنهای خارجی فیلمبرداری شده، توجه زیادی را جلب کرد و برخی آن را نشانهای از تغییر رویکرد صداوسیما دانستند.
همچنین، استفاده از زبانهای محلی با زیرنویس فارسی در برخی قسمتها، واکنشهایی مثبت و منفی به همراه داشت؛ برخی آن را غنای فرهنگی دانستند و برخی دیگر برای مخاطب عام نامناسب قلمداد کردند.
در کل نظرات نسبت به این سریال به دو جبهه تقسیم شده و قضاوت بینندهها متفاوت است.