به روز شده در
کد خبر: ۱۳۱۰۴
آوش بررسی کرد؛

۵ استارتاپی که صنعت بیمه ایران را از «پشت میز» بیرون کشیدند

بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس تنها ۴۰ درصد مردم ایران از خدمات بیمه رضایت دارند. استارتاپ‌های ایرانی با مدل‌های نوآورانه سعی دارند این صنعت را متحول کنند و تجربه بیمه را دیجیتال و در دسترس کنند.

۵ استارتاپی که صنعت بیمه ایران را از «پشت میز» بیرون کشیدند

صنعت بیمه در ایران سال‌هاست که با واژه‌هایی مثل «کاغذبازی»، «عدم شفافیت» و «بی‌اعتمادی» گره خورده است. حالا نسل تازه‌ای از استارتاپ‌های ایرانی تلاش می‌کنند تا با ابزار فناوری و زبان ساده این صنعت بسته و پیچیده را به دنیای دیجیتال و کاربرمحور بکشانند. این پنج استارتاپ ایرانی با مدل‌های متنوع در حال تغییر رفتار بیمه‌ای مردم هستند.

۱. بیمه دات‌کام/ تبدیل بیمه به تجربه‌ای آنلاین و شخصی‌شده

در دنیایی که همه‌چیز با چند کلیک قابل انجام است، بیمه دات‌کام تلاش کرده تا بیمه‌گرفتن را نیز از صف و کاغذ به سمت اپلیکیشن و فرم آنلاین ببرد. این پلتفرم نه‌تنها امکان مقایسه قیمت انواع بیمه را فراهم کرده، بلکه سعی دارد با مشاوره و پشتیبانی ۲۴ ساعته کاربر را در مسیر انتخاب همراهی کند. ویژگی شاخص آن حضور در بازار B2B است، جایی که شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند خدمات بیمه‌ای پرسنل خود را به‌صورت گروهی مدیریت کنند.

۲. ازکی/ بازیگری فراتر از بیمه، در دنیای مالی

ازکی یکی از موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای insurtech در ایران است که حالا بیشتر شبیه به یک "سوپرمارکت مالی" عمل می‌کند. این استارتاپ با تمرکز بر تجربه کاربری، امکان مقایسه، خرید و پیگیری بیمه را فراهم کرده اما به‌تدریج وارد حوزه‌هایی مثل وام و کارت اعتباری هم شده است. داستان ادغام ازکی با بیمیتو، مثالی مهم از بلوغ بازار بیمه آنلاین در ایران است. بازاری که حالا به‌جای رقابت تنگاتنگ، به‌سمت همکاری و یکپارچگی می‌رود.

۳. بیمه بازار/ آغازگر مسیر، با تمرکز بر خدمات پس از فروش

بیمه بازار یکی از نخستین استارتاپ‌هایی بود که به صورت جدی وارد بازار فروش آنلاین بیمه شد. این پلتفرم با رابط کاربری ساده و زبان قابل فهم سعی کرد فاصله بین مردم و مفاهیم پیچیده بیمه را کم کند.

تمرکز بیمه بازار بر خدمات پس از فروش یکی از تفاوت‌های کلیدی آن با دیگر رقباست. خدماتی از پیگیری خسارت گرفته تا تمدید خودکار بیمه‌ها. در شرایطی که اغلب مردم از فرآیند خسارت‌گیری ناامید می‌شوند، این ویژگی برای کاربران نقطه اتکاست.

۴. سلامت‌کارت/ بیمه درمان برای آن‌هایی که بیمه ندارند

در حالی که درصد بالایی از نیروی کار غیررسمی یا مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه درمان نیستند، سلامت‌کارت با ارائه بسته‌های درمانی خرد و قابل‌پرداخت وارد بازی شد. این استارتاپ با مدل فروش کارت‌های تخفیف یا اشتراک‌های درمانی به کاربران امکان می‌دهد تا با پرداخت‌های ماهانه پایین از خدمات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی بهره‌مند شوند. وجه اجتماعی این استارتاپ آن را به گزینه‌ای متمایز در بازار بیمه تبدیل کرده است.

۵. آیتول/ وقتی بیمه، بخشی از یک اکوسیستم بزرگ‌تر می‌شود

آیتول در ابتدا با هدف ساده‌سازی خدمات خودرویی مثل پرداخت عوارض، خلافی و کارت سوخت وارد بازار شد، اما خیلی زود فهمید که بیمه شخص ثالث یکی از نیازهای کلیدی کاربران است.

با افزودن امکان خرید بیمه به پلتفرم خود آیتول تجربه‌ی "همه‌چیز در یک‌جا" را خلق کرد. این پلتفرم نشان می‌دهد که آینده‌ی بازار بیمه الزاما در انحصار بازیگران تخصصی نخواهد بود، بلکه ممکن است در دل خدمات مکمل و سبک زندگی رشد کند.

آینده بیمه با موبایل و شفافیت نوشته می‌شود

استارتاپ‌های ایرانی حوزه بیمه با همه محدودیت‌های زیرساختی، مالیاتی و فرهنگی در تلاش‌ هستند تا مسیر جدیدی بسازند؛ مسیری که از زبان پیچیده بیمه‌نامه‌ها عبور می‌کند و به‌سمت تجربه‌ای انسانی‌تر، شفاف‌تر و ساده‌تر حرکت می‌کند.

این تحول شاید آهسته باشد، اما نشانه‌هایش روشن است. مردم بیشتر از همیشه در حال مقایسه، انتخاب و مطالبه‌گری هستند و این بزرگ‌ترین پیروزی insurtech ایرانی است.

ارسال نظر

آخرین اخبار