به روز شده در
کد خبر: ۱۲۶۸۵
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت:

نرخ واردات و حق‌العمل جایگاه‌داران، قیمت بنزین سوپر را تعیین می‌کنند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران با تاکید بر اینکه نرخ بنزین سوپر هنوز مشخص نشده است، نرخ واردات و حق‌العمل جایگاه‌داران را تعیین کننده نرخ بنزین سوپر وارداتی اعلام کرد.

نرخ واردات و حق‌العمل جایگاه‌داران، قیمت بنزین سوپر را تعیین می‌کنند
گروه اقتصادی آوش

همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران، در گفت‌وگو با آوش درباره گمانه‌های مطرح شده درباره قیمت بنزین سوپر اعلام کرد: هنوز قیمت رسمی برای بنزین سوپر هنوز اعلام نشده است و تاکنون کسی نتوانسته قیمتی برای بنزین سوپر وارداتی ارائه کند.

او ادامه داد: گمانه‌زنی‌هایی هم که مطرح شده، قطعا برای گزارش‌هایی بوده که از طرف برخی سایت‌های خبری اعلام شده است. نه وزیر نفت و نه معاونش تا وقتی بنزین سوپر وارد نشود، نمی‌تواند برای این محصول عدد اعلام کند زیرا قرار است بنزین را بخش خصوصی وارد کند و قیمت آن بر اساس واردات به‌اضافه حق‌العملی که به جایگاه‌داران تعلق می‌گیرد، تعیین شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ادامه داد: یعنی یک مجموعه‌ای از عوامل هستند که قیمت بنزین سوپر را نهایتا تعیین می‌کنند. تاکنون که صحبت می‌کنیم، هیچ قیمتی به‌طور قطعی برای بنزین سوپر اعلام نشده است.

صالحی توضیح داد: در جهان قیمت فرآورده‌ها و نفت با دلار تعیین می‌شود، با توجه به اینکه همه شاهدیم دلار افت و خیزهایی دارد، کسی نمی‌تواند به‌عنوان مثال بگوید برای ماه‌های آینده قیمت فرآورده‌های نفتی چگونه رقم خواهد خورد.

نرخ بنزین معمولی تکلیفی است

با توجه به افت خیزهای دلار و وابستگی روانی جامعه به قیمت سوخت، هر تغییری در نرخ‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد. آیا می‌توان برای سوخت قیمت شناور در ایران در نظر گرفت؟ صالحی در این رابطه گفت: آنچه اکنون مطرح است، نرخ بنزین سوپر است و بحث بنزین معمولی نیست.

او افزود: بنزین معمولی مانند گذشته به شکل تکلیفی و به قیمت تعیینی توسط خود دولت عرضه می‌شود. تاکنون حتی یک ریال به این قیمت اضافه نشده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران اضافه کرد: در رابطه با نرخ بنزین معمولی هم صحبت‌هایی در سطح جامعه و فضای مجازی مطرح می‌شود اما چیزی که به‌طور قطعی باشد، مطرح نشده است و شما نمی‌توانید بر اساس گمانه‌زنی‌ها رای خود را صادر کنید.

صالحی افزود: باید دلایل استنتاجی درباره یک موضوع وجود داشته باشد. هر گمانه‌ای مقدمات قطعی داشته باشد تا بتوان نتیجه‌گیری قطعی کرد. ما آن مقدمات قطعی را نداریم که مثلا بگوییم یک قیمتی به هر شکلی باید برای بنزین اعمال شود.

او تاکید کرد: همه صحبت‌هایی که می‌شود، در حد گمانه‌زنی سایت‌های خبری و فضای مجازی است. چیزی که مکتوب و مصوب باشد و برایش صورتجلسه تنظیم شده باشد، من ندیده و نشنیده‌ام.

رفتار مصرف کننده بنزین سوپر غیر قابل پیش‌بینی است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران درباره حجم مصرف بنزین سوپر از سبد بنزین کشور بیان کرد: هم‌اکنون با توجه به بنزینی که وارد می‌شود، پیش‌بینی میزان مصرف خیلی سخت است.

او افزود: قبل‌تر روزانه 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین سوپر مصرف داشتیم اما آیا با قیمتی که از این به بعد قرار است بنزین سوپر بیاید و این قیمت بر اساس واردات و مسائلی که مربوط به واردات است تعیین می‌شود، باز هم مردم از بنزین سوپر استقبال نشان می‌دهند؟

صالحی با اشاره به افزایش واردات خودروی خارجی ادامه داد: باید دید در آینده آیا مردم حاضرند مبلغ تعیین شده برای بنزین سوپر را پرداخت کنند یا نه؟ هرچه بگوئیم، یک پیش‌بینی و پیشگویی است که کار درستی نیست.

اگر فرض را بر این بگذاریم که بنزین سوپر 40 هزار تومان قیمت بخورد، آیا بنزین معمولی با مکمل‌ها ارزان‌تر از بنزین سوپر تمام می‌شود؟ در صورت ارزان‌تر بودن بنزین معمولی با مکمل‌ها می‌توان رفتار مصرف کننده را تشخیص داد؟

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در این رابطه گفت: بنزین معمولی با مکمل‌های افزاینده اکتان قطعا ارزان‌تر از بنزین سوپر است اما خیلی‌ها به این اکتان‌ها باور ندارند.

او ادامه داد: بنزینی که به‌عنوان بنزین سوپر وارد می‌شود و خودش اکتان 98 و 99 دارد، با بنزینی که اکنون اکتانش 80 یا 88 است، متفاوت است. اکتان معجزه نمی‌کند اما قطعا ترجیح کسانی که خودروی خارجی گران‌قیمت دارند، این است که از بنزین سوپر استفاده کنند.

صالحی یادآور شد: استقبال مردم از بنزین سوپر وارداتی و قیمتی که برای آن اعلام می‌شود، بستگی به شرایط مالی مردم دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار