به رئیسجمهور گفتیم، فراکسیون مستقلین چوب وفاق ملی را میخورد
عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت: زمانیکه فراکسیون مستقلین مهمان دکتر پزشکیان بود در آنجا خدمت ایشان گفتیم دکترین شما وفاق است اما برخی از گروهها این دکترین را تا جایی قبول دارند که حرف آنها زده شود و این اتفاقی است که چوبش را فراکسیون مستقلین، اصلاحطلبان و همه کسانیکه دلسوز این دولت هستند، میخورند.

در برنامه «اتاق بسته» با مصطفی پوردهقان، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، در آوش به گفتوگو نشستیم. سنگاندازی جبهه پایداری بر سر راه دولت از جمله محورهای گفتوگوی تفصیلی آوش با نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی بود.
در ادامه گفتگوی مصطفی پوردهقان، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، با آوش را میخوانید:
* انتخابات هیات رئیسه امسال نسبت به سال اول مجلس دوازدهم را چطور ارزیابی میکنید؟
اجلاسیه دوم در یک سالگی مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم (سهشنبه 6 خردادماه) برگزار شد و یک سال این دوره را به پایان رساندیم. در این سال اتفاقات عجیبی در مجلس افتاد. شروع مجلس را با اتفاق تلخ سقوط هواپیمای شهید رئیسی تجربه کردیم که شوک عظیمی برای کل کشور بود و آثارش را در مجلس دیدیم، بعد از آن انتخابات زودهنگام ریاستجمهوری برگزار شد. یک نفر از اعضای فراکسیون مستقلین مجلس کاندیدا شد و اتفاقات و ترورهایی که رخ داد و مسائل و موارد تلخی که بعید میدانم در سالهای اخیر، این قدر تکانههای مختلف سیاسی داشته باشیم، را تجربه کردیم. در اجلاسیه اول آقای قالیباف با ۱۹۰ رأی به ریاست مجلس رسید. در آن یک سال گروههای مختلف مجلس هویت خود را کمکم شناختند. شاید در ابتدا هر گروهی در حال سازماندهی و شناسایی بود تا افراد مختلف را عضوگیری کند و هویت خود را بشناسد اما در این انتخابات هویتها مشخص بود. یعنی افراد در سهگانه فراکسیون مستقلین، پایداری و انقلاب حضور داشتند، وزنههای همه افراد مشخص بود و براساس این وزن مذاکرات و رایزنیها شکل گرفت و در نهایت تصمیمات به سرانجام رسید.
فراکسیون مستقلین برای هیات رئیسه لیستی داشت که اعضای فراکسیون انقلاب هم در آن بودند
در اجلاسیه دوم فراکسیون مستقلین به این نتیجه رسید که حتماً برای ریاست، نواب، ناظر و دبیر کاندیدا داشته باشد بنابراین برای حضور در هیات رئیسه تصمیماتی گرفت. البته روند این نبود که از اعضای خودمان انتخاب کنیم. برای اولین بار فضا را باز کردیم، گروههای مختلف را پذیرا شدیم و تعهداتی گرفته شد که در برابر نوع تفکر فراکسیون، متعهد باشند. در نهایت لیستی بیرون آمد که در درون آن شاید عزیزانی از فراکسیون انقلاب بودند و در پایان آقای قالیباف قریب، به ۲۱۹ رای آورد. به طور کلی، تغییرات خاصی در هیات رئیسه نداشتیم یعنی به غیر از دو سه نفر، بقیه عزیزان افرادی بودند که در دور اول اجلاسیه انتخاب شدند و به نظر من انتخاب خوب و عُقلایی بود.
* آقایان بیگدلی و قوامی براساس تصمیم شخصی برای ریاستمجلس داوطلب شدند؟
هر فراکسیون برای خود اعلام نظر کرد. جبهه پایداری از بین ۱۲۰ نفر از افرادی که در بین خودشان بودند و ثبت نام کرده بودند، صندوقی گذاشت و قبل از اجلاسیه روز سهشنبه رأیگیری استمزاجی کرد. در نتیجه آن انتخابات رئیس، نواب و ناظر مشخص و هیات رئیسهای تشکیل شد و صبح سهشنبه در صحن نتیجه این انتخابات علنی شد؛ هرچند نتیجه انتخابات جبهه پایداری با آن چیزی که واقعیت پیدا کرد و صحن علنی به آن رأی داد، متفاوت بود. فراکسیون مستقلین مجلس هم همین روند را داشت. به این نتیجه رسیدیم که آقایان بیگدلی و قوامی در انتخابات حضور داشته باشند و لیستی آماده کردیم اما اتفاقات حاشیهای برای نمایندگان رخ داد، تخریبها، توهینها و پیامکها به گوشی نمایندگان سراریز شد و بعضاً تحلیلهایی صورت گرفت مبنی بر اینکه شما نمیفهمید و من که به شما پیامک دادهام میفهمم و شخصیت آقای قالیباف را زیر سوال بردند. فراکسیونهای مختلف اختلافنظر دارند اما اجازه نمیدهیم زحمات شخصیتهایی که در درون نظام در جاهای مختلف کشیدهاند وارد فضای تخریبی شود، فرقی نمیکند اصولگرا، اصلاحطلب و یا مستقل باشد.
نتیجه انتخابات هیات رئیسه برای فراکسیون مستقلین آرمانی نبود
در مجموع این فضا در مجلس حاکم شد که باید پاسخ تهمتهایی که بعضاً از خاستگاههای مشخصی میآید، داده شود. نکتهای که بسیار برای فراکسیون مستقلین اهمیت داشت این بود که آرای رئیس قوه مقننه، قاطع باشد. نکته بعدی این بود جواب تندرویها، تخریبها و تهمتها داده شود. اتحاد بسیار خوبی شکل گرفت و شاهد نتایج خوبی بودیم. فراکسیون مستقلین علاقه داشت از بین دوستان اصلاحطلب یعنی کسانیکه به مردم قول دادند، رئیس مجلس انتخاب شود اما تعداد محدودی از عزیزان عضو فراکسیون مستقلین هستند و اکثریت عضو فراکسیون انقلاب هستند و عددی هم در جبهه پایداری عضویت دارند.
اینکه نمایندگان با صدای بلند در مجلس مواضع خود را جلو میبرند، طبیعی است
حیات مجلس به تضارب آراء است و اشتباه هم نیست. فضا بسیار باز است و افراد مواضع خود را زمانی با صدای بلند و زمانی با بندهای قانونی جلو میبرند. به نظر من کاملاً طبیعی و به حق است. این طور نیست که نمایندگان مشکل شخصی داشته باشند و نظرات متفاوت بیان میشود.
نمیتوانیم بین خودمان با دولت دیوار بکشیم
* بیش از یک سال است که در مجلس حضور دارید. مدیریت مجلس را چگونه ارزیابی میکنید؟
نظرات در مورد عملکرد آقای قالیباف متعدد است. براساس تجربه یک ساله خودم ایشان در این فاصله عملکرد خوبی داشته است. آقای قالیباف برای همه فراکسیونها فضای قابل احترامی فراهم کرده است. اینکه میگویند قالیباف در فلانجا همراهی کرده است به این ترتیب نیست، ما چنین فضایی از ایشان ندیدیم، آنچه دیدیم فضای معقولی بوده است. آقای قالیباف، مجلس و دولت را بسیار همراه کرده است این نکته را هم از شخص آقای پزشکیان و وزرا شنیدهام. بُرد این دولت، بُرد همه ما است. نمیتوانیم دیوار بکشیم و خود را جدا کنیم که اگر این دولت شکست بخورد، سَر ما بالا میماند.
* در این دوره چه میزان استیضاحها انگیزه سیاسی دارد؟
قالیباف در استیضاح همتی همراهی نکرد/ توئیتهای همتی منشأ استیضاح او بود
اگر دولت با آرامش، فضای سیاسی کشور را به پیش نبرد، حتماً همه بازنده هستیم. در موضوع آقای همتی فضا برای همه نظرها باز بود اما عدم مدیریت صحیح حاکم بود که وزیر سابق اقتصاد نتوانست، جواب منتقدان را بدهد و جَو مجلس به این صورت بود. نباید به سمت استیضاح برویم، بیشتر استیضاحها سیاسی است. نقدهای عملکردی داشتیم اما موضوع به سمت استیضاح رفت البته منشأ آن را همه میدانستیم. اتفاقات قبلی مانند توئیتهای آقای همتی علیه دولت قبل و نقدهایی که داشت، منجر به شکلگیری فضای سیاسی ملتهب علیه او شد. از طرفی شاهد افزایش نرخ ارز، طلا، تورم و عدم کنترل نقدینگی بودیم که همگی منجر به این شد که فضایی علیه همتی شکل بگیرد. اینگونه نبود که قالیباف در استیضاح همتی همراهی کرده باشد.
وزیری که در شرایط خاص مسئولیت بسیار سنگینی در حوزههای مختلف اعم از راهوشهرسازی، مسکن، اقتصاد و صنعت قبول میکند، شما نمیتوانید عیب در کار او پیدا نکنید. اینکه شما یک عیب را پیدا و مدام آن را بزرگ کنید، چوب آن را مردم میخورند. استیضاح حق هر نماینده است. سوال باید پرسیده و وزرای مربوطه به تیغ نَقد کشیده شوند اما اینکه استیضاح را در جهت منافع حزبی، گروهی و تفکر ابزار کنیم و بعد لبخندی بزنیم و بگوئیم تمام شد، این اقدام با روح قَسَمی که ما نمایندگان خوردیم، مغایرت دارد.
به پزشکیان گفتیم، فراکسیون مستقلین چوب وفاق ملی را میخورد
زمانیکه فراکسیون مستقلین مهمان دکتر پزشکیان بود در آنجا خدمت ایشان گفتیم دکترین شما وفاق است اما برخی از گروهها این دکترین را تا جایی قبول دارند که حرف آنها زده شود و این اتفاقی است که چوبش را فراکسیون مستقلین، اصلاحطلبان و همه کسانیکه دلسوز این دولت هستند، میخورند. به نظر من این فضاها از مجراهای تند سیاسی ساخته میشوند اما انشاءالله مدیریت کرده و اجازه خواهیم داد، وزرا در فضای آرام برنامهریزی کنند و کار را جلو ببرند.
تعداد اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را بیشتر کردیم
* به مواردی در مجلس اشاره کردید، نقش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این میان چیست؟
در آئیننامه برای اینکه شأن نمایندهها حفظ شود مبنا را بر این گذاشتهاند که نظارت توسط نمایندگان انجام شود، این حرف درست است. اگر ما فضا را به سمت نظارت در یک نهاد بالادستی به جز مجلس ببریم، حریت مجلس از بین خواهد رفت. در اجلاسیه اول که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، یکی از مطالبات جدی ایشان این بود که حریت نمایندگان حفظ شود. پس از فرمایش رهبری شاهد این بودیم که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجدداً اصلاح و تقویت شد و تعداد اعضای آن بیشتر شدند و به بررسیها فضای بیشتری دادیم، در این جهت که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بتواند فضا را شکل دهد و مراقبت کند.
در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با تسامح به پروندهها پرداخته میشود
ضعف این است که ما، افرادی که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب میشوند را خودمان شخصاً انتخاب میکنیم. انتظار این است افرادی که به جلسات میروند، با جدیت بیشتری برخورد و ورود کنند و نظرات شفاف دهند. شاید برخی عزیزان با تسامح فضا را پیش ببرند همچنان که در پروندههای قبلی، اتفاقات تلخی در مجلس رخ داد اما به نوعی در فضای دوستانه حل شده است. به دنبال این هستیم که در هیات نظارت حتماً موارد بیطرفانه برخورد، صحبت و قضاوت شود.
هیات نظارت تعارف نکند، نمایندهای که تهمت زده را به قوهقضائیه معرفی کند
فرض کنید فردی در مجلس یا خارج از صحن تهمتی به فردی میزند که امکان دارد آن فرد وزیر، یک شرکت و یا یک شخص عادی باشد، همچنان که آقای زنگنه وزیر سابق، شکایتی را علیه یکی از نمایندگان در قوه قضائیه ثبت کرده است. قانون میگوید اگر فردی توسط یک نماینده مورد تهمت قرار بگیرد، او مراجعه و شکایت میکند. اگر تهمتی شکل گرفته و خارج از وظایف نمایندگی فضای التهاب آفرین ایجاد شده است، هیات نظارت باید به قاضی مربوطه و قوه قضائیه اعلام کند.
اخیراً یکی از همکاران موضوع تهمتآمیزی را خارج از روال درباره فساد مطرح و فضا را ملتهب کرد. اگر هیات نظارت اعلام نظر کند که او خارج از وظایف نمایندگی چنین حرفی زده و مستند نیست، حتماً قوه قضائیه میتواند برخورد کند.
گروهی در مجلس بهدلیل اینکه فلان مسئول همشهری آنها نیست، فضاسازی میکنند
* اخیراً آقای میرسلیم اعلام کرد وزرایی که در مرز استیضاح هستند با کیف پُر پول به مجلس میآیند و سهمدهی میکنند و میروند. این اظهارات واکنشهای زیادی را در پی داشت. آیا چنین مواردی را مشاهده کردهاید؟
قصد ندارم دوباره به موضوع دامن بزنم چراکه صحبت کردن از یک حرف حاشیهای فضای التهابی ایجاد میکند. به نظر من مواضع اشتباهی است. حداقل من شهادت دلی و قلبی میدهم که این فضا در مجلس وجود ندارد. از نزدیک میبینم اکثریت همکاران عزیز و گرانقدر من از ۴-۵ صبح در حوزه انتخابیه درگیر هستند. هر اندازه جمعیت و وسعت حوزه انتخابیه کمتر شود، فضا سختتر میشود.
مردم انتظارات خاص از نماینده دارند. این مواضع تَلخ بعد از خستگی ناشی از رفتوآمد نمایندگان به حوزه انتخابیه بیان میشود. نماینده هفتهای یک بار ۱۰۰۰ کیلومتر میآید و میرود. این فضاها و اظهارات بیانصافی، تهمتزنی و تخریب است. این قبیل اظهارات قطعاً باعث تخریب نظام میشود. تایید میکنم برخی فضاسازیها توسط گروههای داخلی مجلس در انتساب فلان معاون وزیر یا فلان رئیس نهاد در یک استان یا در انتخاب فلان زیرمجموعه که از گروه ما و همشهریان ما نیست، شکل میگیرد، متاسفانه این فضاها را دیدهام و وجود دارد. هرچند قلیل و اندک است اما این که فضا را به سمت غیرکاری ببریم، حرف اشتباهی است و از این طریق حتماً کلیت را زیر سوال میبریم و کشتی را در جایی سوراخ میکنیم.
* نکته پایانی
بنده بابت فراهم شدن فضای خوب تشکر میکنم. فضای رسانهای در کشور باید باز و همراه با تنوع در حوزههای مختلف باشد. به نظر من وزارت فرهنگ و دستگاهها، فضا را باز کنند تا انحصار در هیچ حوزهای به ویژه در حوزه رسانهای و تولید وجود نداشته باشد و در یک فضای رقابتی، کار باکیفیتتری ارائه شود.