داور جشنواره موسیقی جوان: نوازندگان در قالب گروهنوازی تجربه کسب کنند
داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به حضور نوازندگان فلوت ریکوردر در این رویداد گفت: شرکتکنندگان در جشنواره موسیقی تواناییشان در تکنوازی را نشان میدهند اما اگر بخواهند استعدادشان را در مسیر درست ادامه بدهند باید در قالب گروهنوازی نیز تجربه کسب کنند.

فرهود بیگلربیگی درباره حضور نوازندگان فلوت ریکوردر در جشنواره موسیقی جوان و کیفیت آثار آنان اظهارداشت: این جشنواره تاثیر زیادی در موضوع کشف استعدادهای بالقوه داشته اما پیشنهادی که برای اثرگذاری بیشتر جشنواره موسیقی جوان بر شرکتکنندگان دارم این است که دبیرخانه باید سازوکاری تعیین کند تا برگزیدگان بتوانند در یک گروههایی گردهم بیایند و آثاری را اجرا کنند.
وی افزود: شرکتکنندگان در این جشنواره تواناییشان در تکنوازی را نشان میدهند اما اگر بخواهند استعدادشان را در مسیر درست ادامه بدهند باید در قالب گروهنوازی نیز تجربه کسب کنند. اگر این اتفاق بیفتد استعدادهایی که کشف میشوند در مسیر درستی قرار میگیرند.
بیگلربیگی درباره سطح کیفی شرکتکنندگان جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: سال دومی است که در این جشنواره به عنوان داور حضور دارم و شاید دقیق نتوانم درباره سطح کیفی آثار نظر بدهم اما فکر میکنم اجراها استاندارد نسبتا خوبی دارند و امسال نوازندگان ریکوردر با عزم جدیتر به جشنواره موسیقی جوان آمدند.
این نوازنده و مدرس فلوت ریکوردر با اشاره به اینکه تعداد نوازندگانی که در ردههای سنی مختلف ساز ریکوردر را به عنوان ساز تخصصی دنبال میکنند، کم نیست، اظهارداشت: قطعاتی که برای رپرتوار جشنواره انتخاب شده در سطحی بوده که همه نوازندگان امکان شرکت در این رویداد را نداشتند. آنان نیاز به تلاش بیشتری دارند تا آمادگی بیشتری داشته باشند و بتوانند رپرتواری که معرفی کردیم را اجرا کنند.
وی گفت: سال گذشته رپرتوار سختتری در جشنواره داشتیم، به نحوی که بسیاری از نوازندگان نمیتوانستند شرکت کنند اما امسال مجبور شدیم تا حدودی رپرتوار آسانتری برای شرکتکنندگان درنظر بگیریم. با این وجود همچنان از استانداردی که مدنظرمان بود، فاصله نگرفتیم.
بیگلربیگی خاطرنشان کرد: نمیدانم گرایش به ساز ریکوردر پس از جشنواره موسیقی جوان به لحاظ کمی بیشتر شده یا خیر اما جدیت نوازندگان نسبت به سال گذشته به وضوح تغییر کرده است. جهتگیری بسیاری از شرکتکنندگان جدیتر شده است. آنان تمرین زیادی میکنند و انگیزه دارند تا بتوانند در جشنواره شرکت کنند.
فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان اردیبهشت ماه امسال در چهار بخش اصلی «موسیقی دستگاهی»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک غربی»، «آهنگسازی» و یک بخش ویژه «شناخت و حفظ ردیف» برای سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ منتشر شد.
پس از پایان مهلت فراخوان، در مرحله نخست جشنواره یکهزار و ۶۴۰ نفر شرکت کردند که از این میان ۸۴۰ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۳۵۱ نفر در بخش موسیقی کلاسیک و ۴۴۹ نفر در موسیقی نواحی حضور داشتند، مرحله اول بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از ۱۵ مردادماه امسال با همکاری ۹۲ داور آغاز شد که داوریهای این مرحله تا اوایل شهریور ادامه داشت و از این تعداد بعد از داوری اولیه؛ ۲۱۷ نفر در بخش دستگاهی، ۲۷۲ نفر در بخش نواحی و ۱۱۶ نفر در بخش کلاسیک به مرحله پایانی رسیدند.
در بخش آهنگسازی، ساز ویولن ایرانی و پیانوی ایرانی، رقابتها تکمرحلهای بوده و مقامها در همان مرحله نخست مشخص شد که در اختتامیه جشنواره اعلام میشوند.
مرحله نهایی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به همت انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ تا ۲۶ شهریورماه با حضور جوانان شرکتکننده در بخشهای موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و حفظ ردیف، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک غربی در تالار رودکی برگزار شد.
منبع: ایرنا