EN
به روز شده در
کد خبر: ۳۶۰۷۳

«روایت ایرانی» در پاسداشت ادبیات کهن منتشر شد

دهمین شماره از فصلنامه «روایت ایرانی» با طرح این سوال که «ما میراث‌دار چه هستیم؟» نوشت: لازمه استفاده از ادبیات کهن این است که هم به اندیشه ایرانی در هر زمانی مسلط باشید و هم با ادبیات کهن آشنایی داشته باشید.

«روایت ایرانی» در پاسداشت ادبیات کهن منتشر شد

دهمین شماره از فصلنامه «روایت ایرانی» در پاسداشت ادبیات کهن ایران با مرجان فولادوند، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کهن به گفت وگو نشست و در مطلبی با عنوان «ما میراث‌دار چه هستیم؟» به بررسی این موضوع پرداخت.

در ابتدای این فصلنامه آمده است: دیگر قهرمان به کسی گفته نمی‌شود که زور بازوی قوی داشته باشد و سینه ستبر که از پس لشکری برآید. قهرمانان ادوار بعد، گاه به ظاهر ضعیف الجثه می‌توانند باشند اما باهوش و زیرک و توانمند در برون رفت گرفتاری‌های بزرگ ملی و بین المللی‌اند که سبب نجات جامعه ای بزرگ می‌شوند. دیگر ظاهر و نشانه‌های ظاهری به کنار می‌رود و انسان قهرمان کسی می‌شود که در بین مردم زندگی عادی خودش را دارد اما در بزنگاه‌های مهم، رفتارهای منحصر به فردش که حاصل هوش اجتماعی و بینش الهی بالای اوست، خود را نمایان می‌سازد.

وظیفه نگارندگان و نویسندگان و قلمداران هر سرزمینی نیز، نگارش و به تصویر کشیدن همین رفتارها و کنش‌هاست تا ضمن ارج گذاری رفتار قهرمانانه آن قهرمانان در حافظه تاریخی مردم خویش خوش بنشینند و آن رفتار، در قوالب هنری و ادبی و مردمی برای فرزندانشان روایت شود تا آن نوباوگان آتیه دار، بدان سو به تحسین تربیت شوند.

قصه های کهن و ادبیات داستانی امروز در گفت وگو با احمد تمیم داری، اساطیر و حماسه های ایرانی در گفت وگو با مهرداد بهار زبان شناس و اسطوره شناس ایرانی، اهمیت داستان های حماسی- پهلوانی منثور در تاریخ ادبیات فارسی از عباس محمدیان و میلاد جعفرپور و ارتباط اسطوره ها و ادبیات از علی عباسی استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی از مطالبی است که در این شماره از «روایت ایرانی» منتشر شده است.

در مطلب اهمیت داستان های حماسی- پهلوانی منثور در تاریخ ادبیات فارسی آمده است: جریان داستان های حماسی- پهلوانی در تاریخ ادبیات از قرن ششم به بعد با تقلید از شاهنامه فردوسی و با هدف بیداری هویت ملی در برابر تجاوز بیگانگان شکل گرفت و شناخت این جریان در پایان روند رو به زوال نوع حماسی در قرن ششم بسیار مهم و بایسته است و ضرورتی تحقیقی است.

«جستاری در تبار معنایی واژه داستان» به قلم مجید آقائی، «سمک و سرخ‌کافر؛ برگی از متون کهن» و همچنین «معرفی کتاب های اسطوره و روایت» نوشته صابر امامی، «تاجان» نوشته امیرحسین دارابی، «بازمانده» نوشته امیرحسین روح نیا، «بغض کهنه برنو» نوشته زهرا علیدوستی، «دیونامه» نوشته پرویز براتی و «دیوان دیو» نوشته مهرک علی صابونچی از دیگر مطالبی است که در این شماره به چاپ رسیده است.

فصلنامه «روایت ایرانی» در تداوم اعتلای زبان و ادب فارسی به صاحب امتیازی نشر صاد و سردبیری میرشمس الدین فلاح هاشمی منتشر می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار