اعلامیههای ترحیم، سوژه یک نمایشگاه عکس و اینستالیشن شد
نمایشگاه عکس و اینستالیشن «محو و مرطوب» با آثاری از آزاده شهریاریفر، روز جمعه، 23 خرداد، در گالری شیدایی افتتاح میشود.

این نمایشگاه شامل حدود ۲۲ اثر عکاسی تک نسخه چاپ شده روی آینه و یک چیدمان شامل ۳۹ گوی سرامیکی است.
آزاده شهریاری فر درباره تشکیل این مجموعه آثار توضیح داد: شکلگیری نطفه مجموعه حاضر به ۲۳ سال پیش برمیگردد که من حین پیمودن یک مسیر ثابت، همه روزه شاهد اعلامیههای ترحیم الصاق شده روی دیوارها و مغازهها و تیر چراغ برقها بودم. آنچه بیشتر چشم و ذهن مرا درگیر خود میکرد، مشاهده روند تخریب و امحاء آنها و در نهایت حضور بقایایی محو از آن اعلامیهها بر دیوارها بود که درنتیجه سبب پیدایش یک مجموعه عکس با سوژه اعلامیهها شد. پس از گذشت ۱۰ سال از خلق این مجموعه، به واسطه همکاری در یک پروژه فیلم مستند به عنوان عکاس و فیلمبردار، درباره نسل کشی ارامنه، بمب اتمی هیروشیما و بمب شیمیایی سردشت سفرهایی به ارمنستان، ژاپن و سردشت داشتم. در این سفرها دوباره با مقوله اعلامیهها و تخریب مواجه شدم اما این بار خصوصا با مساله تخریب سنگ قبرها. انگار راه گریزی از ادامه مسیر گذشته و تداوم خلق آن مجموعه نبود. کشاکشی دو طرفه بود میان فراخوانده شدن من از سمت آنها و جلب شدن هر لحظه من به سوی آنها.
این هنرمند درباره انتخاب متریال آینه به عنوان بستر مناسب چاپ عکسهایش بیان کرد: پس از بررسیهای زیاد چاپ عکس روی متریالهای متعدد و دریافت بازخوردهای منحصر به فرد از هر کدام، به ۲ دلیل مشترک در معنا، آینه را انتخاب کردم؛ دلیل نخست اینکه پس از چاپ عکس روی آینه ما نه تنها دیگر قادر به درک و دریافت شفافیت و بازتاب آینه نیستیم بلکه امر امحاء تصویر در آن به وضوح پیداست. دلیل دوم اینکه وقتی که مخاطب روی به روی اثر میایستد با هالهای محو از خود روبهرو میشود که هر دو این موارد دقیقا در راستای اندیشه و نگاه من به مقوله محو شدن هستند.
او که در حوزه ساخت سرامیک نیز به طور حرفهای فعال است در تک اثر چیدمان خود از ۳۹ گوی کروی سرامیکی که روی تک تک آنها تصاویری محو از همان اعلامیهها چاپ شده اند، بهره برده است. برای او کره، نماد زندگی و زیستن است و هوشمندانه تصویر مردگان را روی شییی که برای او نماد زندگی است، تنگاتنگ هم و در همزیستی با یکدیگر نقش میزند. دو امری -مرگ و زندگی- که به نظر شهریاری فر هر دو محو، ناشناخته و مرموز هستند. در همین راستاست که انسانها همواره در رویارویی با مرگ و اعلامیهها در جایگاه ناظر قرار میگیرند و ترجیح میدهند حضور خود را در اعلامیهها حتی در ذهن خود پس بزنند. آنها در این مواجهه به نوعی ناخواستگی درونی در پذیرش مرگ مبتلا میشوند که گویی همواره دیگری را موضوع اعلامیههای ترحیم قلمداد میکنند و نه خود را.
در بخشی از استیتمنت نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «… همیشه آن کس که در چنین عکسهایی غیاب خودش را ضروری میبیند، یک سارق تمام عیار است که نه تنها محکوم به بودن نیست بلکه بیشتر از همیشه خواهان معنایی ثانویه است که تراژدی وسوسه را از معنای بیننده به خوانشی سخت و طاقت فرسا رهنمون کند…»
آزاده شهریاری فر دانش آموخته کارشناسی رشته صنایع دستی از دانشگاه الزهرا و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد است. او از سال ۱۳۸۲ تا کنون در نمایشگاههای گروهی متعددی شرکت داشته است. «محو و مرطوب» اولین نمایشگاه انفرادی او در گالری شیدایی است.
«محو و مرطوب» روز جمعه ۲۳ خرداد ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیدایی گشایش خواهد یافت. علاقه مندان برای تماشای این نمایشگاه میتوانند تا روز جمعه ۶ تیر به گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، روبهروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ مراجعه کنند.
گالری شنبهها تعطیل و در بقیه روزها از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ پذیرای دوستداران هنر است. جمعه ۶ تیر اختتامیه نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود.