۴ هزار کشنده تعیینتکلیف شدند؛ متقاضیان چگونه اقدام کنند؟
چهار هزار دستگاه ناوگان کشنده که به دلیل مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز پشت مرزها بلاتکلیف مانده بودند، با پیگیری سازمان راهداری، وزارت صمت و دستگاههای نظارتی تعیین تکلیف شدند تا گامی در جهت نوسازی برداشته شود.

رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: اواخر سال گذشته حدود چهار هزار دستگاه ناوگان کشنده که در فاصله سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به دلیل نقص در انجام فرایندهای ثبت سفارشی و تخصیص ارز بلاتکلیف مانده و ترخیص نشده بودند، با همکاری سازمان بازرسی، دادستانی تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین تکلیف شدند.
رضا اکبری روز پنجشنبه درباره ناوگان کشنده جادهای انباشت شده در مرزهای کشور، افزود: اگرچه تکلیفی در این زمینه بر عهده این سازمان نیست اما با هدف حمایت از رانندگان و مالکان، اهتمام خود را نسبت به رفع این مشکل به کار بستهایم.
در یک سال اخیر بیش از ۶ هزار دستگاه کامیون کشنده جادهای که ثبت سفارش، خریداری و انتقال آنها توسط شرکتهای فعال در حوزه بازرگانی یا متقاضیان (افراد حقیقی و حقوقی) صورت گرفته است، در محدوده گمرک یا مرز ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان انباشت شدهاند.
وی با اشاره به اینکه عدم اجرای فرایند قانونی و نقص در انجام مراحل و روند ثبت سفارش و تخصیص ارز مانع واردات و ترخیص این ناوگان شده و نارضایتیهایی را در کشور ایجاد کرده است، گفت: همه فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز این ناوگان از طریق ثبت در سامانه تجارت و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت میگیرد.
اکبری گفت: در حالی ناوگان باقیمانده در خارج از مرزهای کشور فاقد سابقه ثبت سفارش هستند که تقاضا و اعمال فشار زیادی مبنی بر تعیین تکلیف آنها به دستگاهها و مسئولان اجرایی کشور وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای به دلیل عدم برقراری توازن در سالهای گذشته و اجرا نشدن فرایند اسقاط ناوگان کشنده فرسوده، بر ضرورت اجرای بند «پ» ماده ۵۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر اسقاط متناظر این ناوگان تأکید دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حالی در روند ثبت سفارش، ورود به گمرک و ترخیص این ناوگان هیچگونه تکلیف و مسئولیتی بر عهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیست، این سازمان با رویکرد حمایت از رانندگان و مالکان، اهتمام خود را با بهرهگیری از راه حلهای قانونی در راستای رفع این مشکل به کار گرفته است.
اکبری با تأکید بر ضرورت تصمیمگیری و اقدام دستگاههای اجرایی ذیربط به منظور حل مشکلات ناوگان کشنده فاقد ثبت سفارش، انجام مراحل قانونی ورود این ناوگان به گمرک و جلوگیری از تملک آنها توسط دولت ترکیه ادامه داد: اگرچه تکلیفی در این زمینه متوجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیست، این سازمان پیشنهاداتی را از سوی وزیر راه و شهرسازی برای حل این مشکل به معاون اول رئیس جمهور ارائه کرده که در حال بررسی و اجرا هستند.
وی خاطرنشان کرد: این سازمان بر اساس وظایف ذاتی که بر عهده دارد، همواره نسبت به حمایت و پاسداری از حقوق رانندگان، مالکان و فعالان صنفی بخش حملونقل جادهای کشور اهتمام ورزیده و پیگیری برای تحقق حقوق آنان را تکلیفی واجب برای خود میداند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از سویی مدیران ارشد دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دغدغهمندی در این خصوص، در حال پیگیری به منظور رفع مشکلات و تحقق نوسازی ناوگان حملونقل کالای کشور هستند
منبع: ایرنا