تغییر قیمت لبنیات کمتر از نرخ تورم رسمی
سخنگوی صنعت لبنیات دو بار تغییر قیمت محصولات لبنی در سال جاری را ناشی از تغییر هزینههای تولید دانست و گفت: بر اساس آمارهای موجود، رشد قیمت لبنیات کمتر از نرخ تورم رسمی بوده است.

باز هم نرخ لبنیات در بازار افزایش یافته است. گزارشها حاکی از آن است که برخی محصولات لبنی بعد از جنگ 12 روزه با رشد قیمت مواجه شده و تا 30 درصد گران شدهاند. این در حالی است که پیش از این و در فروردین ماه سال جاری هم شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی بودیم. آیا این افزایش قیمتها قانونی و بر اساس مصوبات دولت است یا اینکه فعالان صنعت راسا تصمیم گرفتهاند که قیمتها را تغییر دهند؟ دلیل افزایش قیمت چیست؟
افزایش دو مرحلهای هزینهها
محمد فربد، سخنگوی صنعت لبنیات، در گفتوگو با آوش در این رابطه بیان کرد: در سال جاری هزینههای صنعت لبنیات در دو مرحله افزایشی شد. یکی ابتدای سال بود که متاثر از قیمت لوازم بستهبندی، هزینههای دستمزد، هزینههای حمل و نقل، هزینه سوخت و انرژی و هزینه پخش بود. بخشی از افزایش هزینه متاثر از هزینه حمل و نقل و بخشی هم مرتبط با هزینه دستمزد است.
وی ادامه داد: مجموعه این هزینهها چیزی قریب به بیش از 20 درصد هزینههای شرکتهای لبنی را تحت تاثیر قرار میدهد. این شرکتها با توجه به افزایش هزینه حدود 15 درصد افزایش را در قیمت اعمال کردند.
سخنگوی صنعت لبنیات افزود: یک افزایش دیگری متاثر از تاثیر قیمت شیر خام بود. از اول خرداد ماه نرخ جدید شیرخام عملیاتی شده است.
وی گفت: بنا به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی نرخ شیر خام 27.7 درصد افزایش یافت. این افزایش متاثر از تصمیم وزارت جهاد کشاورزی است و ستاد تنظیم بازار این قضیه را نهایی میکند. این میزان افزایش نرخ شیر خام هم حداقل 15 درصد، قیمت تمام شده محصولات لبنی را افزایش میدهد.
فربد توضیح داد: مجموعه تاثیر این دو فاکتور بر قیمت تمام شده محصولات لبنی، فراتر از 30 درصد است اما خوشبختانه شرکتها مراعات میکنند و در بسیاری از موارد و در برخی اقلام افزایش کمتر از 30 درصد را اعمال کردهاند.
وی درباره قانونی بودن این اقدام یادآور شد: ماده 101 برنامه هفتم توسعه، دولتها را از قیمتگذاری محصولات منع میکند، مگر محصولاتی که مستقیما از یارانه ارزی یا ریالی بهرهمند هستند.
سخنگوی صنعت لبنیات اضافه کرد: بر اساس این ماده، فقط کالاهای اساسی که از یارانه مستقیم ارزی و ریالی استفاده میکنند، مشمول قیمتگذاری هستند.
وی افزود: صنعت لبنیات مطلقا از یارانه مستقیم ارزی و ریالی بهرهمند نیست، بنابراین ما موظفیم بر اساس آییننامه قیمتگذاری سازمان حمایت به شماره 2100141 به تاریخ 21 بهمن 1402 که حاوی اصلاحاتی بوده است، نسبت به قیمتگذاری اقدام کنیم.
فربد ادامه داد: شرکتهایی که از این مصوبه استفاده میکنند، موظفند مستندات لازم را در اختیار داشته باشند تا در صورتی که وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از آنها مطالبه کردند، اسناد مثبته را در اختیار سازمان حمایت برای دفاع از قیمتگذاری که شرکتها راسا با مسئولیت خود اعمال میکنند، قرار دهند.
تورم سالیانه 22 درصدی محصولات لبنی
سخنگوی صنعت لبنیات توضیح داد: بر اساس آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، تورم سالیانه محصولات لبنی خوشبختانه 22 درصد بوده است. این رقم معادل دو سوم تورم کشوری است که قریب به 34 درصد به ثبت رسیده است.
وی افزود: بنابراین فکر میکنم از این نظر صنعت لبنیات یکی از معدود صنایعی است که کمتر از نرخ تورم افزایشهای خود را اعمال کرده است.
فربد گفت: عوامل تاثیرگذار بر هزینه تمام شده محصولات لبنی شامل نرخ ارز، مواد بستهبندی، حقوق و دستمزد، هزینه حمل و نقل، قطعات مصرفی، سوخت و انرژی و هزینههای توزیع است. 17.2 درصد غیر از هزینههای پخش، هزینه تولید محصولات لبنی تحت تاثیر عواملی که شمرده شد، افزایش یافته است اما هیچ یک از کارخانهها در این حد افزایش قیمت اعمال نکردند.
وی توضیح داد: قیمت جدید شیر خام از 17 هزار تومان به 23 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشته است که معادل 27.7 درصد افزایش قیمت میشود. این عامل هم حداقل تاثیر 15 درصدی بر قیمت تمام شده محصولات لبنی داشته است.
سخنگوی صنعت لبنیات بیان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی در دو فاز اتفاق افتاده است و محصولاتی هم هست که کمتر از 30 درصد رشد قیمت داشتهاند.