شکایت از تماسهای مزاحم تبلیغاتی فقط با این کد
پس از موج شکایت کاربران از تماسهای تبلیغاتی ضبطشده و پیامکهای مزاحم، وزارت ارتباطات کارگروهی ویژه برای مقابله با این تخلفات تشکیل داده است. بر اساس تازهترین گزارشها، میزان تماسهای تبلیغاتی بهطور محسوس کاهش یافته و شهروندان میتوانند از طریق سامانه ۱۹۵ یا با شمارهگیری کد #۸۰۰* شکایت کنند تا شمارههای متخلف شناسایی و مسدود شوند.

پاییز ۱۴۰۲، سازمان تنظیم مقررات با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات صوت تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد.
اپراتورها طبق ماده ۲ مصوبه موظف شدهاند سامانه تشخیص تماسهای مزاحم صوتی راهاندازی کنند و از مسیریابی این تماسها در شبکه خود جلوگیری نمایند.
وزیر ارتباطات، سید ستار هاشمی، در حاشیه هیئت دولت گفت: «بررسیها نشان میدهد تماسهای تبلیغاتی به شکل قابل توجهی کم شده است.»
رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز از استفاده ابزارهای هوش مصنوعی برای کشف و ریشهکردن تماسهای تبلیغاتی خبر داد.
با این حال کاربران هنوز در برخی ساعتهای شبانه یا روزهای تعطیل از تماسهای تبلیغاتی ضبطشده گلایه دارند.
راه عملی شکایت
مراجعه به سامانه ۱۹۵ در نشانی 195.cra.ir برای ثبت شکایت پیامکی یا صوتی.
تماس با شماره گویای ۱۹۵ برای اعلام تخلف اپراتور یا شماره مزاحم.
استفاده از کد دستوری #۸۰۰* در تلفن همراه برای مسدود کردن پیامکهای تبلیغاتی.
مراجعه به منوی «مدیریت پیامکهای تبلیغاتی» در اپلیکیشن اپراتورهای همراه برای فعال یا غیرفعالسازی پیامکهای تجاری.
ریشه مشکل: انفجار تبلیغات تلفنی ناشی از افزایش فروش خدمات ارزش افزوده و نبود سامانه غربال تماسها تا اواخر ۱۴۰۲ بود.
اقدام قانونی: وزارت ارتباطات با دستور مستقیم وزیر، مصوبه ممنوعیت تماس صوتی تبلیغاتی را ابلاغ و سامانههای هوش مصنوعی مانیتورینگ را فعال کرد.
آمار شکایات: شکایات مردمی در سامانه ۱۹۵ از مهر ۱۴۰۳ تا مهر ۱۴۰۴ حدود ۲۸٪ کاهش یافته و منحنی آنها روند نزولی دارد.
چالش پابرجا: بخشی از تماسها از شمارههای ثابت یا مراکز تلفنی خصوصی انجام میشود که هنوز در محدوده شناسایی هوشمند قرار نگرفتهاند.