به روز شده در
کد خبر: ۳۳۴۸۹

واکنش‌ها به توقیف برنامه کارناوال

توقیف برنامه «کارناوال» رامبد جوان واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

واکنش‌ها به توقیف برنامه کارناوال

«کارناوال» در چهار قسمت ابتدایی با نمایش اجراهایی قدرتمند در زمینه نمایش و موسیقی، باعث شد بسیاری از مخاطبان پس از مدت‌ها تماشای تئاتر و موسیقی را روی صحنه تجربه کنند؛ مخاطبانی که شاید به خاطر بالا بودن قیمت بلیت نمایش و کنسرت، مدت‌هاست گذرشان به این مکان‌های فرهنگی نرسیده است. وقتی گروهی با این حسن نیت و با این قدرت کار فرهنگی ارائه می‌کنند چرا باید انقدر راحت جلوی آن‌ها را گرفت؟

 

 در این زمینه نوشت: به نظر می‌رسد توقیف یک اثر، آنهم در قدم‌های ابتدایی به یکی از اصول ثابت ساترا تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند محصول مورد نظر یک سریال تاریخی باشد یا رئالیتی‌شوی سرگرم‌کننده و خوش‌ساخت؛ همین که اثری توجه مخاطبان را به خودش جلب می‌کند، ساترا حکمی بر توقیف آن می‌دهد.

حالا هم نوبت به رئالیتی «کارناوال» رسیده است؛ اثری که در چهار قسمت ابتدایی علاوه بر سرگرم‌کننده بودن و ایجاد هیجان آنهم در روزهای ملتهب پس از جنگ تحمیلی، مخاطبان را با تئاتر و کنسرت آشتی داده و بعد از مدت‌ها آثاری قدرتمند در این دو عرصه به نمایش گذاشته است. در چهار قسمت ابتدایی «کارناوال»، ممیزی‌هایی را درباره برخی اجراها شاهد بودیم اما مسئله توقیف آنهم درباره چنین برنامه‌ای عجیب است. 

۱) این اواخر بازار توقیف سریال‌های شبکه نمایش خانگی توسط ساترا به شدت داغ شده است. از «جوکر» و «زخم کاری» گرفته تا «تاسیان» و «سووشون» و … هربار پس از مدت کوتاهی از انتشار، انگ توقیف به پیشانی اثر می‌خورد و بعد از مدتی کوتاه، ساترا باالاخره رضایت می‌دهد و اثر مورد نظر به چرخه باز می‌گردد. هنوز معلوم نیست این برچسب توقیف از کجا می‌آید. 

۲) جدای از اینکه توقیف یک اثر، چه آسیبی به عوامل آن وارد می‌کند، توهینی آشکارا به مخاطبان آن هم هست. مخاطبان هفته سر یک ساعت مشخص منتظر تماشای قسمت جدید یک سریال یا رئالیتی می‌ماند و چرا باید لحظه آخر متوجه شوند خبری از برنامه مورد علاقه‌شان نیست؟ مسئله مهم‌تر اینکه هر مخاطب با علم به اینکه قرار است در یک ماه، چهار قسمت از یک سریال یا رئالیتی‌شو را در یک پلتفرم تماشا کند، اقدام به خرید شارژ می‌کند. وقتی اثری توقیف می‌شود، عملا به مخاطبان آن ضرر مالی هم می‌رسد. شاید آن‌ها فقط برای تماشای این محصول شارژ خریده باشند و علاقه‌ای به تماشای سایر محصولات آن پلتفرم نداشته باشند. چرا باید نصف پولشان را الکی دور بریزند؟ 

۳) ساترا پیش از انتشار یک سریال یا رئالیتی در جریان محتوای آن قرار دارد. ممیزی‌های صورت گرفته روی چند اجرای «کارناوال» کاملا این مسئله را روشن می‌کند که بدون نظارت منتشر نشده است. پس در این صورت، چه لزومی برای توقیف کامل آن وجود دارد؟ بهرحال ما به عنوان مخاطب یک اثر، باید آن را پس از گذشتن از صافی‌های مختلف تماشا کنیم و چاره‌ای هم جز این نداریم، دست کم اجازه بدهید همین اثر بیرون آمده از صافی را سر موعد مقرر ببینیم.

درباره اثری مثل «کارناوال»، رقابت میان گروه‌های مختلف حرف اول را می‌زند و در مسئله رقابت، انتشار یک اثر در زمان مشخص اهمیت زیادی دارد. با وقفه طولانی میان اجراها، مخاطبان، جزئیات خیلی از اجراها را از یاد می‌برند و نمی‌توانند مقایسه درستی با سایر رقابت‌های هر گروه داشته باشند. 

 

۴) «کارناوال» در چهار قسمت ابتدایی با نمایش اجراهایی قدرتمند در زمینه نمایش و موسیقی، باعث شد بسیاری از مخاطبان پس از مدت‌ها تماشای تئاتر و موسیقی را روی صحنه تجربه کنند؛ مخاطبانی که شاید به خاطر بالا بودن قیمت بلیت نمایش و کنسرت، مدت‌هاست گذرشان به این مکان‌های فرهنگی نرسیده است. وقتی گروهی با این حسن نیت و با این قدرت کار فرهنگی ارائه می‌کنند چرا باید انقدر راحت جلوی آن‌ها را گرفت؟ 

۵) هنوز مشخص نیست علت توقیف «کارناوال» وعدم انتشار قسمت پنجم آن در روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه چه بوده است. بعضی‌ها از حضور گروه موسیقی «بروبکس» در این قسمت صحبت به میان می‌آورند و بعضی دیگر از ممیزی بالایی که به یکی از اجراها وارد شده است.

بهرحال تیم «کارناوال» اعلام کرده‌اند به دلیل برخی مشکلات و مسائل، قسمت جدید برنامه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۵ و ۱۶ مرداد منتشر نمی‌شود. هفته آینده هم که مصادف است با اربعین حسینی و طبیعتا امکان انتشار قسمت جدید «کارناوال» در روزهای ۲۲ و ۲۳ مرداد وجود ندارد. با این اوصاف در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، انتشار آن به ۲۹ مرداد موکول خواهد شد. با این حال کماکان این سوال مطرح است که چرا ساترا باید هربار مقابل هر اثری سنگ بیندازد و به اسم نداشتن مجوز جلوی انتشار یک اثر را بگیرد؟ 

منبع: فرارو

ارسال نظر

آخرین اخبار