انیمیشنی که خبر از آینده داد
انیمیشن فرمانروای آب درباره درگیری ایران با دشمنانش است و قرار است در اپلیکیشن شاد منتشر شود.

کارگردان «فرمانروای آب» با بیان اینکه این انیمیشن با وجود گذشت یک دهه از تولیدش همچنان موضوعش تازه و به روز است، تاکید کرد: این انیمیشن که سال ۹۲ ساخته شد، به طرز عجیبی وقایع سیاسی امروز ایران و حتی جنگ ۱۲ روزه اخیر را پیشبینی کرده بود و از این منظر به نظرم نه تنها این اثر کهنه نشده است بلکه کاملا با شرایط امروز کشور همخوانی دارد.
مجید اسماعیلی -نویسنده و کارگردان انیمیشن «فرمانروای آب»- درباره ویژگیهای این اثر و دلایل تأخیر در اکران آن توضیحاتی ارائه داد.
اسماعیلی با اشاره به زمان تولید این انیمیشن گفت: ما از سال ۹۲ درگیر این اثر بودیم. اولین نمایش آن در جشنواره فجر سال ۹۵ انجام شد و مراحل پایانی مثل صداگذاری و موسیقی در سال ۹۷ تکمیل شد. اما جریان پخش و توزیع در کشور تابع شرایط خاصی است که باید در جای خودش بررسی شود.
او افزود: موضوع این اثر بهگونهای است که گویی از زمان خودش جلوتر بود. یکی از مدیران ارشد سینمایی کشور پس از دیدن فیلم در سالهای گذشته گفت: «این فیلم برای زمان فعلی نیست، متعلق به دهه بعد است». حتی برخی دوستان اخیراً پس از تماشای آن معتقدند وقایع آینده ایران را پیشبینی کردهایم.
کارگردان «فرمانروای آب» با اشاره به فناوریهای قدیمی بهکاررفته در این اثر توضیح داد: موشن کپچر این انیمیشن را سال ۹۲ با همکاری هنرمندانی مثل پوریا پورسرخ، میرطاهر مظلومی، مینو صالحی، امیر کربلاییزاده و… انجام دادیم. هرچند با پیشرفت هوش مصنوعی و تکنولوژی، مقایسه کیفیت فنی با امروز ممکن نیست، اما مضمون و فرم اثر همچنان جذاب و تازه است.
وی تأکید کرد: توجه به معماری اسلامی، نشانهشناسی و لوکیشنهای متنوع باعث شده این کار پس از سالها احساس کهنگی به مخاطب ندهد. اگر به مخاطب نگوییم این اثر مربوط به ۱۰-۱۲ سال پیش است، شاید باور نکند.
اسماعیلی درباره دلایل تأخیر در اکران گفت: بخشی از این تأخیر به دلیل کرونا بود. اما اکنون فرصتی پیش آمده و باید از آن استفاده کنیم. اگرچه زمان اکران (محرم و اربعین) ممکن است ایدهآل نباشد، اما محتوای اثر با این فضای معنوی همخوانی دارد.
او به بازخورد مثبت مخاطبان اشاره کرد و گفت: در نمایشهای خصوصی اخیر با جمعیتهای مختلف، از مردم عادی تا مدیران ارشد، همه از حس معنوی، غرور ملی و پیامهای اثر استقبال کردند. هیچکس با حال بد سالن را ترک نکرد. این تأثیر محتوای مهدوی دارد که با عشق به امام عصر(عج) گره خورده است.
در پاسخ به سوال درباره ارتباط موضوعات سیاسی و مهدویت در انیمیشن، اسماعیلی گفت: داستان در بستر یک درگیری سیاسی بین ایران و دشمنانش (آمریکا و اسرائیل) روایت میشود، اما امدادهای غیبی و نگاه تربیتی پدر و پسری، محور اصلی است. در نگاه تشیع، تفکیکی بین سیاست و معنویت نیست. اگر امام زمان(عج) را بدون توجه به مسائل روز تعریف کنیم، به انحراف کشیده میشود.
او ادامه داد: این اثر علاوه بر جنبه سرگرمی، دارای بار تربیتی و ملی است و رابطه پدر و پسری را محور اصلی خود قرار داده است؛ رابطهای که نشاندهنده اهمیت تربیت صحیح و نگرشهای معنوی در شکلگیری شخصیت نسل آینده است.
کارگردان «فرمانروای آب» از برنامهریزی برای اکران آنلاین در پلتفرمهایی مثل «شبکه شاد» و همکاری با آموزش و پرورش خبر داد و افزود: هدف اول ما اکران سینمایی و سپس اکران آنلاین است، البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان و دیگر نهادها حمایت میکنند تا اثر به مخاطبان کودک و نوجوان برسد. در نهایت هم پس از اکران سینمایی، نسخه تلویزیونی نیز پخش خواهد شد.
اسماعیلی با بیان اینکه خانوادهها باید از آثار تربیتی حمایت کنند، گفت: سینما در کنار نهادهای آموزشی، برای تربیت نسل آینده حیاتی است. اگر مردم از حق رأی رسانهای خود استفاده نکنند، سینما به سمتی میرود که نماینده ذائقه اکثریت نیست. تولیدات انیمیشن میتواند ابزار قدرتمندی برای آموزش مفاهیم ملی و دینی باشد، اما متأسفانه این ظرفیت در کشور جدی گرفته نشده است.
کارگردان «فرمانروای آب» ابراز امیدواری کرد که با استمرار تولید چنین آثاری و حمایتهای مردمی و نهادی، شاهد توسعه بیشتر آثار ملی و تربیتی در سینمای کودک و نوجوان ایران باشیم.
او در پایان از نوشتن قسمت دوم «فرمانروای آب» خبر داد و گفت: فیلمنامه این قسمت را ۵-۶ سال پیش نوشتم، اما اکنون که آن را مرور میکنم، گویی دقیقاً به جنگ ۱۲ روزه اخیر اشاره دارد. امیدوارم با استقبال از قسمت اول، بتوانیم این اثر را در بخش دوم نیز تولید کنیم.
منبع: ایسنا