از درگیری لفظی تا عذرخواهی مقابل دوربین؛ ماجرای جنجالی معاون وزیر بهداشت با خانم خبرنگار
در نشست خبری زنده معاون وزیر بهداشت، لحظاتی جنجالی رقم خورد که واکنشهای زیادی در رسانهها و شبکههای اجتماعی به دنبال داشت.

نشستی که قرار بود محلی برای گفتوگو و اطلاعرسانی در زمینهی هفته سلامت روان و پویش سلامت دهان و دندان باشد، به دلیل یک برخورد تند به حاشیه رفت.
در بخشی از این نشست، وقتی یکی از خبرنگاران رسانهی رکنا پرسشی درباره نحوهی تشخیص خبرنگاران واقعی از «خبرنگارنماها» مطرح کرد، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در واکنشی تند گفت:
«آخه تو کی هستی که من بخوام جواب تو رو بدم یا ندم؟!»
این پاسخ باعث واکنش حاضران در سالن و انتشار گستردهی فیلم لحظهی درگیری در فضای مجازی شد.
در ویدئوی منتشرشده، رئیسی پیش از این جمله میگوید:
«خبرنگار را از یک خبرنگارنما چطور تشخیص بدهیم؟ این علم است.»
و در پاسخ به پرسش خبرنگار که میپرسد «منظور خاصی از این جمله دارید؟»، بحثی کوتاه اما پرتنش میان دو طرف شکل میگیرد.
حتی در بخشی از این جدال لفظی معاون وزیر بهداشت خطاب به خبرنگار: یه الف بچه حرف مفت میزنه!
واکنشها به ماجرا
انتشار این فیلم بازتاب گستردهای در رسانهها و میان کاربران شبکههای اجتماعی داشت. بسیاری از کاربران رفتار معاون وزیر را غیرقابلقبول و در تضاد با شأن مدیریتی و اخلاقی دانستند.
عذرخواهی شورای اطلاعرسانی دولت
پس از بالا گرفتن واکنشها، شهابالدین طباطبایی، عضو شورای اطلاعرسانی دولت، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
«بهعنوان عضوی از جامعه رسانهای کشور اعتراض شدیدم را نسبت به برخورد معاون وزیر بهداشت با سرکارخانم زهرا علیهاشمی، خبرنگار رکنا اعلام میکنم.
بهعنوان عضو شورای اطلاعرسانی دولت تا عذرخواهی و توضیح جناب آقای علیرضا رئیسی از خانم علیهاشمی، عذرخواهی میکنم.»
او رفتار رئیسی را «ناپسند» توصیف کرد و خواستار توضیح رسمی و عذرخواهی از خبرنگار شد.
واکنش رسانه رکنا
در واکنش به این برخورد، سردبیر رکنا با انتشار یادداشتی تند خطاب به معاون وزیر بهداشت نوشت:
«ادب، نشانهی بلوغ است؛ چه در خانه، چه در اداره، چه در وزارتخانه.
بیادبی در قدرت، نه نشانهی اقتدار، که نشانهی ترس است؛ ترس از پاسخ نداشتن و ترس از مواجهه با واقعیت.
رسانه دشمن نیست، آینه است. آینه اگر تصویر را نپسندیدید، نشکنیدش؛ خود را اصلاح کنید.
بیاحترامی به رسانه، زخمی است بر صورت اعتماد عمومی.
آقای رئیسی! واژههایی چون “الفبچه” و “عوضی” که شما خطاب به خبرنگار رکنا به کار بردید، در شأن یک مقام مسئول نیست.
کمی به خودتان تلنگر بزنید؛ شاید نیاز به بازنگری اخلاقی و رفتاری دارید.»
مطهره حیدری، سردبیر «خبرهای فوری مهم»، در واکنش به نوع بیان و رفتار معاون وزیر با خبرنگاران نوشت:
«نشست خبری معاون وزیر بهداشت با موضوع سلامت روان، که باید عرصه گفتوگوی شفاف و پاسخگویی به افکار عمومی باشد، متأسفانه به صحنه بیاحترامی به خبرنگاران تبدیل شد، تا جایی که نشان داد معاونِ وزیر خود در ابتدا از سلامت روان برخوردار نیست!
اظهاراتی از جنس “یه الفبچه حرف مفت میزنه” یا “آخه تو کی هستی؟” نه در شأن مقام دولتی است و نه در شأن وزارتخانهای که با سلامت مردم سروکار دارد.
خبرنگار، صدای جامعه است؛ نماینده مردمی که میپرسند، مطالبه میکنند و حق دانستن دارند. اگر پرسشگری نباشد، پاسخگویی هم بیمعنا میشود.
از وزارت بهداشت انتظار میرود در برابر چنین رفتارهایی سکوت نکند؛ زیرا بیاحترامی به خبرنگاران، بیاحترامی به مردم و در نهایت به شأن وزارتخانه است.
همچنین از وزیر بهداشت صریحاً درخواست داریم در انتخاب معاون خود بازنگری و افرادی را برگزینند که در قامت این مسئولیت باشند، نه در سایه عنوان آن؛ کسانی که وقتی در جایگاه پاسخگویی مینشینند، بدانند قدرت یعنی احترام.»
واکنش دیگر اهالی رسانه
عذرخواهی رسمی علیرضا رئیسی
ساعاتی بعد، علیرضا رئیسی با انتشار یک ویدئوی عذرخواهی به حاشیههای ایجادشده واکنش نشان داد و گفت: «من ارتباط خیلی خوبی با خبرنگاران دارم و همیشه از آنها به عنوان قشر زحمتکش و مؤثر در ارتقای سواد سلامت مردم تقدیر کردهام.
یک سوءتفاهم ایجاد شد چون دو تا سوال با هم قاطی شده بود. از نظر من اتفاق خاصی نبود، ولی دیدم که شاید لازم باشد توضیح بدهم.قصد من بیاحترامی به هیچ خبرنگاری نبود. اگر خدای نکرده به کسی برخورده، عذرخواهی میکنم.»
ماجرای درگیری لفظی معاون وزیر بهداشت با یک خبرنگار بار دیگر بحث رابطه میان مسئولان و رسانهها را به صدر توجه افکار عمومی آورد. در حالی که بسیاری از فعالان رسانهای تأکید کردند که برخورد تند با خبرنگاران به زیان شفافیت و پاسخگویی است، برخی دیگر معتقدند سوءتفاهم و فضای پرتنش نشست باعث شدت گرفتن ماجرا شده است.با وجود عذرخواهی رسمی، این رویداد به یادآوری این نکته انجامید که احترام متقابل میان مسئولان و رسانهها، پیششرط اعتماد عمومی و سلامت گفتوگو در جامعه است.