اجناس تقلبی خطرآفرین بازار را به هم ریخت
تجارت کالاهای تقلبی همچنان تهدیدی بزرگ علیه اقتصادها، مصرفکنندگان و زنجیره تامین و تولید و یکپارچگی تجارت بینالمللی را در معرض خطر قرار داده است.

روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت:
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می گویدچین منبع اصلی تولید کالاهای تقلبی است و ۴۵ درصد اجناس تقلبی توقیفی را محصولات چینی تشکیل میدهد
در تازهترین گزارش مشترک سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (OECD–EUIPO)، کالاهای تقلبی حدود ۴۶۷ میلیارد دلار از تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۱ میلادی تشکیل دادند. از سال ۲۰۲۱ تاکنون همچنان همان الگوها و مخاطرات، نیروی محرکه تجارت کالاهای فیک در سطح جهان محسوب میشوند.
چهارمین تحقیق مشترک این دو نهاد، تصویری موشکافانه از تجارت کالاهای تقلبی در جهان ارائه داده و راهنمایی عملی برای سیاستگذاران به منظور صیانت از مصرفکننده، حمایت از کسبوکارهای قانونی و حفظ یکپارچگی تجارت بینالمللی عرضه میکند.
براساس این گزارش، صنعت پوشاک، کفش و کالاهای چرمی همچنان در بین بخشهایی هستند که بیشتر از سایر حوزهها تحت تاثیر این پدیده قرار دارند و در مجموع ۶۲ درصد کالاهای تقلبی توقیفشده را تشکیل میدهند.
در عین حال، در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که جاعلان در حال تسری فعالیت خود به بخشهای دیگر بوده و تقریبا به تمام جنبههای زندگی روزمره دسترسی پیدا کردهاند.
اجناس تقلبی خطرآفرین شامل قطعات خودرو، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباببازی و مواد غذایی به طور روزافزونی رو به گسترش هستند و مخاطراتی جدی را برای سلامت و امنیت مصرفکننده ایجاد
میکنند.
به گزارش ایرنا، ماتیوس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ( OECD) دراینباره می گوید: تجارت غیرقانونی امنیت عمومی را تهدید کرده، حق مالکیت معنوی را تحتالشعاع قرار داده و رشد اقتصادی را با مانع روبهرو میکند. مخاطرات ناشی از این تجارت نیز به دلیل بهرهگیری جاعلان از فناوری و تکنیکهای نوین با هدف اجتناب از شناسایی شدن، رو به افزایش است.
به گفته وی، نظارت و رصد دائمی OECDبر کالاهای تقلبی در تجارت جهان، از لزوم بهرهگیری ابزار نوین و تقویت همکاری و اشتراکگذاری اطلاعاتی حکایت دارد.
طبق این گزارش، گرچه چین منبع اصلی کالاهای تقلبی محسوب میشود و ۴۵ درصد مجموع اجناس توقیفی در سال ۲۰۲۱ را تشکیل میدهد اما سایر کشورهای آسیایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز در تجارت کالاهای تقلبی نقشآفرینی دارند.
در این گزارش همچنین چگونگی تحول مسیرهای تجاری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تولیدکنندگان کالاهای تقلبی به طور روزافزون در حال استفاده از گذرگاههای آبی بینالمللی و اتخاذ راهبردهای «بومیسازی» هستند و قطعات مونتاژنشده را به محلی نزدیکتر به بازار مقصد منتقل میکنند و این راهبرد، شناسایی کالاهای تقلبی را بیش از پیش پیچیده میکند.
سازندگان کالاهای تقلبی در تولید سریع نسخه فِیک محصولات پرطرفدار، تبلیغات برخط و بهرهگیری از روشهای انتقال با احتمال نظارت کمتر، بسیار زیرک هستند. طبق دادهها، حدود ۶۵ درصد اجناس و کشفیات را بستههای پستی کوچک تشکیل میدهند و این بدان معناست که تولیدکنندگان کالاهای تقلبی برای توزیع محصولاتشان، تمایل بیشتری دارند تا از کانالهایی استفاده کنند که سرعت بالاتر و دردسر و خطر بازرسی کمتری دارند.
این گزارش به منظور مقابله با این تهدید جهانی، خواستار نظارت دائمی و پاسخ هماهنگتر شده است که از جمله آنها میتوان به اشتراکگذاری زنده اطلاعات بین گمرکات، واحدهای اطلاعاتی مالی و مقامات ناظر بر بازار اشاره کرد.
همکاری قویتر و تبادل بهترین روشها میان واسطههای تجاری، خدمات پستی و حمل و نقل، مناطق آزاد تجاری و شرکتهای لجستیکی، نقشی اساسی را در ممانعت از سوءاستفاده از شبکههای این واسطههای تجاری ایفا میکنند.
ایران و بازارگسترده کالاهای تقلبی
دراین باره متاسفانه باید گفت ایران نیزمحل عرضه طیف گسترده ای از کالاهای تقلبی است که امنیت عمومی وحقوق مردم را تهدیدمی کند. در واقع به خاطر تحریم ها و وارد نشدن قانونی بسیاری از کالاهای مصرفی، شمار زیادی از کالاها که برخی از آنها به امنیت مالی وجانی مردم وابسته اند، هم به صورت قاچاق از کشورهایی چون چین به کشور وارد می شوند وهم در داخل کشور تولید شده وبا بسته بندی اغواکننده وبه نام جنس اصل به مردم فروخته شده وآنها را با چالش های مختلفی مواجه می کنند.
لوازم خانگی، لوازم آرایشی وبهداشتی، لوازم یدکی خودرو،پوشاک، مواد غذایی وشوینده ها، عطر وادکلن، قطعات یدکی ماشین آلات صنعتی، روغن های صنعتی،تلفن همراه ورایانه ها ومانند آن، برخی از این اقلام راتشکیل می دهند.
دراین میان موضوع لوازم یدکی تقلبی خودرو بارها مورد توجه قرارگرفته وعلی رغم ضررهای مختلفی که مردم از این حیث دیده اند،هنوز به طور وسیعی دربازار وجوددارند.
درواقع ،بهکارگیری قطعات تقلبی و بیکیفیت ارزان قیمت کیفیت در خودروها سبب شده تا سهم تلفات انسانی در تصادفات جادهای رو به افزایش باشد؛ معضلی که به گفته کارشناسان رفع آن نیازمند رصد دقیق بازار از سوی متولیان است تا قطعات بیشناسنامه به صاحبان خودرو عرضه نشود.
لوازم یدکی و قطعات خودرو نقش بسزایی در ایمنی و عمر مفید خودرو دارد و در صورتی که از قطعات بیکیفیت استفاده شود، به خرابیهای ناگهانی در هنگام رانندگی منجر شده و برای راننده و سرنشینان حادثه ایجاد کند.
تولید قطعات زیر پلهای و تقلبی مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد شده است و همچنین وجود قطعات بیکیفیت، تقلبی و قاچاق در بازار زیاد شده و حتی گاهی به خاطر ارزان قیمت بودن باعث جذب مردم شده است.
دقت در خرید قطعات و لوازم یدکی از مراکز معتبر و پیگیری کدهای رهگیری یکی از راهکارهای افزایش ایمنی در خودروهاست تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
قطعاتی مانند لنت ترمز، فیلتر هوا، شمعها، تسمه تایم و سیستم تعلیق، نقش مهمی در ایمنی و کارکرد خودرو دارند از این رو باید مراقبت کرد تا قطعات بیکیفیت باعث کاهش کارایی موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی خرابی سایر بخشهای خودرو نشود.
گاهی متاسفانه به خاطر اینکه لوازم یدکی از جمله لنت ترمز نامرغوب روی خودرو نصب شده است منجر میشود تا راننده در شرایط اضطراری نتواند خودرو را بهموقع متوقف کند، یا لاستیکهای تقلبی در سرعتهای بالا دچار ترکیدگی شوند یا اینکه فیلترهای روغن و هوا اگر کیفیت پایینی داشته باشند، به موتور آسیب زده و موجب از کار افتادگی خودرو در حین حرکت شوند.
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرودراین باره می گوید: لوازم یدکی غیر استاندارد نیز نقش مهمی در تصادفات جادهای دارد اکنون شاهد وجود قطعات غیر استاندارد در بازار به خاطر قیمت پایین هستیم.
وی ادامه می دهد: بارها قطعات و لوازم یدکی بیشناسنامه و بیهویت را دیدهایم و حتی تعمیرکاران نیز انتخاب قطعات اصل و بی اصالت را به انتخاب رانندگان میگذارند که به خاطر ارزان قیمت بودن، استقبال از قطعات بیکیفیت بیشتر است.
این مقام صنفی تصریح می کند : هیچ نظارت کیفی روی بسیاری از قطعات وارداتی که به صورت قاچاق و یا از مبادی رسمی از چین و هند وارد می شود، نیست و مشمول استاندارد اجباری نمیشوند.
محبی نژاد با تاکید بر اینکه این قطعات حتی از کالاهای ایرانی فاقد استاندارد نیز بیکیفیتتر هستند، میگوید: گاهی قطعات بیکیفیت توسط قطعهسازان زیرپلهای و بیشناسنامه تولید میشود و واحدهای صنفی که وزارت صنعت نظارتی روی آنها ندارد، آن را عرضه میکنند؛ از سوی دیگر مردم نیز به خاطر قدرت خرید پایین، به این قطعات تن میدهند تا خودرو متوقف نشود.
وی تاکید میکند: افرادی که اقدام به خرید لوازم یدکی و قطعات ارزانقیمت میکنند با جان و مال خود بازی میکنند؛ کسی که حاضر شود خودرو را در به هر قیمتی سرپا نگه دارد منجر به بروز حوادث میشود.
محبی نژاد می افزاید : مردم باید دقت کنند تا کیفیت را قربانی ارزانقیمت بودن قطعات نکنند، هر قدر ایمنی خودرو بالاتر باشد خسارت کمتری به خودرو و سرنشینان وارد میشود.
علیرضا نیکآیین ، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران نیزدراین باره اظهار می کند:در بازار انواع مختلف قطعات بیکیفیت وجود دارد که به قدری ماهرانه بسته بندی شده است که قابل تشخیص از کالای با کیفیت نیست.