به روز شده در
کد خبر: ۱۲۵۰۲

صندلی‌های ریاست مجلس را چه کسانی در دست می‌گیرند

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای تقویت هیأت‌رئیسه، استفاده از تمام ظرفیت‌های فکری و سیاسی موجود در مجلس است. حضور نمایندگانی از طیف‌های مختلف سیاسی نه‌تنها به افزایش کارآمدی کمک می‌کند

آرمان امروز

 روزنامه آرمان امروز در گزارشی نوشت:

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای تقویت هیأت‌رئیسه، استفاده از تمام ظرفیت‌های فکری و سیاسی موجود در مجلس است. حضور نمایندگانی از طیف‌های مختلف سیاسی نه‌تنها به افزایش کارآمدی کمک می‌کند، بلکه به تقویت وحدت درون‌ساختاری مجلس نیز منجر خواهد شد. پرهیز از تک‌صدایی و فرصت دادن به جریان‌های فکری متنوع، می‌تواند صدای مناطق، اقوام، زنان و گروه‌های کمتر دیده‌شده را به درون رأس هرم تقنینی کشور برساند.
برخی نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که حضور بانوان در هیأت‌رئیسه باید بر اساس شایستگی و توانمندی آن‌ها ارزیابی شود نه صرفاً از سر سهمیه‌بندی یا نگاه جنسیتی. به گفته یکی از نمایندگان، «اگر هر سه عضو اصلی هیأت‌رئیسه از میان بانوان انتخاب شوند و دارای صلاحیت باشند، این مسئله نه‌تنها مشکل‌ساز نیست بلکه نشانه رشد و بلوغ سیاسی در کشور است. اما اصل اساسی آن است که انتخاب افراد صرفاً براساس قابلیت، درایت و تجربه باشد؛ چرا که مدیریت مجلس، مسئولیتی سنگین و حساس است و نباید قربانی ملاحظات سیاسی یا شعاری شود.»
محمد صادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی به روزنامه آرمان امروز گفت: به‌نظر من حضور بانوان در هیأت‌رئیسه مجلس هیچ اشکالی ندارد؛ اتفاقاً این حضور می‌تواند مثبت و مفید هم باشد. با این حال، به‌ویژه در بخش‌هایی چون ریاست و نواب‌رئیس مجلس، باید انتخاب افراد براساس شایستگی، توانایی، تجربه و درایت لازم برای اداره مجلس صورت گیرد. چرا که مدیریت مجلس، مسئولیتی بسیار حساس و تأثیرگذار است. بنابراین، در این جایگاه نباید نگاه سهمیه‌ای داشت یا صرفاً به جنسیت افراد توجه کرد؛ بلکه باید ملاک اصلی، شایستگی و قابلیت‌ مدیریتی باشد. اگر سه نفر از اعضای هیأت‌رئیسه از میان بانوان انتخاب شوند و از صلاحیت کافی برخوردار باشند، این امر نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه کاملاً پذیرفتنی است. مسئله مهم، توانمندی و کسب رأی لازم برای انتخاب است، نه این‌که فرد صرفاً به دلیل زن بودن یا مرد بودن وارد ترکیب هیأت‌رئیسه شود.
وی ادامه داد: به‌نظر من، همین حالا هم اکثریت نمایندگان مجلس همراهی خاصی با دولت ندارند، به‌جز تعداد معدودی. بسیاری از نمایندگانی که اصولاً در قبال دولت‌ها گارد خاصی نداشته‌اند، با این دولت نیز موضع‌گیری تند و تقابلی نداشته‌اند. با این حال، آن جریان سیاسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری در موضع مخالفت با دولت قرار داشت، پس از انتخابات نیز همان مسیر تقابلی را ادامه داده است. بنابراین، ترکیب هیأت‌رئیسه جدید نیز به‌احتمال زیاد تغییری در این روند کلی ایجاد نخواهد کرد و مخالفت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت. در نتیجه، ظرفیت تقابل مجلس با دولت، بیش‌تر از وضعیت کنونی نخواهد بود و احتمالاً شرایط نسبتاً مشابهی تداوم خواهد یافت.
سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: نمایندگانی که به‌طور علنی و آشکار از جبهه پایداری حمایت می‌کنند، طبیعتاً حق دارند که نامزد حضور در هیأت‌رئیسه شوند؛ اما برآورد من این است که این طیف، در بدنه اصلی مجلس رأی کافی برای قرار گرفتن در ترکیب هیأت‌رئیسه ندارد. حتی اگر بخواهیم با نگاه بسیار خوش‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، شاید یک نفر از آن‌ها بتواند در ترکیب عمومی هیأت‌رئیسه قرار بگیرد. البته در همین صورت هم اگر آن فرد یا افراد، پیشینه‌ای از رفتارهای خاص، تند و افراطی داشته باشند، این سابقه می‌تواند شانس آن‌ها را برای حضور در هیأت‌رئیسه کاهش دهد. در کل، به‌نظر نمی‌رسد جبهه پایداری در این زمینه نقش عمده‌ای ایفا
کند. وی افزود: واقعیت این است که کشور ما در شرایطی بسیار حساس، خطیر و تعیین‌کننده قرار دارد. ما باید تمام امکانات خود را برای ایجاد آرامش روانی در جامعه و تقویت افکار عمومی که پشتوانه اصلی دولت و نظام در برابر فشارهای بین‌المللی هستند، بسیج کنیم. متأسفانه سرمایه اجتماعی ما در حال حاضر چندان گسترده نیست و کوچک‌ترین تنش یا اختلاف در سطوح بالای حاکمیت، از جمله میان مجلس، دولت، قوه قضاییه و سایر نهادهای مؤثر، می‌تواند ضربه‌ای جدی به وحدت و انسجام ملی وارد کند؛ انسجامی که برای مقابله با تهدیدات بیرونی کاملاً حیاتی است.
جوادی حصار در نهایت خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، نمایندگان مجلس باید این درک عمیق را داشته باشند که اگر اختلاف‌نظری با دولت یا سایر قوا دارند، این اختلافات را در چارچوبی کنترل‌شده و مسئولانه مطرح و پیگیری کنند، نه به‌گونه‌ای که به توان کشور در مقابله با فشارهای خارجی آسیب وارد کند. به اعتقاد من، هیچ مطالبه‌ای نباید پایین‌تر از مطالبه امنیت ملی و انسجام داخلی تعریف شود.
اگر خواسته یا مطالبه‌ای در مجلس مطرح شود که به انسجام و امنیت کشور ضربه بزند، این نه‌تنها نادرست بلکه خلاف وظایف نمایندگی است. نماینده مجلس موظف است در راستای تقویت وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی حرکت کند و از هر اقدامی که موجب چنددستگی، التهاب یا بی‌ثباتی در کشور شود، پرهیز نماید

 

ارسال نظر

آخرین اخبار