EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۶۶۸۵

مشکل دانش‌آموزانی با ضریب هوشی ۱۶۰

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش گفت: برخی دانش‌آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادی است و اگر این دانش‌آموزان در مدرسه با همسن و سال‌های خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.

مشکل دانش‌آموزانی با ضریب هوشی ۱۶۰

موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش در خصوص جهش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: از نظر صاحب‌نظران ۲ نگاه وجود دارد؛ افرادی که مطلقا موافق با موضوع جهش تحصیلی نیستند و اعلام می‌کنند برای دانش آموز آسیب‌زاست و به نفع دانش‌آموز نیست و گروه دیگری که اعلام می‌کنند تسریع تحصیلی مشکلی ندارد.

او  ادامه داد: در پیش‌نویس آیین‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی جدید، موضوع جهش تحصیلی حذف و به آیین‌نامه اجرایی منتقل شده است.

۲ شرط برای جهش تحصیلی/ جهش فقط در ۲ پایه، یک بار در هر دوره

کفاش با بیان اینکه در ماده ۱۸ آیین نامه «ارزشیابی پیشرفت تحصیل تربیتی دوره ابتدایی» آمده است که دانش آموزان ساعی و برجسته‌ای که یک پایه را در مدرسه گذرانده‌اند، با ۲ شرط می‌توانند جهش تحصیلی انجام دهند، اظهار کرد: اولا نمرات پایه خوانده شده این دانش‌آموزان باید در سطح «خیلی خوب» باشد که معمولا اینگونه است. سپس در ارزشیابی که بعدا در آن پایه شرکت می‌کنند هم سطح «خیلی خوب» را از همه دروس کسب کنند. همچنین ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شرایط هوشی و روانی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهند و اگر دانش‌آموزی شرایط لازم را بر اساس معیارهای آنان داشت، به ما معرفی می‌کنند.

او با بیان اینکه جهش تحصیلی در دوره «ابتدایی» و «متوسطه اول ـ پایه هشتم» انجام می‌شود ادامه داد: جهش در سایر پایه‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آنچه در آیین‌نامه آمده این است که جهش تحصیلی یک بار در هر دوره است، گفت: فردی که برای بار دوم خواستار جهش تحصیلی است، پرونده‌اش در قالب کمیسیون خاص با اختیاری که به استان‌ها داده شده، بررسی‌ها می‌شود. حتی مواردی داریم که خواستار جهش تحصیلی از پایه اول به ششم بوده.

تسریع تحصیلی برای باهوش‌ها فقط مُسکن است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادی است و اگر این دانش‌آموزان در مدرسه با همسن و سال‌های خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.

او با بیان اینکه معتقدیم آموزش و پرورش باید برای این افراد برنامه داشته باشد، گفت: تسریع تحصیلی صرفا مُسکن است، معلوم نیست دانش‌آموزی که از لحاظ استعداد تحصیلی در سطح خوب و هوش بالایی است، در ارتباطات اجتماعی هم توانمند باشد.

این مسئول ادامه داد: لذا مطلوب این است که چنین دانش‌آموزی در پایه خود تحصیل کند، منتها برای آنهایی که ضرایب هوشی بالا دارند، برنامه‌های مکمل دیگری در نظر گرفته شود. در سایر کشورها اینگونه است و بچه‌ها آموزش‌های دیگری را در کنار آموزش‌های معمول می‌بینند.

نیمی از متقاضیان جهش تحصیلی شرایط ارتقا را ندارند

کفاش در پاسخ به این سوال که علت مخالفت برخی صاحب‌نظران با جهش تحصیلی چیست، گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی که نمی‌توانند شرایط ارتقا را کسب کنند، احساس شکست و کمبود می‌کنند که دلیل مخالفت با جهش تحصیلی این موضوع است.

او بیان کرد: دانش‌آموزانی که متقاضی جهش تحصیلی‌ و دارای استعداد برترند، حتی اگر تعدادشان هم کم باشد، چون برنامه‌ای برای آنها نداریم، نگهداری آنها در آن پایه ممکن است درست نباشد.

افرادی باید از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است

این مسئول ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی خواستار این است که دستورالعملی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شود تا شرایط واقعی در نظر گرفته شود، نه اینکه هرکسی که خواستار جهش تحصیلی باشد آن را انجام دهد. در واقع بحث بر این اساس است که افرادی بتوانند از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای دانش‌آموزان معلول ذهنی هم باید یک نوع آموزش خاص وجود داشته باشد، گفت: برخی معتقدند در فضای مدرسه همه باید در کنار هم باشند و جداسازی کار خوبی تلقی نمی‌شود که جای بحث دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار