به روز شده در
کد خبر: ۱۵۱۵۴

انتقاد معاون آموزش‌ و پرورش از مدارس تیزهوشان

معاون وزارت آموزش‌ و پرورش با تأکید بر ضرورت تغییر نگرش‌ها در نظام آموزشی گفت: جداسازی دانش‌آموزان با نیازهای متنوع یادگیری—از جمله در مدارس تیزهوشان (سمپاد)—با اهداف تعلیم و تربیت نوین هم‌راستا نیست.

انتقاد معاون آموزش‌ و پرورش از مدارس تیزهوشان

 

نشست مشترک معاونت آموزش ابتدایی و سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با حضور رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی و سالار قاسمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، به‌منظور بررسی چالش‌ها، الزامات و راهکارهای گسترش آموزش فراگیر و امضای تفاهم‌نامه همکاری، برگزار شد.

در این نشست، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای موفق طرح فراگیر نیازمند تغییر نگرش‌ها، توانمندسازی معلمان و ارتقای آگاهی والدین است، گفت: نظام آموزشی باید به‌سمت تلفیق واقعی دانش‌آموزان با نیازهای متنوع یادگیری حرکت کند. جداسازی دانش‌آموزان، به‌ویژه در نظام تیزهوشان، با اهداف تعلیم و تربیت نوین همخوانی ندارد.

او با تأکید بر لزوم ایجاد برنامه درسی منعطف افزود: اگر انتظارات آموزشی متناسب با توان یادگیری دانش‌آموزان تنظیم نشود، طرح فراگیر به ضد خود تبدیل خواهد شد. باید به تجربه‌های موفق جهانی نگاه کنیم که در آن، آموزش تلفیقی بر مبنای فعالیت‌های مشترک و برنامه‌های اختصاصی طراحی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به ضرورت مداخلات زودهنگام و راه‌اندازی مراکز جامع سنجش تصریح کرد: دسترسی به غربالگری دقیق و مداخلات تخصصی در سنین پایین، می‌تواند بسیاری از آسیب‌های آموزشی و اجتماعی آینده را کاهش دهد. خانواده‌ها باید از سنین سه تا پنج سالگی به این خدمات دسترسی پیدا کنند.

حکیم‌زاده ضمن بیان نگرانی‌ها درباره پدیده‌هایی مانند برچسب‌زنی نابجا، افزایش تقاضای جهش تحصیلی و نادیده‌گرفتن ظرفیت‌های واقعی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: ضروری است روند ارزیابی دانش‌آموزان بازنگری شود تا کودکان نیازمند حمایت، از چرخه آموزش باز نمانند و معلمان با ابزارهای علمی دقیق‌تر به تشخیص و حمایت بپردازند.

او با قدردانی از تلاش‌ها و رویکرد علمی و میدانی همکاران حوزه آموزش ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سراسر کشور، بر ضرورت استمرار این همکاری‌ها برای تحقق عدالت تربیتی تأکید کرد و گفت: ما با دلگرمی به حمایت همکاران در مسیر توسعه آموزش فراگیر، گام برمی‌داریم.

این نشست در نهایت با امضای تفاهم‌نامه‌ای به پایان رسید که به موجب آن، دو مجموعه در زمینه‌های سنجش، آموزش تلفیقی، طراحی برنامه‌های درسی متنوع و توانمندسازی معلمان، همکاری‌های مشترک خود را گسترش خواهند داد.

ارسال نظر

آخرین اخبار