EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۵۵۱۵

راهکار شکایت از اداره پست

با توجه به رواج خریدهای آنلاین، روزانه هزاران بسته پستی جابه‌جا می‌شود. اما اگر بسته‌ای در مسیر حمل دچار آسیب شود یا معیوب به دست گیرنده برسد، چه باید کرد و چه حقوقی برای مردم در نظر گرفته شده است؟

راهکار شکایت از اداره پست

پروین رضازاده، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: این موضوع طبق ماده ۳۷۷ قانون تجارت پیش بینی شده است که متصدی حمل‌ و نقل در برابر خسارت به کالا در مسیر حمل مسئول است، مگر در موارد حوادث طبیعی مانند، سیل ، زلزله و جنگ.

او می‌گوید: اگر متصدی حمل بسته پستی، شرکت ملی پست ایران باشد گیرنده می‎‌تواند با مراجعه به سایت شرکت پست eop.post.ir شکایتش را ثبت کند. حتی با شماره‌های ۱۹۳ و یا ۱۹۵ تماس بگیرد و یا بصورت حضوری به مراکز پستی مراجعه شود.

رضا زاده ادامه می‌دهد: برای ثبت شکایت، باید کد مرسوله، مدارک مثبت تاخیر در تحویل مرسوله و مدارک مثبت آسیب دیدگی یا مفقودی مرسوله را به همراه داشته باشد.

این وکیل اضافه می‌کند: قانونگذار برای شهروندان در این خصوص حقوقی در نظر گرفته که مهمترین آنها در زیر آمده است.

هر مشتری حق دارد در هنگام تحویل، بسته را بررسی کرده و در صورت مشاهده آسیب، موضوع را همان‌جا در حضور مأمور پست صورتجلسه کند.

اگر پس از تحویل نیز متوجه معیوب بودن بسته شد، می‌تواند ظرف۷ روز به اداره پست مقصد یا مبدا مراجعه و شکایت خود را ثبت کند.

شکایت باید همراه با مدارک لازم (کد رهگیری، رسید پستی، عکس و فیلم از بسته آسیب‌دیده) ارائه شود.

اگر بسته پستی بیمه شده باشد، شرکت پست مکلف است خسارت وارده را تا سقف مبلغ بیمه پرداخت کند.

اگر بیمه نشده باشد، جبران خسارت صرفا بر اساس تعرفه‌های مصوب خواهد بود که معمولا محدودتر است و در حال حاضر تا سقف یک میلیون تومان می باشد.

رسید پستی و کد رهگیری را تا زمان دریافت سالم مرسوله نزد خود نگه دارید و فراموش نشود مستندسازی (عکس و فیلم از بسته معیوب) نقش کلیدی در اثبات ادعا دارد.

قانون به صراحت، شرکت پست را مسئول سلامت مرسولات می‌داند و شهروندان می‌توانند با استناد به قانون تجارت، آیین‌نامه خدمات پستی و رویه‌های قانونی شکایت، حقوق خود را در برابر بسته‌های معیوب یا آسیب‌دیده مطالبه کنند.

منبع: همشهری

ارسال نظر

آخرین اخبار