به روز شده در
کد خبر: ۹۶۸۸
جنگ تعرفه‌ای

ترامپ بیوک را هم قربانی کرد

افزایش فروش بیوک با تهدید تعرفه‌های سنگین مواجه شد.

ترامپ بیوک را هم قربانی کرد
گروه اقتصادی آوش

رند بیوک، از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز (GM.N)، پس از سال‌ها رکود سرانجام توانست خودروهایی تولید کند که آمریکایی‌ها تمایل به خرید آن دارند.

فروش این برند در سه‌ماهه نخست سال ۳۹ درصد افزایش یافت. رشدی که عمدتا مدیون عرضه مدل‌های تازه از شاسی‌بلندهای کوچک مانند اینویژن، آنکور GX و انوویستا است. آخرین مدل، که زیر ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، پرفروش‌ترین خودروی بیوک محسوب می‌شود.

اما نکته مهم این است که هر سه مدل محبوب بیوک خارج از آمریکا تولید می‌شوند؛ انوویستا و آنکور GX در کره‌جنوبی و اینویژن در چین ساخته می‌شوند. این یعنی تمام این خودروها مشمول تعرفه‌های سنگینی شده‌اند که می‌تواند هزاران دلار به قیمت نهایی آن‌ها در نمایندگی‌ها اضافه کند.

بر اساس تحلیل بارکلیز، مدل‌های ساخت کره‌جنوبی اکنون با تعرفه ۲۷.۵ درصدی مواجه‌ هستند و مدل ساخت چین مشمول مجموعا ۴۷.۵ درصد تعرفه می‌شود: شامل ۲۵ درصد تعرفه خودرو، ۲۰ درصد تعرفه مرتبط با مواد اولیه مورد استفاده در فنتانیل و ۲.۵ درصد مالیات موجود بر واردات خودرو.

نمایندگی‌های بیوک که اخیرا از محبوبیت محصولات جدید برند خوشحال بودند، حالا با نگرانی به آینده نگاه می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت‌ها ممکن است رشد اخیر بیوک را متوقف کند و حتی موجودیت آن را در بازار آمریکا تهدید کند.

سم فیورانی، معاون پژوهشی موسسه AutoForecast Solutions، گفت: «مدل‌های جدید بیوک خودروهایی باکیفیت، خوش‌قیمت و قابل‌اعتماد هستند. اما اگر با افزایش هزینه‌ روبه‌رو شوند، ممکن است کل موجودیت بیوک در آمریکا دچار تزلزل شود.» جنرال موتورز در پاسخ به این گزارش، از اظهارنظر خودداری کرد.

بازنگری در سبد محصولات
اعمال تعرفه‌های جدید توسط دولت ترامپ، مدیران خودروسازان را وادار کرده تا مجددا سبد محصولات خود را بازبینی کنند و بسنجند که آیا واردات برخی مدل‌ها همچنان صرفه اقتصادی داشته یا اینطور نبوده است؟

برخی تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه از همین حالا آغاز شده است. جنرال موتورز تولید وانت در کارخانه‌ای در ایندیانا را افزایش داده و شرکت استلانتیس (سازنده رم و جیپ) موقتاً تولید در دو کارخانه در مکزیک و کانادا را متوقف کرده است.

در یادداشتی که بارکلیز روز سه‌شنبه ۱۵ آوریل منتشر کرد، آمده است: «فرض ما بر این است که خودروسازان فروش مدل‌هایی را که دیگر نمی‌توانند با سود به بازار عرضه شوند، متوقف خواهند کرد؛ به‌ویژه خودروهایی که از چین و کره وارد می‌شوند.»

بارکلیز پیش‌بینی کرده جنرال موتورز واردات حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو از چین و کره را به‌دلیل تعرفه‌ها متوقف خواهد کرد. همچنین برآورد می‌کند درآمد عملیاتی (EBIT) این شرکت در سال ۲۰۲۵ به‌خاطر افت فروش و اثر مستقیم تعرفه‌ها تا ۴۰ درصد کاهش یابد؛ رقمی معادل حدود ۹.۵ میلیارد دلار زیان.

رقیب آن، فورد موتور (F.N)، که مدل لینکلن ناتیلوس را از چین وارد می‌کند، با کاهش ۶۰ درصدی درآمد عملیاتی و زیانی در حدود ۷ میلیارد دلار روبه‌رو خواهد شد.

در حالی که قیمت متوسط خرید یک خودروی نو در آمریکا اکنون بالای ۴۸ هزار دلار است، خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌ای مثل انوویستا و شورولت تراکس که در کره ساخته می‌شوند، بیشترین آسیب را از تعرفه‌ها خواهند دید. به گفته موسسه تحقیقاتی Cox Automotive، این تعرفه‌ها می‌توانند قیمت خودروهای آسیب‌دیده را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهند و به‌طور کلی میانگین قیمت بازار را حدود ۵ درصد بالا ببرند.

منبع: رویترز

ارسال نظر

آخرین اخبار